تاریخ: ۱۳ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۰۵
بازدید: ۷۷
کد خبر: ۳۰۹۰۹۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
استاندار سمنان:

نامه‌ای مبنی بر بلامانع بودن فعالیت معدن بوکسیت تاش شاهرود صادر نشده است

‌می‌متالز - استاندار سمنان گفت: نامه‌ای از سوی این استانداری مبنی بر بلامانع بودن فعالیت معدن بوکسیت تاش شاهرود صادر نشده و هر گونه خبرسازی در این زمینه نادرست است.

به گزارش می‌متالز، سیدمحمدرضا هاشمی استاندار سمنان و علی اصغرخانی نماینده مردم شهرستان‌های شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران استانی و شهرستان روز سه‌شنبه در سفر یکروزه به شهرستان میامی در شرق استان سمنان در قالب برنامه میز خدمت، ملاقات مردمی و دیدار چهره به چهره با مردم روستا‌های کلاته فرهنگ، فیروزآباد سفلی، فیروزآباد علیا، میرعلم، کلاته سادات، استربند، فرومد و عباس آباد بخش مرکزی این شهرستان دیدار و گفتگو کردند.

استاندار سمنان در جمع مردم روستای فرومد میامی ابراز کرد: استانداری سمنان در پاسخ به نامه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، دغدغه‌ها و انتظارات مردم شهرستان شاهرود را ارسال کرده است.

وی با بیان اینکه استانداری‌ها مرجع صدور یا تمدید مجوز بهره‌برداری از معادن نیستند، ادامه داد: این مهم در چارچوب وظایف و مسوولیت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت تعریف شده است.

پیش از این رییس مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان خراسان شمالی در نشستی مدعی شده بود که استانداری سمنان طی نامه‌ای بهره‌برداری از معدن بوکسیت شاهرود را بلامانع اعلام کرده است. این در حالی است که مساله زیست محیطی درباره فعالیت این معدن در شرق استان سمنان همواره مساله‌ساز و مورد اعتراض مردم و مسوولان شهرستان بوده است.

استاندار سمنان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ۱۴ رشته قنات در دولت سیزدهم با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در روستای فرومد احیا شد، اظهار کرد: احیای این قنات‌ها در راستای گره‌گشایی از مشکلات مردم، محقق شد.

هاشمی تصریح کرد: در مجموع اعتباری بالغ بر ۶ میلیارد تومان طی ۲ سال گذشته در حوزه جهاد کشاورزی از محل سفر آیت الله رئیسی رییس جمهور به استان سمنان در روستای فرومد هزینه شد.

معدنکاران به مسوولیت اجتماعی خود در راستای توسعه روستا‌ها عمل کنند

استاندار سمنان در جمع مردم روستای فیروز آباد علیا با بیان اینکه یکی از مهمترین دغدغه مردم روستا‌ها فعالیت معادن است، گفت: معدنکاران به مسوولیت اجتماعی خود در راستای توسعه روستا‌ها عمل کنند.

هاشمی ادامه داد: نگرانی مردم نسبت به فعالیت معادن یکی از دغدغه‌های مهم است که در این راستا هفته آینده نشست شورای معادن استان در شاهرود و با حضور مدیران این معادن برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه برطرف کردن مشکل آب روستا‌های منطقه در دستور کار است، افزود: مردم باید با هماهنگی مسوولان روستا و شهرستان تعامل لازم جهت تقسیم منصفانه آب آشامیدنی را داشته باشند و مدیران آب استان نیز در این راستا تلاش کنند.

استاندار سمنان با اشاره به اینکه در بخشی از مناطق استان به علت خشکسالی متوالی، آبرسانی با تانکر انجام می‌شود، اظهار کرد: منابع آبی موجود باید مدیریت و انشعاب‌های غیر مجاز جمع‌آوری شود.

هاشمی با بیان اینکه اعتبارات لازم به منظور احیای قنات و جاده دسترسی به روستا اختصاص داده می‌شود، ابراز کرد: مشکلات روستا‌های منطقه براساس اولویت طی ماه‌های آینده برطرف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حوزه کشاورزی اعتبارات مطلوبی از محل سفر آیت الله رئیسی رییس جمهور به استان اختصاص یافت، افزود: آمادگی لازم برای پرداخت وام ارزان قیمت جهت احیای قنات‌ها، پوشش نهرها، استقرار سامانه‌های نوین آبیاری و ایجاد مجتمع‌های گلخانه‌ای در روستا‌ها وجود دارد.

استاندار سمنان با بیان اینکه ایجاد اشتغال و تولید ثروت از طریق پرداخت وام و ارایه آموزش به جوانان روستا‌ها در دستور کار است، اظهار کرد: ایجاد اشتغال از مهاجرت روستاییان به شهر‌ها جلوگیری می‌کند.

تامین آب آشامیدنی و کشاورزی از مشکلات اساسی روستاییان است

نماینده مردم شهرستان‌های شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی هم در این دیدار مردمی با بیان اینکه تامین آب آشامیدنی و کشاورزی از مشکلات اساسی روستاییان است، گفت: تامین آب روستا‌ها باید در راستای درآمدزایی، آبادانی و جلوگیری از مهاجرت در اولویت نخست قرار گیرد.

علی اصغر خانی تاکید کرد: سرمایه‌گذاران معادن وظایف خود در قبال توسعه روستا در حوزه‌های مورد نیاز را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه در موضوع آسفالت، قیر رایگان و تامین آب اتفاقات خوبی در ۲ شهرستان شاهرود و میامی افتاده است، ابراز کرد: مصوبات این نشست‌ها در مدت زمان تعیین شده، اجرایی می‌شود.

این دیدار‌های مردمی با حضور حجت الاسلام محمد عزیزی امام جمعه، علیرضا آشوری فرماندار شهرستان میامی و جمعی از مدیران کل ستادی، اجرایی استان و مدیران شهرستانی انجام شد.

شهرستان میامی با جمعیتی بیش از ۴۰ هزار نفر در شرق استان سمنان قرار دارد. این شهرستان دارای ۵۱ روستا و ۲ بخش مرکزی و کالپوش است و جزو شهرستان‌های کم‌برخوردار کشور محسوب می‌شود.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) سمنان

عناوین برگزیده