تاریخ: ۱۴ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۰۹
بازدید: ۱۰۶
کد خبر: ۳۰۹۱۹۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، گرمه، جاجرم، راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی:

مراجع ذیصلاح بهره‌برداری از معدن «تاش» را بلامانع اعلام کردند + فیلم

‌می‌متالز - نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، گرمه، جاجرم، راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی گفت: بهره برداری مجدد از معدن تاش شاهرود در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس بررسی و مستندات آن به وزارت کشور، وزارت صمت و استانداری سمنان ارسال و در نهایت مجوز قبلی بهره‌برداری آن توسط آلومینای ایران مورد تایید قرار گرفت.

به گزارش می‌متالز، برداشت از معدن بوکسیت تاش در استان سمنان به عنوان ماده اولیه آلومینای ایران در جاجرم خراسان شمالی از چند سال گذشته به علت مشکلات اجتماعی متوقف شده است که این امر، فعالیت‌های توسعه‌ای در این مجتمع صنعتی را دچار چالش کرد، این در حالی است که معدن بوکسیت تاش به نام شرکت آلومینای ایران ثبت شده و بر اساس قانون، برداشت از این معدن منعی ندارد.

محمد وحیدی روز چهارشنبه در جلسه اعضای هیات مدیره شرکت آلومینای ایران اظهار کرد: بازگشایی معدن تاش بیش از سه سال است که پیگیری می‌شود و مستندات لازم برای بهره برداری مجدد از این معدن در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی مورد قبول واقع شد و مکاتبات با استانداری سمنان، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت کشور انجام شد.

وی تصریح کرد: برخی مدعی شده بودند که استخراج از این معدن آلودگی زیست محیطی در پی دارد و براساس آزمایش‌های فنی که انجام شد، فعالیت‌های معدنی شرکت آلومینا هیچگونه آلودگی نداشته و به نوعی ترک فعل مسوولان برای بازگشایی معدن تاش اتفاق افتاده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: تمامی این مستندات ارائه شده و در نهایت مراجع مربوطه بهره برداری از این معدن را بر اساس ظرفیت قانونی و تاکیدات کمیسیون اصل ۹۰ مجاز دانسته است.

وحیدی افزود: در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری و رییس جمهور، حفظ اشتغال پایدار، حمایت از مردم و صنعتگران، تقویت زنجیره تولید آلومینیوم، حمایت از بهره برداری معادن، تداوم انجام مسوولیت‌های اجتماعی و پیشگیری از خروج ارز مهمترین فرصت‌های رونق معادن بوده که فعالیت معدن تاش نیز بر این منظور استوار است.

وی تاکید کرد: با پیگیری‌های قبلی و تاییدات کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گزارش روند طی شده برای سایر اقدامات لازم برای دستگاه‌های ذیصلاح از جمله سازمان بازرسی کل کشور در پیشگیری از تاخیر احتمالی یا ترک فعل مدیران مربوطه اعلام شده است.

تعداد بازدید : 4

مجتمع آلومینای ایران به عنوان تنها تولید کننده پودر آلومینا در کشور، یک پنجم نیاز داخلی را تامین می‌کند و مابقی نیاز کشور در این بخش از خارج وارد می‌شود.

آلومینای ایران در شهرستان جاجرم، واحد تولیدی منحصر به فرد تولیدکننده پودر آلومینا است که این محصول به عنوان ماده اولیه چهار واحد تولیدی از جمله ایرالکو، المهدی، سالکو و نیز تولید شمش در جاجرم به مصرف می‌رسد.

بوکسیت مورد نیاز آلومینای ایران از معادن بخش خصوصی در استان‌های مختلف از جمله خراسان شمالی، تهران، یزد، سمنان و کهگیلویه و بویراحمد تامین می‌شود.

بوکسیت یک سنگ رسوبی با مقادیر به نسبت بالای آلومینیوم است که پس از فرآوری از آن، آلومینیوم به دست می‌آورند.

مجتمع آلومینای ایران در ۱۵۰ کیلومتری جنوب بجنورد و ۵ کیلومتری شمال شهر جاجرم واقع است.

این مجتمع صنعتی قطب تولید پودر آلومینیوم در کشور است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خراسان شمالی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده