تاریخ: ۰۷ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۳۹
بازدید: ۷۲
کد خبر: ۳۰۹۱۹۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

۸۳ هزار دلار ارزش صادرات سال گذشته زنجان به بلغارستان

‌می‌متالز - مدیرکل گمرک استان زنجان گفت: طی سال گذشته حدود ۸۳ هزار دلار صادرات از گمرگ این استان به مقصد کشور بلغارستان به وزن تقریبی ۱۱۰ تن انجام شد که عمده کالا‌های صادراتی کاغذ و قطعات عایقی بوده است.

به گزارش می‌متالز، زین العابدین گنج‌خانلو روز چهارشنبه در نشست فعالان اقتصادی استان با سفیر ایران در بلغارستان با بیان اینکه پارسال حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار حجم تجارت خارجی "صادرات و واردات" استان بوده است افزود: از این میزان حدود ۶۰۰ میلیون دلار صادرات و به همین نسبت نیز واردات قطعی و موقت از گمرگ انجام گرفته است.

وی با بیان اینکه طی سال گذشته حدود یک میلیون و ۱۲۰ هزار دلار واردات از کشور بلغاستان به وزن ۱۸۸ تن ثبت شده است، اضافه کرد: بیشترین اقلام وارداتی را دستگاه‌های نخ ریسی و بافندگی تشکیل می‌دهد.

این مسوول ادامه داد: ارزش صادرات این استان به بلغارستان حدود یک صدم درصد از کل صادرات را به خود اختصاص داده و رتبه ۲۹ از ۴۰ کشور مقصد صادراتی بوده است.

گنج خانلو افزود: ارزش واردات هم از کشور بلغارستان هم حدود ۲ دهم درصد بوده که رتبه کشور یاد شده از بین ۳۲ کشور چهاردهمین بوده است.

وی ابراز امیدواری کرد: با همت اتاق بازرگانی مبادلات تجاری افزایش یابد و جزو ۱۰ کشور عمده در ارتباط با صادرات و واردات به کشور بلغارستان باشیم.

زنجان با کمبود هتل مواجه است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان نیز در ادامه به ظرفیت‌های حوزه گردشگری استان اشاره کرد و گفت: استان از ظرفیت‌های بسیار خوبی برای سرمایه گذاری در ساخت هتل برخوردار است.

سید سعید صفوی افزود: در زمان حاضر زنجان با کمبود هتل مواجه بوده و فقط یک هتل چهار ستاره را در خود جای داده است که رویداد‌های بین المللی در آن برگزار می‌شود.

این مسوول ادامه داد: زنجان در عید نوروز جزو استان‌های معدود در کشور بود که نسبت به سال قبل افزایش اقامت داشت.

وی با تاکید بر اینکه در صورت معرفی ظرفیت‌های استان علاوه بر گردشگران داخلی در حوزه گردشگری خارجی نیز موفق خواهیم بود، اظهار داشت: این استان در حوزه گردشگری سلامت، کشاورزی و فرهنگی و تاریخی به ویژه غذا ظرفیت بالایی دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان ادامه داد: ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی این استان باید به کشور بلغارستان نیز معرفی شود.

وی اظهار داشت: زنجان پایتخت صنایع دستی فلزی ایران است، در کشورمان ۱۱ شهر جهانی وجود دارد که شهرجهانی ملیله به نام زنجان ثبت شده است و قابلیت تبادلات در بخش‌های مختلف را دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان خاطرنشان کرد: ۶۰ میلیون تیغه چاقو سالانه در کشور مصرف می‌شود که از این میزان ۱۲ درصد در داخل کشور تولید می‌شود و هفت درصد آن به تیغه‌های زنجان اختصاص دارد.

منبع: خارک نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده