تاریخ: ۱۵ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۵۶
بازدید: ۹۲
کد خبر: ۳۰۹۳۱۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

چین درپی منع صادرات بوکسیت از اندونزی شکایت می‌کند

‌می‌متالز - جوکو ویدودو (Joko Widodo) رئیس‌جمهور اندونزی در گفتگویی مطبوعاتی اعلام نمود که هر کشوری علیه قانون منع صادرات بوکسیت اندونزی شکایت کند، با برخورد محکم این کشور روبرو خواهد شد. اندونزی تحت شرایطی این مسأله را اعلام کرد که چین به‌دنبال شکایت از اندونزی به سازمان تجارت جهانی (WTO) می‌باشد.

به گزارش می‌متالز، در اوایل ماه دسامبر ۲۰۲۲، جوکر ویدودو اعلام کرد که از ابتدای ماه ژوئن ۲۰۲۳، کشور اندونزی دیگر صادرات بوکسیت نخواهد داشت. دولت اندونزی این اقدام را در راستای تشویق تولیدکنندگان داخلی به تولید آلومینیوم اولیه اتخاذ نمود، اما این تصمیم با اعتراض کشور‌های واردکننده بوکسیت از اندونزی مواجه شد که از آن جمله می‌توان به کشور چین اشاره نمود.

در اواخر ماه ژوئن، درحالی‌که چین با معضل تأمین بوکسیت برای واحد‌های ذوب خود روبرو بود، اعلام کرد که تصمیم دارد علیه این اقدام اندونزی عکس‌العمل نشان دهد. چین بزرگترین واردکننده بوکسیت از اندونزی محسوب می‌شود.

اما رئیس‌جمهوری اندونزی در مصاحبه‌ای مطبوعاتی اظهار داشت: "اگر کشوری از ما شکایت کند متقابلاً عمل خواهیم کرد. ما نباید مثل یک کشور کوچک رفتار کنیم. ما هیچ مشکلی با این شکایت نداریم و پاسخی قاطع به آن خواهیم داد. "

علاوه بر کشور‌های واردکننده بوکسیت از اندونزی نظیر چین، معدنچیان بوکسیت در داخل اندونزی نیز از دولت خواسته‌اند سیاست‌های خود را تغییر دهد چراکه درحال‌حاضر پتانسیل لازم برای مصرف کل بوکسیت استخراج‌شده در داخل اندونزی وجود ندارد. درواقع صنعت آلومینیوم فعلی این کشور نیاز به این حجم از بوکسیت ندارد، لذا پیش‌بینی می‌شود بوکسیت استخراج‌شده مازاد نیاز داخلی بوده و امکان فروش نداشته باشد.

اندونزی به‌عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان بوکسیت در جهان، از ابتدای ماه ژوئن سال جاری صادرات بوکسیت را به نقاط مختلف جهان متوقف ساخته است.

منبع: باشگاه آلومینیوم

عناوین برگزیده