تاریخ: ۲۶ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۳۵
بازدید: ۹۳
کد خبر: ۳۱۰۶۲۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سود‌های تقسیمی؛ عاملی برای تحرکات بعدی بازار سرمایه

‌می‌متالز - محمد جواد بختیاران، تحلیلگر گروه مالی آگاه بیان کرد: مهم‌ترین فاکتوری که سرمایه‌گذاران در فصل مجامع مورد توجه قرار می‌دهند به موضوع DPS (سود نقدی سهام) شرکت‌ها باز می‌گردد. چشم‌انداز روشنی که در کنار این معیار می‌توان برای سهام متصور بود نیز حائز اهمیت است.

به گزارش می‌متالز، محمد جواد بختیاران تحلیلگر گروه مالی آگاه درباره گزارش‌های سه ماهه شرکت‌ها و تاثیر آن بر روند بازار سرمایه گفت: با توجه به ثبات حاکم در بازار سرمایه، به احتمال بسیار، پس از انتشار گزارش‌های ۳ ماهه تحرکاتی در برخی از صنایع به وقوع خواهد پیوست که روند مثبتی را بر بازار سرمایه خواهد گذاشت چرا که عمده شرکت‌ها عملیات و گزارش‌های ماهانه بسیار خوبی داشته‌اند.

وی افزود: پس از ارائه و انتشار گزارش‌های سه ماهه صنایعی، چون گروه فلزات، صنعت سیمان و قطعه‌سازی انتظار می‌رود روند بازار سرمایه و روند معاملات را در کوتاه‌مدت و پس از آن در بلندمدت مثبت کنند.

این تحلیلگر گروه مالی آگاه معتقد است، در حوزه نرخ ارز در حال حاضر با چالش جدی مواجه نیستیم. در حوزه بازار‌های جهانی اگر سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو به اتمام برسد طبعا کامادیتی‌ها افزایش قیمت خواهند داشت. در بخش سیاست‌گذاری بازار پول نیز نکات حائز اهمیتی وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: با توجه به ۳ پارامتر فوق، شرایط حاکم در بازار سهام چالشی نیست. احتمالا پس از انتشار گزارش‌های ۳ ماهه از اول مردادماه سال جاری، تحرکاتی در برخی از صنایع به وقوع خواهد پیوست. در چنین شرایطی بعید به نظر می‌رسد افت چشم‌گیری را در بازار سهام تجربه کنیم.

وی افزود: در ادامه احتمالا یک اصلاح زمانی را تجربه خواهیم کرد تا وضعیت دلار، نرخ‌های جهانی، کلیت بازار پول و فضای کلان اقتصاد شفاف شود. افزایش شفافیت در چنین پارامتر‌هایی می‌تواند چشم‌انداز صعودی بازار را تقویت کند.

به گفته بختیاران، مهم‌ترین فاکتوری که سرمایه‌گذاران در فصل مجامع مورد توجه قرار می‌دهند به موضوع DPS (سود نقدی سهام) شرکت‌ها باز می‌گردد. چشم‌انداز روشنی که در کنار این معیار می‌توان برای سهام متصور بود نیز حائز اهمیت است.

این تحلیلگر بازار عنوان کرد: دو فاکتور اساسی، چون موضوع DPS و چشم‌انداز صنایع برای ما بسیار مهم است. یکی از صنایعی که هر دو فاکتور را به همراه دارد صنعت سیمان است.

وی ادامه داد: امروزه صنعت سیمان با توجه به مدیریت درستی که روی شرکت‌های آن انجام می‌شود فضای مثبتی را در فصل مجامع تجربه کرده و با توجه به رقابت‌هایی که در بورس کالا صورت می‌گیرد توانسته سود‌های ۹۵ درصدی را تقسیم و همیشه جذاب باشد.

وی درباره مهم‌ترین فاکتور‌های سرمایه‌گذاری گفت: در انتخاب صنایع و شرکت‌ها عمدتا فاکتور‌های سودآوری و ترازنامه مورد توجه قرار می‌گیرند. اکنون فاکتوری تحت عنوان فاکتور تصمیمات خلق‌الساعه نیز در انتخاب سهام اضافه شده است.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده