تاریخ: ۲۱ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۰۵
بازدید: ۱۰۲
کد خبر: ۳۰۹۹۷۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

اشتیاق چین به منابع لیتیوم آفریقا

‌می‌متالز - پیش‌بینی می‌شود که با هجوم سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های چینی به آفریقا برای استخراج از ذخایر لیتیوم آن، تولید لیتیوم این قاره تا سال ۲۰۲۷ بیش از ۳۰ برابر نسبت به سال گذشته افزایش یابد.

به گزارش می‌متالز، آفریقا تا آن زمان ۱۲ درصد از عرضه جهانی لیتیوم را به خود اختصاص خواهد داد، در حالی که سال ۲۰۲۲ تنها یک درصد بوده است.

تنوع بخشیدن به منابع تامین، تلاش‌های چین را برای دفاع از سلطه خود در فرآوری فلزات مرتبط با صنعت خودرو‌های برقی (شامل تبدیل مواد اولیه‌ای مانند لیتیوم، نیکل و کبالت به مواد شیمیایی مورد استفاده در قطعات باتری) افزایش می‌دهد، در حالی که ایالات متحده امریکا تلاش‌های خود را برای ایجاد شبکه‌های تامین خود با کمک شرکای تجارت آزاد و متحدانی مانند کانادا و استرالیا افزایش می‌دهد.

با این حال، کشور‌های آفریقایی احتمالاً از کشور‌های دیگر پیروی می‌کنند تا با افزودن کارخانه‌های فرآوری یا پالایشی که می‌تواند ارزش صادرات را افزایش دهد، درآمد بیشتری از منابع لیتیوم خود کسب کنند. زیمبابوه و نامیبیا اخیراً اقداماتی را برای جلوگیری یا ممنوعیت صادرات سنگ معدن لیتیوم خام ارائه کرده اند.

مراکش که یک قرارداد تجارت آزاد با امریکا دارد، در حال حاضر به عنوان یک قطب بالقوه تولید باتری‌های خودرو‌های برقی ظاهر شده، با مزایایی از جمله نزدیکی آن به اروپا و فراوانی فسفات مورد نیاز برای سلول‌های فسفات آهن لیتیوم. دولت این کشور در اوایل سال جاری اعلام کرد یک شرکت سازنده باتری‌های چینی به توافق اولیه برای ساخت اولین کارخانه بزرگ باتری‌های برقی در آفریقا دست یافته است که ظرفیت سالانه ۱۰۰ گیگاواتی خواهد داشت و به سرمایه گذاری ۶ میلیارد یورویی (۶.۵ میلیارد دلار) نیاز دارد.

منبع: ایفنا

عناوین برگزیده