تاریخ: ۱۱ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۰:۱۱
بازدید: ۱۸۵
کد خبر: ۳۰۸۶۱۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

اثر تقسیم سود دوقلو‌های سنگ آهنی بر “تجلی”

‌می‌متالز - تجلی توسعه معادن و فلزات، نخستین شرکت پروژه محور بازار سرمایه بوده که ارزش بازاری معادل ۱۴۲ هزار میلیارد دارد.

به گزارش می‌متالز، این شرکت دارای ۱۶ شرکت زیر مجموعه می‌باشد و در حال حاضر پروژه‌های متعددی را در زنجیره فولاد شامل گندله سازی، آهن اسفنجی سازی و فولاد سازی را دست اجرا دارد. از مزیت‌های شرکت‌های پروژه محور می‌توان به سرمایه گذاری مستقیم مردم در پروژه‌های در دست اجرا، تسهیل و تسریع و کاهش هزینه فرآیند تامین مالی پروژه‌های اجرایی اشاره کرد.

خبر کشف معادن لیتیوم که به آن نفت قرن ۲۱ نیز می‌گویند، از جمله اخبار پرسروصدای ماه گذشته بود. شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات به تازگی فعالیت در حوزه عناصر نادر خاکی و لیتیوم را آغاز کرده به عنوان نخستین شرکت پروژه محور کشور وارد این حوزه شده و علاوه بر تامین مالی و سرمایه گذاری پروژه‌های آتی، در بخش‌های تحقیقاتی نیز با شرکت‌های دانش بنیان فعال در این حوزه وارد همکاری شده است.

تجلی را می‌توان از بازیگران اصلی حوزه مواد نادر خاکی دانست. در حال حاضر، ۱۲ معدن مواد نادر خاکی و ۵ معدن لیتیوم در اختیار شرکت است. لیتیوم ماده بسیار ارزشمندی است و با توجه به رشد روزافزون تقاضای این محصول، شرکت تجلی برنامه سرمایه گذاری سنگین در این حوزه را دارد.

سرمایه اسمی شرکت ۶.۲ همت است. به منظور تامین مالی پروژه‌های شرکت، افزایش سرمایه ۵۰% از محل آورده نقدی (معادل ۳ تا ۳.۷ همت) در نیمه دوم سال جاری در دستور کار هیات مدیره قرار دارد.

اطلاعات مندرج در صورت‌های مالی شرکت تجلی مبین عملکرد خیره کننده شرکت در دوره ۱۴۰۱ می‌باشد. عملکرد این دوره با پرواز ۲۵۸% سود خالص و به دنبال آن، سود هر سهم تجلی به پایان رسیده است.

درآمد‌های عملیاتی شرکت در این دوره با جهش ۲۵۷% از ۲۰۷ به ۷۴۳ میلیارد رسیده است. عمده درآمد شرکت از محل سود سهام دریافتی حاصل شده است. درآمد سود سهام تجلی در این دوره نسبت به مقطع مقایسه‌ای ۳.۱ برابر شده و به ۵۰۴ میلیارد تومان رسیده است.

در دوره ۱۴۰۱، بازدهی تیم سرمایه گذاری شرکت بهبود قابل ملاحظه‌ای داشته و با مدیریت درست سرمایه گذاری‌ها، ۱۷۰ میلیارد تومان سود عاید شرکت شده است، رقمی که به هیچ وجه قابل مقایسه با دوره گذشته نمی‌باشد. (سود سرمایه گذاری‌ها دوره ۱۴۰۰: ۱.۹ میلیارد تومان).

از نکات مثبت حائز اهمیت صورت‌های مالی شرکت می‌توان به بهبود چشمگیر وضعیت نقدینگی شرکت اشاره کرد. در این دوره، وجوه نقد عملیاتی از منفی ۲.۳ همت کاهش چشمگیری را ثبت کرده و به منفی ۲۱۱ میلیارد تومان رسیده است. بهبود این آیتم اساسی صورت‌های مالی بیانگر افزایش توان مالی بیزینس در راستای دستیابی به اهداف مالی و عملیاتی خود می‌باشد.

