تاریخ: ۲۰ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۱۴
بازدید: ۱۰۵
کد خبر: ۳۰۹۹۰۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

عرضه لیتیوم افزایش می‌یابد

‌می‌متالز - افزایش ۳ برابری تقاضا برای لیتیوم و نگرانی از کسری عرضه این فلز گران‌بها تا سال ۲۰۳۰ به کابوس خودروسازان مبدل شده بود، ولی آژانس بین‌امللی انرژی در آخرین گزارش خود اعلام کرد با افزایش سرمایه‌گذاری در بخش مواد معدنی عرضه لیتیوم با تقاضای آن تا سال ۲۰۳۰ شکاف عمیقی نخواهد داشت.

به گزارش می‌متالز، آژانس بین‌المللی انرژی در آخرین گزارش خود اعلام کرد؛ سرمایه‌گذاری در بخش تولید مواد معدنی طی سال گذشته با رشد ۳۰ درصدی به ۴۱ میلیارد دلار رسید؛ درحالی‌که سرمایه‌گذاری در این بخش سال ۲۰۲۱ نیز ۲۰ درصد رشد کرده بود. آژانس بین‌المللی انرژی دراین‌باره گفت: افزایش سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد عرضه مواد معدنی حیاتی برای انتقال انرژی تا سال ۲۰۳۰ به‌خوبی پاسخ‌گوی سطح صعودی تقاضا خواهد بود.

تقاضا برای مواد معدنی در طول ۵ سال گذشته افزایش‌یافته است و به دنبال آن مؤسسات مختلف از کسری سنگین این مواد تا سال ۲۰۳۰ خبر می‌دادند. لیتیوم و کبالت در صدر نگرانی‌ها قرار داشت، زیرا تولید ماشین‌های الکتریکی باعث شد تا قیمت لیتیوم در طول ۲ سال بیش از ۱۰ برابر رشد کند. از طرفی کبالت و گرافیت هم با تقاضای سنگینی مواجه شدند. بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی تقاضا برای لیتیوم و کبالت طی ۵ سال به ترتیب ۳۰۰ و ۷۰ درصد رشد کرد و ترس از پاسخگو نبودن عرضه باعث شد تا تسلا و مرسدس بنز برای تأمین منابع باتری‌های الکتریکی وارد گود رقابت با شرکت‌های فعال در حوزه معدن شوند.

تقاضا برای خودرو‌های الکتریکی رشد کرد و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد طی ۱۰ سال آینده نیز تقاضا برای این دسته از خودرو‌ها روند صعودی دارد. از طرفی باتری خودرو‌های الکتریکی از سه ماده لیتیوم، کبالت و گرافیک ساخته می‌شود بااین‌حال آژانس بین‌المللی انرژی در آخرین گزارش خود نگرانی‌ها برای تأمین مواد معدنی تا سال ۲۰۳۰ را رد کرد. این آژانس در گزارش خود اعلام کرد عرضه لیتیوم تا سال ۲۰۳۰ به ۴۲۰ هزار تن خواهد رسید و نسبت به تقاضای تخمینی فاصله اندکی دارد. البته ورود تولیدکنندگان جدید به بازار لیتیوم احتمالاً بازی را تغییر خواهد داد.

اکنون طرح‌های توسعه‌ای لیتیوم در بسیاری از کشور‌ها مانند آرژانتین در دست انجام است ضمن اینکه در ایران نیز چند ماه قبل خبر کشف منابع لیتیوم قهاوند بازار‌های جهانی را شوکه کرد. با منابع لیتیوم قهاوند ایران در میان ۵ تولیدکننده بزرگ بازار لیتیوم قرار می‌گیرد و تأثیرگذاری زیادی بر قیمت جهانی لیتیوم دارند البته مسئولان وزارت صمت امیدوارند لیتیوم قهاوند تا ۲ سال آینده به بهره‌برداری برسد.

خبر خوب برای خودروسازان

قیمت لیتیوم طی دو سال گذشته ۱۰ برابر شد و از ابتدای سال میلادی ۵۰ درصد ریزش کرد. کاهش قیمت لیتیوم به دلیل پایان سیاست‌های حمایتی چین از تولید خودرو‌های الکتریکی در این کشور بود. بلومبرگ طی گزارشی مدعی شد خودروسازان از کاهش قیمت لیتیوم طی ماه‌های گذشته خوشحال بوده و در حال خرید برای پر کردن انبار‌های خود هستند. حالا با گزارش آژانس بین‌المللی انرژی به نظر می‌رسد خیال خودروسازان از عرضه لیتیوم و کبالت تا سال ۲۰۳۰ راحت شود.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده