تاریخ: ۱۴ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۳۹
بازدید: ۱۰۸
کد خبر: ۳۰۹۹۸۴
سرویس خبر : محیط زیست

افتتاح دومین طرح احیای دریاچه ارومیه و یک گام دیگر رو به توسعه

‌می‌متالز - محمد مخبر معاون اول رییس جمهور، دیروز /سه‌شنبه/ به همراه وزیر نیرو میهمان آذربایجان غربی بود که در این سفر، علاوه بر افتتاح طرح‌های مختلف بویژه فاز سوم تصفیه خانه فاضلاب ارومیه و خط انتقال پساب به دریاچه ارومیه، گام‌های اساسی هم در حوزه‌های معدن، نوسازی مدارس و توسعه گازرسانی به شهرستان‌های مختلف استان برداشته شد.

به گزارش می‌متالز، در این سفر مدول سوم تصفیه خانه فاضلاب ارومیه و خط انتقال آب به دریاچه ارومیه به بهره برداری رسید، این مدول که بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال برای اجرای آن هزینه شده است، ۶۰ هزار مترمکعب فاضلاب را در شبانه روز تصفیه کرده و پساب بهداشتی ناشی از آن به سمت دریاچه ارومیه روان می‌شود.

با راه اندازی این مدول، ۳۰۰ هزار نفر از جمعیت شهر ارومیه تحت پوشش خدمات فاضلاب قرار گرفتند.

خط انتقال مربوط به پساب تصفیه شده در این تصفیه خانه به طول ۱۱ کیلومتر اجرایی شده و با افتتاح این مدول و خط انتفال، ۵۱ میلیون مترمکعب پساب در سال به دریاچه ارومیه منتقل خواهد شد.

افتتاح دومین طرح احیای دریاچه ارومیه و یک گام دیگر رو به توسعه

معاون اول رییس جمهور در این آیین با اشاره به افتتاح مدول سوم تصفیه خانه فاضلاب ارومیه و خط انتقال پساب به دریاچه ارومیه یادآور شد: با این اقدام مهم وزارت نیرو علاوه بر جلوگیری از هدر رفت آب، کاهش آلایندگی و تخریب محیط زیست حجم بزرگی از آب نیز به دریاچه ارومیه انتقال می‌یابد.

همچنین در سفر مخبر، مرکز خدمات جامع سلامت وکیل آباد شهرستان ارومیه و چندین پروژه بهداشتی دیگر در مجموع به ارزش ۴۰۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسید.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی در این مراسم گفت: اجرای این طرح از پروژه‌های بازآفرینی شهری در محله هدف شهرستان ارومیه است و بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته برای احداث این مرکز جامع سلامت ۱۷۰ میلیارد ریال اعتبار به‌روز هزینه شده است.

افتتاح دومین طرح احیای دریاچه ارومیه و یک گام دیگر رو به توسعه

سیدمحسن حمزه‌لو اضافه کرد: مرکز جامع سلامت وکیل آباد ارومیه با زیربنای ۸۰۳ مترمربع چهارمین پروژه بازآفرینی شهری در محله وکیل آباد ارومیه است که همه خدمات بهداشتی و درمانی را به اهالی منطقه ارائه خواهد داد.

بعد از این افتتاحیه‌ها، جلسه ستاد احیای دریاچه ارومیه برای اولین بار در ارومیه با حضور همه اعضا به ویژه محمد مخبر معاون اول رییس جمهور برگزار شد.

مخبر در این جلسه بر اهتمام دولت برای احیای دریاچه ارومیه تاکید کرد و ادامه داد: دریاچه ارومیه یک سرمایه بزرگ ملی است که اگر به برنامه‌های احیای آن توجه نشود به کل کشور آسیب می‌رسد.

وی، انتقال دبیرخانه کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با پیگیری‌های رییس جمهور به آذربایجان غربی را از مهمترین و موثرترین اقدامات برای تکمیل طرح‌های سخت افزاری احیای این دریاچه برشمرد و اضافه کرد: با بهره برداری از طرح‌های مدول سوم تصفیه خانه فاضلاب ارومیه و خط انتقال پساب به دریاچه و سایر اقدامات سخت افزاری، نتیجه تصمیم مهم دولت در خصوص کارگروه ملی نجات دریاچه مشهود است.

افتتاح دومین طرح احیای دریاچه ارومیه و یک گام دیگر رو به توسعه

مخبر با تاکید بر اینکه مصوبات جلسات قبلی کارگروه باید با جدیت پیگیری شود، ادامه داد: علاوه بر اقدامات ایجابی انجام شده در راستای احیا باید در پیگیری اقدامات و مصوبات آتی، حقوق مردم نیز رعایت شود تا معیشت کشاورزان و مردم منطقه به هیچ عنوان آسیب نبینند.

معاون اول رییس جمهور اظهار کرد: این کارگروه در تصمیم گیری‌های خود در خصوص چاه‌های غیرمجاز و اصلاح الگوی کشت توجه اساسی به معیشت مردم و رضایت آن‌ها داشته باشد.

بعد از آن هم دیدار با نخبگان و فعالان اقتصادی و صنعتی، جلسه دیگر معاون اول رییس جمهور در ارومیه بود؛ در این دیدار بعد از اینکه تعدادی از فعالان و نخبگان پشت تریبون رفته و مشکلات را مطرح کردند، معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه آذربایجان‌غربی سرزمین فرصت‌های بزرگ و کم‌نظیر است، گفت: یکی از وظایف استانداری، شناسایی و تشخیص توانایی‌های صادراتی و وارداتی است و باید به درستی تبیین شود که سهم استان در معاملات و مبادلات مالی، تجاری و اقتصادی با سه کشور همسایه چگونه است.

افتتاح دومین طرح احیای دریاچه ارومیه و یک گام دیگر رو به توسعه

مخبر افزود: با شناختی که از توانایی‌های این استان در دولت وجود دارد، می‌توانید در کنترل تورم با هدایت نقدینگی و بهره گیری از قدرت مدیریت، خلاقیت و حل مساله مردم استان نقشی اساسی داشته باشید.

وی با اشاره به کاهش بیکاری در آذربایجان غربی طی یک سال و نیم گذشته تاکید کرد: پایین آمدن نرخ بیکاری در استان و ظرف این مدت کوتاه نشانگر پتانسیل بالای آذربایجان غربی است و در همین راستا باید سرمایه گذاری‌های اساسی در بخش صادرات محصولات کشاورزی، معدنی و صنایع تبدیلی افزایش یابد.

وی با بیان اینکه این استان سرزمین شهیدان و سردارانی بزرگ مانند شهید باکری است، ادامه داد: کشور مدیون تفکر و مدیران جهادی و مردمی است که نام ایران را در تاریخ ماندگار کردند و سرزمین آذربایجان خطه شهادت است و مجاهدت‌های جوانان آذربایجان‌غربی در هشت سال دفاع مقدس برای همیشه به یادگار می‌ماند.

افتتاح دومین طرح احیای دریاچه ارومیه و یک گام دیگر رو به توسعه

البته این جلسه امضای موافقت نامه‌هایی داشت که شاید برای برخی از آن‌ها سال‌ها انتظار کشیده شده بود؛ تفاهم‌نامه بهره برداری از بزرگترین معدن تیتانیوم غرب آسیا در این جلسه به امضای استاندار آذربایجان‌غربی، رییس ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان، مدیرعامل گروه اقتصادی مفید و مدیرعامل شرکت توسعه صنعت و معدن تدبیر رسید.

این معدن که در غرب ارومیه در منطقه قره آغاج قرار دارد، در سال‌های طولانی غیرفعال بود که با تعیین ضرب‌الاجل توسط استاندار آذربایجان غربی و برنامه ریزی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان روند فعال سازی آن در دستور کار قرار گرفت.

طبق گفته کارشناسان، این معدن می‌تواند در صورت رسیدن به ظرفیت کامل، نیمی از نیاز داخلی را به تیتان تامین کند.

افتتاح دومین طرح احیای دریاچه ارومیه و یک گام دیگر رو به توسعه

همچنین در این مراسم، تفاهم‌نامه ساخت ۲ هزار و ۵۰۰ کلاس درس جدید توسط استاندار آذربایجان غربی و رییس سازمان نوسازی مدارس امضا شد.

آذربایجان غربی از استان‌های با تراکم دانش آموزی بالا در کشور به شمار می‌رود که در راستای بهبود این روند، در دولت سیزدهم برنامه ریزی‌های گسترده‌ای صورت گرفته است.

در این آیین همچنین گازرسانی به ۵۰ روستا و ۲۸ واحد صنعتی استان آذربایجان غربی و همچنین بهره برداری از ۸۰ کلاس درس در مناطق محروم این استان آغاز شد.

برای احداث این کلاس‌های درس، بیش از ۲ هزار میلیارد ریال هزینه شده است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) آذربایجان غربی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده