تاریخ: ۰۶ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۴۷
بازدید: ۱۱۳
کد خبر: ۳۰۸۵۳۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

«جان گودیناف»، خالق باتری‌های لیتیوم-یون، در ۱۰۰ سالگی درگذشت

‌می‌متالز - «جان بی. گودیناف» که به‌خاطر دستاوردهایش در توسعه باتری‌های لیتیوم-یون جایزه نوبل دریافت کرده بود، در ۱۰۰ سالگی درگذشت.

به گزارش می‌متالز، «جان بی. گودیناف»، استاد دانشگاه آستین تگزاس که نقش مهمی را در توسعه باتری‌های لیتیوم-یون ایفا کرده بود، در سن ۱۰۰ سالگی درگذشت. باتری‌های او که امروزه در بسیاری از وسایل الکترونیکی استفاده می‌شوند، یک جایزه مشترک نوبل را برای وی به‌همراه داشت.

دانشگاه آستین تگزاس در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که گودیناف در روز یکشنبه درگذشته است. این اطلاعیه درباره دستاورد ۴۰ ساله او درباره باتری‌ها می‌گوید: «او و تیم تحقیقاتی‌اش دریافتند که با استفاده از لیتیوم کبالت اکسید به‌عنوان کاتد در باتری‌های قابل شارژ لیتیوم-یون، می‌توان چگالی بالایی از انرژی را با آند‌های غیر لیتیوم متالیک ذخیره‌سازی کرد.»

هرچند امروز باتری‌های لیتیوم-یون را در دستگاه‌های مختلف – از گوشی‌های هوشمند گرفته تا لپ‌تاپ‌ها، تبلت‌ها و حتی خودرو‌های برقی – استفاده می‌کنیم، اما گودیناف بابت دستاورد بزرگ خود حق بهره نخواسته بود. نشریه نیویورک تایمز می‌گوید پول برای این دانشمند بزرگ چندان اهمیت نداشت و به همین خاطر بخش عمده حقوق دستاوردهایش را به‌صورت عمومی واگذار کرده بود.

جان گودیناف پیرترین برنده جایزه نوبل بود

جان گودیناف در سال ۲۰۱۹ به پیرترین فردی تبدیل شد که جایزه نوبل دریافت کرده است. البته او این جایزه را به‌صورت مشترک با «استنلی ویتینگهام» از دانشگاه ایالتی بینگهمتون نیویورک و «آکیرا یوشینو» از دانشگاه میجو برنده شد.

 گودیناف در سال ۱۹۲۲ در آلمان متولد، اما در شمال شرق آمریکا بزرگ شد و مدرک فارغ‌التحصیلی خود را از دانشگاه ییل دریافت کرد. او پس از پایان دوره خدمت سربازی در ارتش آمریکا، به دانشگاه شیکاگو رفت و مدرک دکترای فیزیک خود را در سال ۱۹۵۲ دریافت کرد.

این دانشمند بزرگ در سال ۱۹۷۶ استاد دانشگاه و رئیس آزمایشگاه شیمی غیرآلی دانشگاه آکسفورد شد. او در همین دانشگاه توانست دستاورد بزرگ خود را درزمینه باتری‌های لیتیوم-یون حاصل کند. گودیناف در سال ۱۹۸۶ به دانشگاه آستین تگزاس پیوست و در آنجا به فردی باهوش و خوش‌برخورد مشهور بود.

منبع: دیجیاتو

عناوین برگزیده