تاریخ: ۲۶ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۴۱
بازدید: ۱۶۷
کد خبر: ۳۱۰۶۲۶
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

وام اسکان بافت فرسوده ۱۲۰ میلیون شد

‌می‌متالز - معاون وزیر راه‌وشهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران از دو برابر شدن وام اسکان موقت بافت فرسوده تا سقف ۱۲۰ میلیون تومان خبر داد.

به گزارش می‌متالز، محمد آیینی اعلام کرد: در حوزه تسهیلات نیز توسعه گران، سازندگان و مالکان واحد‌های فرسوده می‌توانند همزمان با استفاده از حمایت ها، تسهیلات و تخفیفات در سامانه تسهیلات نوسازی مسکن بافت فرسوده از سامانه تسهیلات ویژه نهضت ملی مسکن نیز استفاده کنند. همچنین ۱۲۰میلیون تومان وام ودیعه مسکن به متقاضیان نوسازی در بافت‌های فرسوده به شکل قرض‌الحسنه در شهر تهران و ۹۰ میلیون تومان در سایر شهر‌ها تعلق می‌گیرد که نسبت به سال قبل دو برابر شده است. همچنین بسته تشویقی شهرسازانه ۱۹‌بندی از دیگر مشوق‌هاست که اکنون در بیشتر شهرداری‌ها اجرا می‌شود.

به گفته معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی مهم‌ترین عاملی که می‌تواند جریان بازآفرینی را شتاب بخشد، تشکیل منظم، مستمر و پیگیرانه ستاد‌های بازآفرینی شهری و استانی است.

او افزود: تا امروز بیش از ۴۵۰ شهرداری اطلاعات خود در خصوص صدور پروانه ساخت را روی سامانه ستاد ملی بازآفرینی شهری ایران بارگذاری کرده اند و بر این اساس ۱۳۷‌هزار و ۷۸۶ واحد پروانه ساخت در بافت‌های فرسوده صادر شده، این در حالی است که هنوز برخی شهرداری‌ها اطلاعات خود را روی سامانه بارگذاری نکرده اند و در صورت بارگذاری آمار از این هم بالاتر خواهد بود.

معاون وزیر راه‌وشهرسازی عنوان کرد: در سال ۱۴۰۰ این آمار ۶۰‌هزار و ۶۳۴ واحد بود که در سال ۱۴۰۱ به ۶۴‌هزار و ۵۲۴ واحد افزایش یافت که به این معناست که صدور پروانه به لحاظ واحدی ۵/ ۶‌درصد و به لحاظ تعداد پروانه ۱۴‌درصد رشد داشته است و انتظار جهش و رشد بیشتری در سال‌جاری نیز می‌رود. هر چند موضوع بیمه تامین اجتماعی روند کار را کند کرده است. با وجود این در ۵۵ شهر شاهد رشد ۸۸ درصدی هستیم.

آیینی با اشاره به اینکه در چهار حوزه بسته تشویقی آماده کرده ایم، اظهار کرد: بسته اداری شامل تسریع در صدور پروانه ساختمان و ارائه به موقع پایان کار ساختمان است. همچنین بر اساس ماده ۱۶ قانون حمایت از نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده شهرداری‌ها می‌توانند در بافت‌های فرسوده ۵۰ تا ۱۰۰‌درصد تخفیف ارائه کنند که امتیاز ویژه‌ای محسوب می‌شود. کاهش زمان برقراری انشعابات نیز از دیگر مواردی است که دستگاه‌های خدمات رسان باید در دستور کار خود قرار دهند.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده