تاریخ: ۱۰ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۲۳
بازدید: ۸۴
کد خبر: ۳۰۸۹۳۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در مجمع گل‌گهر چه گذشت؛

گل‌گهر، ثمره باور‌ها و اراده پولاد‌مردان

‌می‌متالز - روز چهارشنبه هفتم تیر ماه، مجمع عمومی سالیانه و مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر با هدف قرائت گزارش عملکرد هیات مدیره، گزارش حسابرس و بازرس قانونی در خصوص عملکرد سال مالی منتهی به ۱۴۰۱/۱۲/۲۹ و اصلاح اساسنامه برگزار شد که در پایان سهام‌داران و حاضران در مجمع، به تقسیم سود ۳۹۰ ریالی به ازای هر سهم و تصویب اساسنامه جدید مطابق با اساسنامه نمونه سازمان بورس، رای مثبت دادند.

به گزارش می‌متالز، روز چهارشنبه هفتم تیر ماه ۱۴۰۲، مجمع عمومی سالیانه شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر با دستورالعمل قرائت گزارش عملکرد هیات مدیره، حسابرس و بازرس قانونی، بررسی و تصویب ترازنامه و صورت‌های مالی برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۱۴۰۱، اتخاذ تصمیم نسبت به تقسیم سود و سایر موارد مرتبط با این مجمع با حضور محمدحسین قائمی‌راد، معاون برنامه‌ریزی، بودجه و نظارت بر امور شرکت‌های «ومعادن»، ایمان عتیقی مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر و ۷۸ درصد سهام‌داران، در محل هتل اسپیناس برگزار شد. در ابتدای این مجمع که محمدحسین قائمی‌راد ریاست آن را بر عهده داشت، گزارش عملکرد هیات مدیره شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر توسط ایمان عتیقی به سهام‌داران ارائه شد.

ایمان عتیقی مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، بیان کرد: این مجموعه ۳۵ درصد کنسانتره، ۲۸ درصد گندله، ۱۳ درصد آهن اسفنجی و ۴ درصد فولاد کشور را تامین می‌کند؛ همچنین این مجموعه اولین شرکتی است که در سال‌های آینده با اجرای طرح‌های توسعه‌ای، زنجیره کامل تولید از سنگ‌آهن تا تولید ورق فولادی را در یک منطقه در اختیار خواهد داشت. گفتنی است که شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در کنار سرمایه‌گذاری‌هایی که برای توسعه فعالیت‌های خود انجام داده است، دارای دو مزیت رقابتی مهم یعنی، نزدیکی به معادن سنگ‌آهن، آب‌های آزاد و استان هرمزگان جهت صادرات محصولات خود است. میزان فروش و درآمد این مجموعه در سال ۱۴۰۱ با فروش گندله و کنسانتره، ۴۲ هزار میلیارد تومان بود که ۳۷ هزار میلیارد تومان آن مربوط به فروش ۱۱ میلیون تن گندله بود. این میزان در گروه منطقه گل‌گهر با احتساب سهام شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در شرکت‌های زیرمجموعه به ۶۶ هزار میلیارد تومان در سال می‌رسد. همچنین سود تلفیقی مجموعه در سال گذشته ۲۴ هزار میلیارد تومان و سود شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر ۱۶ هزار میلیارد تومان بوده است.

وی با اشاره به کاهش قیمت کنسانتره و گندله در بازار‌های جهانی، مطرح کرد: این روند نزولی از ماه مارچ ۲۰۲۲ آغاز شد که یکی از چالش‌های ما در سال ۱۴۰۱ به شمار می‌رفت، اما در سه ماهه سال جاری با افزایش قیمت‌ها، اتفاقات خوبی در فروش محصولات منطقه گل‌گهر به وقوع پیوسته است. میانگین قیمت فروش گندله شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در سال ۱۴۰۱، سه هزار و ۳۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم بوده که در سه ماه ابتدایی سال جاری، بهای آن با ۳۰ درصد رشد همراه بوده است؛ لازم به ذکر است که این افزایش قیمت می‌تواند برای سهام‌داران و ذی‌نفعان، نویدبخش این موضوع باشد که شرایط صنعت فولاد در سال ۱۴۰۲ به مراتب بهتر از سال گذشته خواهد بود. میانگین قیمت فروش کنسانتره این شرکت در سال گذشته دو هزار و ۷۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم بوده که در حال حاضر با رشد ۱۵ درصدی به سه هزار و ۱۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم افزایش پیدا کرده است. میزان فروش محصولات شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر تنها در سه ماهه اول سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، با ۶۰ درصد رشد همراه بوده است؛ به همین دلیل امیدواریم که با همکاری کارکنان، اعضای هیات مدیره شرکت و سهام‌داران، عملکرد بهتری در سال جاری نسبت به سال گذشته داشته باشیم.

گل‌گهر مصمم در حل مشکلات

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در خصوص دلایل کاهش قیمت فروش محصولات در سال گذشته، توضیح داد: نکته حائز اهمیت این است که این کاهش قیمت تنها مربوط به شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر نبوده و جریانات جهانی بر آن تاثیر‌گذار بوده است. پنج موضوع باعث شد تا قیمت‌های جهانی روند نزولی به خود بگیرد که می‌توان به انباشت و ذخیره بالای انبار‌های کشور چین، تنش‌های ژئوپلیتیکی میان روسیه و اوکراین، توازن زنجیره فولاد و وجود مازاد گندله در کشور، کاهش قیمت‌های جهانی فولاد و افزایش هزینه‌ها در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد. این موارد باعث شد تا سود اکثر شرکت‌های معدنی و فولادی کشور در سال گذشته بین ۱۸ تا ۳۰ درصد کاهش یابد. البته باید تاکید کنم که هیات مدیره و تمام کارکنان شرکت در تلاش هستند تا با اقدامات خود، میزان کاهش حاشیه سود شرکت را به حداقل رسانده و در مقابل سودآوری و ارزش‌آفرینی بیشتری را برای سهام‌داران و ذی‌نفعان به ارمغان آورند. لازم به ذکر است که در سال گذشته اقدامات خوبی در زمینه پروژه‌های توسعه‌ای انجام شد که اثر خود را تا یک و دو سال آینده بر سهام مجموعه می‌گذارد؛ به طوری که میزان فعالیت‌های نقدینگی در توسعه شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، ۷۴ درصد رشد داشته و ۲۹ همت بیشتر در این زمینه سرمایه‌گذاری شده است. با راه‌اندازی سه واحد احیا مستقیم در شرکت‌های زیرمجموعه شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر تا انتهای سال جاری، مشکل مازاد گندله رفع خواهد شد. همچنین با بهره‌برداری از پروژه تولید سه میلیون تن ورق در شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر، سود این شرکت به طور چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد. شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر اولین شرکت در کشور است که نیروگاه ۵۰ مگاواتی خورشیدی خود را تا شهریور ماه امسال افتتاح خواهد کرد.

عتیقی در رابطه با افزایش ۵ درصدی بهره مالکانه و حقوق دولتی معادن، عنوان کرد: شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در خصوص این موضوع اقدامات مهمی را انجام داده است. در وهله نخست تاثیرات این موضوع بر شرکت‌های معدنی بررسی شده و نامه‌ای به مقامات عالی کشور به منظور کاهش اثرات منفی آن ارسال شد. دومین موردی که باید به آن اشاره کنم این است که شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، ۷۵ درصد سنگ‌آهن خود را خریداری می‌کند؛ به همین دلیل این افزایش ۵ درصدی مشمول آن نشده و فقط ۲۵ درصد فروش شرکت تحت‌الشعاع این موضوع قرار می‌گیرد.

پیشروی گل‌گهر در مسیر پیشرفت

وی در خصوص میزان سود و طرح‌های توسعه‌ای شرکت‌هایی که شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر سهام آن‌ها را در اختیار دارد، اظهار کرد: شرکت سنگ آهن گهرزمین در سال گذشته حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان سود را نصیب خود کرد و ما پیش‌بینی می‌کنیم در آینده با تعریف طرح‌های توسعه‌ای، این مجموعه به یکی از شرکت‌های توسعه‌یافته در صنعت فولاد تبدیل شود. شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر، طرح تولید ورق که در زنجیره صنعت فولاد، حاشیه سود بالایی دارد را در دستور کار خود قرار داده است؛ از مزیت‌های این طرح می‌توان به استفاده از تکنولوژی هات شارژ، تولید ورق با کیفیت بالا بر اساس تکنولوژی تین اسلب و مسافت کوتاه حمل محصول تا بندرعباس اشاره کرد. شرکت جهان فولاد سیرجان هم سه پروژه احداث واحد احیا مستقیم را در دستور کار دارد. همچنین شرکت حمل‌و‌نقل ترکیبی مواد معدنی گهر ترابر سیرجان، امسال در زمره شرکت‌های بورسی قرار گرفت و حدود ۹۰ درصد با افزایش سود مواجه شد. در خصوص شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه گل‌گهر هم باید اشاره کنم که حاشیه سود این شرکت، حدود سه برابر افزایش پیدا کرد.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر با بیان اینکه این شرکت سندی در افق ۱۴۱۰ را برای خود تدوین کرده است، خاطرنشان کرد: شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر با قدرت و سرعت در مسیر اجرای طرح‌های توسعه‌ای خود حرکت می‌کند و در تلاش است در آینده نزدیک و قبل از سال ۱۴۱۰ آن‌ها را به نتیجه برساند. از استراتژی‌های شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در این خصوص می‌توان به تامین پایدار سنگ‌آهن، تکمیل زنجیره ارزش و تامین زیر‌ساخت‌های لازم، متنوع‌سازی محصولات جهت افزایش درآمد، توسعه تکنولوژی‌های مورد استفاده و حرکت شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر به سمت شرکت‌داری و هلدینگ شدن، اشاره کرد. لازم به ذکر است که طی ۶ سال اخیر، فاصله حاشیه سود مستقیم شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر با سایر شرکت‌ها حدود ۱۰ برابر شده است؛ به همین دلیل این شرکت در آینده به یکی از هلدینگ‌های قدرتمند صنعت فولاد تبدیل خواهد شد.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده