تاریخ: ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۵۳
بازدید: ۱۸۴
کد خبر: ۳۱۲۳۶۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
سلاجقه:

معدن تاش شاهرود بدون تمهیدات لازم اجازه فعالیت ندارد

‌می‌متالز - معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این سازمان اجازه بهره‌برداری از معدن بوکسیت تاش شاهرود در شرق استان سمنان را بدون رعایت تمهیدات زیست محیطی نمی‌دهد.

به گزارش می‌متالز، علی سلاجقه روز سه‌شنبه در حاشیه بازدید از محور میامی - سبزوار در شرق استان سمنان، در جمع خبرنگاران افزود: مجموعه صنعت، معدن و تجارت و بخش خصوصی در زمان برداشت و فعالیت معدن بوکسیت تاش باید راهکار‌های مناسب‌تری در زمینه استخراج، استحصال و انتقال در نظر می‌گرفت.

وی به سفر چند ماه گذشته و بازدید خود از این معدن تا آخرین نقطه منطقه تاش شاهرود اشاره کرد و گفت: این منطقه حساس تامین کننده آب آشامیدنی مردم شاهرود و روستا‌های اطراف است، نباید این‌طور تحت تاثیر جاده‌سازی بسیار بی‌نظم، بی‌رویه و همچنین تخریب طبیعت قرار می‌گرفت.

ممانعت از فعالیت این معدن خواسته مردمی است

سلاجقه، ممانعت از فعالیت این معدن را خواسته مردمی خواند و ابراز کرد: شاید با ساخت یک تله کابین و انتقال مواد استحصال شده به سمت پایین‌دست و ایجاد انبار مناسب، می‌توانست راهکاری باشد تا هیچ‌گونه منابع آب و خاک منطقه تحت تاثیر قرار نگیرد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه بوکسیت یکی از مواد اولیه راهبردی در صنایع است، اظهار کرد: این سنگ جزء سه نوع مواد اولیه و اصلی صنایع در کشور به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه کارخانه جاجرم در استان خراسان شمالی نیز از این نوع سنگ برای ادامه فعالیت خود استفاده می‌کند، افزود: معدن بوکسیت از جمله معادن کمیاب در کشور است.

سلاجقه ادامه داد: هم اکنون مواد اولیه این کارخانه‌ها از خارج از کشور تامین می‌شود که هزینه بسیاری در بردارد.

فعالیت معدن تاش چگونه تهدیدی برای شاهوار محسوب می‌شود؟

قله شاهوار در مرز استان سمنان با گلستان، سه هزار و ۹۴۵ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و در شمال غربی شهرستان شاهرود یکی از جاذبه‌های طبیعی منطقه است. این قله، بلندترین کوه استان سمنان و بیست و چهارمین قله مرتفع ایران نیز به شمار می‌رود.

این کوه بلند به سبب ارتفاعی که از سطح زمین دارد در بیشتر سال حتی گاهی در تابستان پوشیده از برف است. برفی که تأمین کننده آبی است که در دل کوه، در چشمه سار‌ها و سفره‌های زیرزمینی جریان می‌یابد و از هزاران سال پیش تاکنون منشأ حیات گیاهان، گونه‌های جانوری و حتی ایجاد تمدن در کوهپایه و دشت‌های اطراف آن و در نهایت شکل‌گیری بسطام و شاهرود شده است.

شاهوار پوشش گیاهی گوناگون مانند درختچه‌های گون و زرشک و برخی درختان دیگر دارد و گونه‌های جانوری از جمله بز، کل، میش، قوچ، خرس و پرندگانی همچون کبک و عقاب در آن زندگی می‌کنند.

کوه شاهوار یکی از منابع آب‌های سطحی منطقه است که از طریق رودخانه پیرمیشی به پایین دست منتقل می‌شود.

فعالیت یک شرکت معدنی طی چند سال گذشته در ارتفاعات این کوه، نگرانی مردم، دوستداران طبیعت و مسئولان را نسبت به تخریب محیط زیست برانگیخته است. فعالیت‌های اکتتشافی در این کوه از سال ۱۳۹۰ برای استخراج ماده معدنی بوکسیت از سوی یک شرکت معدنی آغاز شد و طی چند سال گذشته به دلایل زیست محیطی تعطیل بوده است.

بوکسیت یک سنگ رسوبی با مقادیر به نسبت بالای آلومینیوم است که پس از فرآوری از آن، آلومینیوم به دست می‌آورند.

شهرستان شاهرود با تنوع اقلیمی و زیستگاهی متنوع در شرق استان سمنان قرار دارد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) سمنان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده