تاریخ: ۰۶ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۰۲
بازدید: ۷۴
کد خبر: ۳۰۸۵۳۵
سرویس خبر : زمین شناسی

شناسایی نخستین مولکول حیاتی کربن با تلسکوپ جیمز وب

‌می‌متالز - پژوهشگران با بهره‌گیری از اطلاعات به دست آمده توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب موفق به شناسایی نوعی از ترکیبات کربن کاتیون متیل شدند.

به گزارش می‌متالز، محققان برای نخستین بار با کمک داده‌های به دست آمده از تلسکوپ فضایی جیمز وب، ترکیب کربن کاتیون متیل در یک سیستم ستاره‌ای جوان را شناسایی کردند. این مولکول با استفاده از داده‌های یک دیسک پیش سیاره‌ای کشف شد. این دیسک در مقایسه با بسیاری از دیگر موارد مشابه، دارای خواص منحصر به فردی است. دیسک پیش سیاره‌ای یک دیسک چرخان از گاز و غبار فضایی محسوب می‌شود که ستاره‌ای تازه تشکیل شده را احاطه کرده است.

بنا بر اعلام وبگاه سایتک دیلی، کاتیون متیل و سایر ترکیبات کربنی نقش مهمی در تشکیل ترکیبات دیگر سازنده جهان هستی ایفا می‌کنند و در نهایت پایه و اساس ستاره ها، سیارات و حیات را می‌سازند. یکی از ویژگی‌های متمایز پدیده نجومی فوق این است که ستاره شناسان هیچ نشانه‌ای از آب در آن پیدا نکردند. این کشف نه تنها حساسیت جیمز وب را تأیید می‌کند، بلکه اهمیت مرکزی فرضی وجود ماده کربن کاتیون متیل یا CH ۳+ را در شیمی بین ستاره‌ای تأیید می‌کند.

محققان معتقدند؛ این ستاره که در فاصله ۱۳۵۰ سال نوری از ما در سحابی شکارچی قرار دارد، یک کوتوله سرخ است. این کشف تازه‌ترین مورد در تحقیقات پیشگامانه‌ای است که با تلسکوپ فضایی جیمز وب امکان پذیر شده است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

عناوین برگزیده