بخش اعظم دارایی‌های شرکت در صنایع معدنی و فلزی تمرکز یافته و با توجه به پیش بینی‌های جهانی در رابطه با این صنایع، افزایش چشمگیر سودآوری شرکت‌های زیرمجموعه و در نتیجه سودآوری هلدینگ تجلی دور از ذهن نمی‌باشد.

بهای تمام شده پرتفوی سرمایه گذاری‌های شرکت در انتهای بهار ۱۴۰۲ به ۵.۶ همت رسیده که بخش عمده آن (۴.۲ همت معادل ۷۶%) در واحد‌های غیر بورسی سرمایه گذاری شده است. شایان ذکر است که از مجموع ۱.۳۶ همت سرمایه گذاری در صنایع بورسی، ۷۰% معادل ۹۵۵ میلیارد تومان در صنعت کانه‌های فلزی سرمایه گذاری شده است.

معدنی و صنعتی چادرملو، سنگ آهن گل گهر، معدنی و صنعتی صبانور، سنگ آهن گهرزمین، فولاد امیر کبیر کاشان و ملی مس ایران از مهمترین سرمایه گذاری‌های بورسی تجلی به شمار می‌روند. اخیرا مجمع عمومی عادی دو شرکت کچاد و کگل برگزار شد و هریک به ترتیب ۸۹۰ و ۳۹۰ ریال سود تقسیم کردند. درآمد تجلی از محل سود دریافتی به شرح زیر، ۴۴ میلیارد تومان محاسبه شده است

گفتنی است که سود تقسیمی شرکت‌های کنور، کگهر، فجر و فملی هنوز مشخص نشده و مجامع این شرکت‌ها در روز‌های آتی برگزار خواهد شد.

بنابر گفته‌های مدیر عامل شرکت، سه پروژه فولاد سرمد، گندله سازی صبا امید و فولاد شرق خراسان در سال ۱۴۰۳ به بهره بردای خواهند رسید. اطلاعات پروژه‌های مذکور به شرح زیر می‌باشد:

۱) ظرفیت پروژه فولاد سرمد به شرح ۶۰۰ هزار تن فولاد، ۱.۲ میلیون تن آهن اسفنجی و ۴۵۰ هزار تن میلگرد است. تجلی مالک ۴۸% این پروژه می‌باشد.

۲) گندله سازی صبا امید غرب خاورمیانه با ظرفیت ۹۲۰ هزار تنی که ۳۰% سهام آن د ر اختیار تجلی می‌باشد.

۳) فولاد شرق خراسان با ظرفیت ۲.۵ میلیون تنی کنسانتره سنگ آهن که تجلی مالک ۳۵% آن می‌باشد.

۴) آهن اسفنجی فولاد کردستان به ظرفیت ۱.۶ میلیون تن در سال که تجلی مالک ۲۰% آن می‌باشد. این پروژه در سال ۱۴۰۴ به بهره برداری خواهد رسید.

شرکت به شدت در حال توسعه است، از زمان تاسیس تا کنون تعداد شرکت‌های زیرمجموعه ۵ برابر شده است (از ۳ به ۱۶) و اکثر پروژه‌های شرکت ظرف ۲ الی ۳ سال آینده به بهره برداری خواهند رسید.

سودآوری شرکت‌های زیرمجموعه درکنار طرح‌های سرمایه گذاری در حوزه مواد نادر خاکی (بخصوص ماده ارزشمند لیتیوم) این شرکت را به یکی از پرپتانسیل‌ترین‌های بازار سرمایه تبدیل کرده است؛ چرا که موارد فوق تاثیر شگرفی بر سود آوری تجلی و شرکت مادر یعنی ومعادن در سال‌های آتی خواهد داشت.

در تاریخ نگارش این مقاله اهم اطلاعات تابلوی سهم به شرح زیر است:

  • قیمت پایانی: ۱۱.۲۳۰ ریال

  • ارزش بازار: ۸۴.۲۲۵ میلیارد

  • بازدهی چهار ماهه اخیر: ۷۴%

نمودار قیمت سهم نیز به شرح زیر تحلیل شده است:

سهم در حال حرکت منظم در کانال کوتاه مدت خوب می‌باشد و به محدوده کف کانال واکنش مثبتی نشان داده است. در صورت تداوم روند صعودی، نخستین مقاومت، سقف قبلی یعنی ۲۵۰ تومان و پس از آن سقف کانال می‌باشد.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده