تاریخ: ۲۱ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۳۹
بازدید: ۱۴۲
کد خبر: ۳۱۰۱۴۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

انتقال تکنولوژی SMR به کشور توسط شرکت فولاد مبارکه

‌می‌متالز - به منظور بررسی طرح همکاری مشترک و انتقال تکنولوژی‌های نوین فولاد، نشستی با حضور مدیران و کارشناسان فنی شرکتی فعال در حوزه فرآوری مواد معدنی از کشور چین و مدیران شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه در محل این شرکت برگزار شد.

به گزارش می‌متالز، به منظور بررسی طرح همکاری مشترک و انتقال تکنولوژی‌های نوین فولاد، نشستی با حضور مدیران و کارشناسان فنی شرکتی فعال در حوزه فرآوری مواد معدنی از کشور چین و مدیران شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه در محل این شرکت برگزار شد.

این نشست با محوریت بحث و تبادل نظر در خصوص تکنولوژی SMR به عنوان یکی از تکنولوژی‌های برتر در حوزه صنعت فولاد با حضور کارشناسان ارشد این امر برگزار شد. شرکت مذکور از کشور چین، یکی از شرکت‌های برتر دارای دانش فنی این تکنولوژی بوده که سابقه اجرای آن در کشور‌های گوناگون را دارد.

در این نشست ضمن بررسی ابعاد تخصصی طرح، توافقات اولیه درخصوص انتقال این تکنولوژی به کشور ایران توسط شرکت MSTID انجام شد و مقرر گردید؛ هماهنگی‌های فنی لازم جهت تکمیل انتقال تکنولوژی با طرف چینی در روز‌های آتی انجام پذیرد. همچنین زمینه‌های فعالیت مشترک شرکت‌های دانش بنیان ایرانی فعال در این حوزه در این نشست مورد بررسی قرار گرفت.

خاطرنشان می‌گردد ایران رتبه دهم دنیا از نظر ذخایر سنگ آهن را به خود اختصاص داده است. با این وجود، مطابق با پیش‌بینی‌های صورت گرفته، مقدار ذخیره منابع سنگ‌آهن مگنتیتی و پرعیار طی چند دهه آینده با افت شدید روبرو خواهد شد. به دلیل محدودیت‌های موجود در کشور برای دسترسی به بازار‌های جهانی، می‌بایست کمبود سنگ آهن مورد نیاز کشور با مراجعه به منابع غیرمگنتیتی که عموماً کم‌عیار هستند (مانند هماتیت و تیتانومگنتیت) برطرف گردد.

در حال حاضر، مجموع ذخایر قطعی و احتمالی معادن فعال هماتیتی کشور در حدود ۲ میلیارد تن تخمین زده شده است. استفاده از فرآیند تشویه مغناطیسی در بستر سیال می‌تواند استفاده از منابع هماتیتی در صنعت فولاد را محقق سازد. در سال‌های اخیر روش بستر سیال به عنوان مهمترین روش فرایند تشویه هماتیت به مگنتیت مورد توجه قرار گرفته است. راندمان بالای انتقال جرم و حرارت از مهمترین مزایای این روش است.

منبع: ماین نیوز

عناوین برگزیده