تاریخ: ۰۶ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۵۰
بازدید: ۲۱۸
کد خبر: ۳۰۸۲۳۶
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

کرمان موتور صادرکننده خودرو می‌شود؟ / صادرات به‌رغم کمبود داخلی!

‌می‌متالز - شرکت کرمان موتور که سال گذشته تنها ۲۴ هزار دستگاه خودروی سواری تولید کرده است، حالا قصد دارد. اما آیا می‌توان این صادرات را دستاورد نامید؟

به گزارش می‌متالز، طبق ادعای کرمان موتور، این شرکت اولین محموله خودرو‌های جک j۴ را به عراق صادر کرد. این محموله طی هفته گذشته به مقصد بغداد ارسال شده است.

سامان فیروزی، مدیرعامل کرمان موتور، در این باره گفت: کشور عراق، مقصد اول این شرکت بوده و پس از این برای صادرات خودرو به کشور‌های روسیه و کشور‌های مشترک‌المنافع شمال آفریقا برنامه داریم.

او درباره کیفیت جک‌های صادراتی توضیح داد: این خودرو به دلیل کیفیت ساخت بالایی که دارد، می‌تواند نیاز کشور‌های منطقه را برطرف سازد؛ بنابراین کرمان موتور در سال جاری، برنامه صادرات ۴۰۰۰ دستگاه (که عمدتاً از این مدل خواهد بود) را دارد.

تولید خودروی ملی توسط کرمان موتور

فیروزی با اشاره به برنامه تولید خودروی ملی توسط کرمان موتور اذعان کرد: اولین خودروی ملی بخش خصوصی، قرار است در آینده نزدیک توسط کرمان موتور تولید شود. البته فعلاً صادرات خودرو پس از عراق به سه مقصد صادراتی دیگر جزو اولویت‌های این شرکت است.

پلتفرمی که قرار است خودروی جدید ملی از آن بهره ببرد، همان پلتفرم SP۱ است که در نمایشگاه تحول صنعت خودرو ۱۴۰۱ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، رونمایی شد.

همچنین طبق تجربه‌های گذشته از دیگر شرکت‌های داخلی، احتمال دارد که خودروساز، حداقل در بخش پیشرانه، سراغ نمونه‌های آماده برود. احتمالاً این پلتفرم با پیشرانه ۱.۶ لیتری و حداکثر قدرت ۱۲۰ اسب‌بخار عرضه می‌شود.

صادرات خودرو به‌رغم کمبود عرضه در داخل کشور!

این نکته را نباید فراموش کرد که به‌رغم کاهش قیمت خودرو در بازار داخلی و درنتیجه کاهش چشم‌گیر تقاضای خودرو از ماه گذشته، هنوز هم با مشکل کمبود عرضه روبه‌رو هستیم. چراکه هنوز هم در بهترین وضعیت، خودرو با شرایط تحویل سه ماهه و قرعه‌کشی تحویل متقاضیان می‌گردد.

حال سوال اصلی این‌جاست که شرکت کرمان موتور در صورت صادرات محصولات خود، با مشکل کمبود عرضه در داخل کشور روبه‌رو خواهد شد یا خیر؟

صادرات ۴۰۰۰ خودرو با تولید ۲۶ هزار دستگاه شدنی است؟

طبق ادعای مدیرعامل کرمان موتور که در بالا اشاره شد، این شرکت قصد دارد در سال جاری ۴۰۰۰ دستگاه به کشور‌های منطقه صادر کند. درحالی که با مطالعه آمار تولید این شرکت در سال گذشته، می‌توان دید که ظرفیت تولید آن طی سال گذشته، تنها ۲۶ هزار و ۴۱۸ دستگاه بود؛ بنابراین درصورت صادرات ۴۰۰۰ دستگاه، آیا احتمال دارد که روند تحویل خودرو به متقاضیان با مشکل روبه‌رو شود؟

طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، این شرکت قصد دارد تا پایان امسال، ظرفیت تولید خود را به ۱۱۰ هزار خودرو برساند؛ بنابراین تحقق صادرات ۴۰۰۰ دستگاه، با فرض ظرفیت تولید ۱۱۰ هزار دستگاه، مشکلی از بابت تحویل خودرو به متقاضیان داخلی ایجاد نخواهد کرد. البته پنج برابر کردن میزان تولید در طول یک سال، کار آسانی نیست و باید دید که این اتفاق واقعاً رخ می‌دهد یا خیر؟

جک J۴ صادراتی از کیفیت بالاتری نسبت به نسخه داخلی برخوردار است؟

پیرامون سوالات مطرح‌شده از بابت کیفیت خودرو‌های صادراتی و تجربه تلخ مصرف‌کنندگان داخلی از دیگر خودروسازان کشور، این شرکت ادعای هرگونه تفاوت کیفی را رد کرده و اعلام می‌کند که جک J۴ صادراتی، هیچ تفاوتی با نسخه داخلی ندارد.

قیمت‌گذاری و نحوه صادرات خودرو‌ها باوجود تحریم

بازاریابی و فروش خودرو در کشور‌های مقصد به دلیل تحریم، به‌سختی انجام می‌گیرد. اما فروش کرمان موتور فعلا به‌صورت نمایشگاهی بوده و قیمت‌گذاری خاصی برای محصولات در نظر نگرفته‌اند.

طبق اعلام این شرکت، فروش محصولات در کشور‌های دیگر به‌صورت رسمی و با تاسیس نمایندگی انجام نخواهد شد؛ بنابراین قیمت دقیقی نیز برای آن‌ها برای خریداران اعلام نشده و کرمان موتور می‌خواهد قیمت صادراتی محصولات را از طریق تقاضا، کشف قیمت کند.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده