تاریخ: ۱۷ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۳۵
بازدید: ۲۸۸
کد خبر: ۳۰۹۸۰۶
سرویس خبر : محیط زیست

بیش از ۱۷ هزار هکتار در معادن پلاسری خواف برآورد خسارت شده است

‌می‌متالز - رییس اداره حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان رضوی گفت: ۱۷ هزار و ۲۲۸ هکتار زمین تا کنون در معادن پلاسری خواف برآورد خسارت شده است.

به گزارش می‌متالز، محسن زارع روز شنبه در شورای معادن استان خراسان رضوی افزود: میزان خسارت برآورد شده این اراضی مبلغ ۵۲۳۳ میلیارد تومان برآورد شده است.

وی ادامه داد: از این اراضی و خسارات وارد شده، ۱۰ هزار و ۸۰۳ هکتار به میزان دو هزار و ۱۷۵ میلیارد تومان خسارت تا سال ۱۳۹۹، دو هزارو ۸۵۰ هکتار به مبلغ یک هزارو ۳۸۱ میلیارد تومان خسارت مربوط به سال ۱۴۰۰، سه هزارو ۵۷۱ هکتار به مبلغ یکهزار و ۶۷۷ میلیارد تومان خسارت مربوط به سال ۱۴۰۱ و مابقی مربوط به سال جاری می‌باشد.

رییس اداره حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان رضوی گفت: این خسارات در بخش‌های مربوط به نابودی پوشش گیاهی مراتع، از بین رفتن ساختمان خاک در معادن پلاسری خواف برآورد شده است.

بیش از ۱۷ هزار هکتار در معادن پلاسری خواف برآورد خسارت شده است

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: میزان خسارات وارد شده از معادن، در بخش قنوات و منابع آبی شهرستان خواف از ۳۶ قنات موجود ۱۰ رشته قنات دچار خسارات جدی شده است.

غلامحسین ساربان افزود: همچنین در بخش باغات و مزارع، هزار و ۲۰۰ هکتار زمین از باغات پسته در سنگان با خسارت ۱۵ درصدی از فعالیت معادن در این منطقه وارد شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: در حوزه محیط زیست استان ۸۸ واحد معدنی تا سال ۱۴۰۱ معرفی و احصا شده است.

مهدی اله پور افزود: ۲۷ واحد در سال ۹۹، ۲۹ واحد در سال ۱۴۰۰ و ۳۲ واحد معدنی در سال ۱۴۰۱ در بحث آلایندگی هوا و آلودگی آب احصا و تفکیک سند و عوارض و مالیات آنان مشخص شده است.

بیش از ۱۷ هزار هکتار در معادن پلاسری خواف برآورد خسارت شده است

استاندار خراسان رضوی نیز در پایان این جلسه گفت: پنج دستگاه‌های دولتی استان شامل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، اداره کل حفاظت محیط زیست، جهاد کشاورزی، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خراسان رضوی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد طی دو هفته آینده اطلاعات مربوط به خسارات وارده از معادن استان را به تفکیک معادن در سطح استان بررسی نموده و آمار و ارقام مربوطه را به لحاظ کمی و کیفی و گستره و نوع خسارت را به همراه فرمول محاسبه آن را تهیه و به دبیرخانه شورای معادن استان ارسال کنند.

یعقوبعلی نظری افزود: اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری به همراه اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی خسارات وارده بر پوشش گیاهی و آب و هوا، جهاد کشاورزی استان خسارات وارده بر قنات ها، باغات و دام، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خسارت وارده بر مسیر‌های مربوط به معادن، دانشگاه علوم پزشکی مشهد آسیب‌های جسمی وارده به ساکنین محدوده معادن و اورژانس ۱۱۵ مشهد آسیب‌ها و تلفات و خسارات ناشی از تردد مازاد در مسیر‌های معادن را بایستی بررسی، ارزیابی و برآورد کرده و به دبیرخانه شورای معادن استان اعلام کنند تا در دبیرخانه مورد بررسی قرار گیرد و مباحث ریالی هر یک از دستگاه‌ها تعیین شود.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خراسان رضوی

عناوین برگزیده