تاریخ: ۱۹ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۰۷
بازدید: ۱۴۹
کد خبر: ۳۰۹۷۴۲
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
یک مقام مسوول در وزارت راه وشهرسازی

برای خانه دولتی جاذبه ایجاد نکردیم

‌می‌متالز - یک مقام مسوول در وزارت راه وشهرسازی، ایجاد نکردن جاذبه برای ورود متقاضیان به طرح ساخت یک میلیون مسکن در سال را عامل عدم‌تشکیل پرونده و طی مراحل بعدی از سوی خانوار‌های فاقد مسکن در این طرح عنوان کرد.

به گزارش می‌متالز، ارسلان مالکی، معاون وزیر راه وشهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با بیان اینکه علاوه بر انباشت تقاضای مسکن، سیاست‌های جمعیتی هم داریم و می‌خواهیم با طرح‌های حمایتی تشکیل خانوار داشته باشیم، تصریح کرد: ۴ میلیون نفر ثبت‌نامی با مشخصات در سامانه وزارت راه وشهرسازی داریم که فاقد مسکن و متاهل هستند، اما جاذبه ایجاد نکردیم و کسی نیامده پرونده تشکیل بدهد. وی تاکید کرد: چالش بزرگ ما در کشور کمبود مسکن است و دنبال هدفی غیر از تامین مسکن برای مردم نیستیم.

وی با تاکید بر اینکه هدفی جز خانه دار کردن مردم نداریم، افزود: از سال ۹۵ تا ۱۴۰۰ به ازای هر ۱۰۰ خانواری که در کشور تشکیل شده ۶۰ خانه ساخته شده و کمبود انباشته شده و عقب‌ماندگی به دلیل کم‌کاری دولت‌های گذشته در حوزه مسکن

وجود دارد. معاون وزیر راه وشهرسازی و رئیس سازمان ملی زمین و مسکن در حالی عدم‌ایجاد جاذبه در طرح نهضت ملی مسکن را دلیل عدم‌استقبال متقاضیان واجد شرایط و تشکیل ندادن پرونده به منظور طی مراحل بعدی در این طرح عنوان کرد که پیش از این کارشناسان نسبت به چند مساله مهم در ارتباط با این طرح هشدار داده بودند.

یک عامل مهم در عدم‌استقبال بخش قابل‌توجهی از متقاضیان و خانوار‌های فاقد مسکن از این طرح، ابهام در قیمت تمام شده ساخت این واحدهاست. در حالی که متقاضیان واجد شرایط در این طرح ملزم به تامین آورده اولیه ۴۰ میلیون تومانی در فاز اول پرداخت شده اند، اما مشخص نشده است که زمان و همچنین مبالغ پرداخت‌های بعدی برای این طرح به چه میزان است. ضمن آنکه از ابتدای این طرح تاکنون هنوز قیمت تمام شده واحد‌ها مشخص و اعلام نشده است.

از سوی دیگر، حبس نقدینگی افراد فاقد مسکن در بازار اجاره برای تامین اجاره بها و ودیعه مسکن، باعث شده است بسیاری از آن‌ها از تامین مبالغ آورده ناتوان باشند. اقساط مربوط به تسهیلات بانکی درنظر گرفته شده برای ساخت این واحدها، در استطاعت طیف قابل‌توجهی از متقاضیان نیست و همین موضوع باعث شده است اتفاقا گروهی که بیشترین نیاز به حمایت در بخش مسکن را دارند توان ورود به این طرح را نداشته باشند.

با این حال به تازگی، طی توافقی میان دولت و انبوه سازان قرار شده است بخشی از ساخت این واحد‌ها در قالب مدل مشارکتی از سوی انبوه سازان انجام شود و سرمایه انبوه سازان در نقش شریک دولت و سرمایه‌گذار، جایگزین آورده متقاضیان در بخشی از پروژه‌های نهضت ملی شود. به طوری که متقاضیان در این مدل، بعد از اتمام پروژه و در زمان تحویل واحدها، سهم خود را پرداخت کرده و واحد را تحویل بگیرند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده