تاریخ: ۲۴ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۲۸
بازدید: ۸۳
کد خبر: ۳۱۰۲۱۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سرپرست سازمان توسعه تجارت مطرح کرد؛

حمایت از صادرکنندگان نیاز کشور به فروش نفت خام را کاهش می‌دهد/ شاهد رشد صادرات در کشاورزی، صنایع و معادن هستیم

‌می‌متالز - معاون وزیر صمت و سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران در آئین تجلیل از صادرکنندگان برگزیده استان گلستان گفت: حمایت از صادر کنندگان نیاز کشور به فروش نفت خام را کاهش می‌دهد.

به گزارش می‌متالز، «مهدی ضیغمی» معاون وزیر صمت و سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران در آئین تجلیل از صادرکنندگان برگزیده استان گلستان، گفت: سیاست‌های اشتباه و لحظه‌ای که توسط دولت‌ها در حوزه صادرات ایجاد می‌شود، مانع اصلی این بخش است که فعالیت صادرکنندگان را با چالش روبه‌رو می‌کند.

وی با بیان اینکه صادرات مولفه‌ای مهم برای گسترش فعالیت‌های اقتصادی کشور محسوب می‌شود، بنابراین به‌واسطه ارزآوری آن باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد، افزود: از سوی دیگر حمایت و پشتیبانی از صادر کنندگان نیاز کشور به فروش نفت خام را کاهش می‌دهد.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه سال گذشته ۵۳ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشتیم، افزود: خوشبختانه در بخش‌های کشاورزی، صنایع و معادن شاهد رشد صادرات بوده‌ایم. البته سیاست‌های جدید دولت سیزدهم، بر توسعه صادرات کشور موثر بوده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: حمایت از صادرکنندگان، وابستگی کشور به صادرات نفت را کاهش می‌دهد که بر این اساس باید مشو‌ق‌هایی برای آن‌ها در نظر گرفته شود.

ضیغمی با بیان اینکه در حال حاضر ۴۰ رایزن اقتصادی در سفارت خانه برخی از کشور‌ها مشغول به فعالیت هستند، یادآور شد: رایزن‌های اقتصادی باید در سفارتخانه کشور‌های بازار هدف، حضور داشته باشند تا زمینه توسعه مراودات تجاری را برای ما فراهم کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان: بخش خصوص نیازمند ثبات اقتصادی است

در ادامه این مراسم، «محمد دهنوی» معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان گفت: بخش خصوصی برای پایداری در تجارت و سودآوری کشور، نیازمند ثبات اقتصادی است.

وی بیان اینکه مرز بودن استان گلستان با کشور ترکمنستان که یکی از بهترین بازار‌های صادراتی کشور است، شرایط بسیار خوبی را برای این استان ایجاد کرده، اما این بازار در زمان شیوع ویروس منحوس کرونا و محدودیت‌های ایجاد شده، از دست رفت، اضافه کرد: البته با پیگیری‌های مجدانه‌ای که صورت گرفت، مسیر ترانزیت زمینی به این کشور بازگشایی شد، اما تجارت چمدانی هنوز مجوز دریافت نکرده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان با اشاره به اینکه گلستان ظرفیت‌های توسعه‌ای زیادی دارد که سال‌ها مغفول مانده و توجهی به ایجاد زیر ساخت برای بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها نشده است، ادامه داد: با توجه به تشدید تحریم‌ها، اما دولت سیزدهم همچنان در عرصه توسعه تجارت خارجی در حال مذاکره با کشور‌ها است که این تلاش‌ها قطعاً رهاورد خوبی برای تجار و صادر کنندگان کشور خواهد داشت.

دهنوی همچنین گفت: چندگانگی در تصمیم‌گیری‌ها، تجار را دچار مشکل کرده و برای حل این مساله، بهتر شدن روند صادرات و حل مشکل تعهد ارزی باید گام‌های بلندتری از سوی دولت برداشته شود.

حمایت از صادرکنندگان نیاز کشور به فروش نفت خام را کاهش می‌دهد/ شاهد رشد صادرات در کشاورزی، صنایع و معادن هستیم

رئیس اتاق بازرگانی استان گلستان: استفاده مسوولان از ظرفیت‌های فعالان اقتصادی در مسیر توسعه استان

«امیر یوسفی» رئیس اتاق بازرگانی استان گلستان در آئین تجلیل از صادرکنندگان برگزیده استان گلستان گفت: سیاست انقباضی مالی، فعالان اقتصادی را به چالش کشیده که امیدواریم در مسیر تحقق شعار سال و مهار تورم، با اصلاح این رویه در ماه‌های آینده شرایط بهتری را شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های منطقه آزاد باید مورد توجه قرار گیرد تا سرمایه‌گذاران بتوانند از ظرفیت منطقه آزاد استفاده کنند، تصریح کرد: مسوولان از ظرفیت‌های فعالان اقتصادی در مسیر توسعه استان گلستان استفاده کنند.

رئیس اتاق بازرگانی استان گلستان با اشاره به اینکه نبود رایزن اقتصادی در سفارتخانه و کشور‌های بازار هدف موجب شده تا صادرکنندگان بیشتر بازار‌های بین‌المللی را از دست بدهند، یادآور شد: باید تدبیری برای سهولت مسیر صادرکنندگان درنظر گرفت.

وی با بیان اینکه برای شناخت دقیق بازار هدف لازم است که در سفارتخانه‌ها، رایزن اقتصادی حضور داشته باشد تا برای شناخت بازار هدف به صادرکنندگان کمک شود، اضافه کرد: ایجاد پایانه صادرات محصولات کشاورزی نیاز مهم برای توسعه اقتصادی گلستان است که با ایجاد آن می‌توان فرصت‌های خوبی برای پیشرفت اقتصادی استان فراهم کرد.

یوسفی با اشاره به شعار سال گفت: اگر صادرات، مولفه اصلی و اولویت اول اقتصاد در نظر گرفته شود، می‌توانیم به تحقق شعار سال نزدیک شویم.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده