تاریخ: ۱۸ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۵۴
بازدید: ۳۹
کد خبر: ۳۱۰۶۵۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نگاهی به فراز و فرود بازار سهام

‌می‌متالز - قیمت جهانی کامودیتی‌ها و شرایط نامناسب اقتصاد جهانی روند رو به رشد بازار سرمایه را با وقفه‌هایی همراه کرده است.

به گزارش می‌متالز، احسان عسکری با بیان مطلب بالا به مدار اقتصادی گفت: بازار سرمایه همواره تحت تاثیر بسیاری از عوامل اقتصادی و غیر­اقتصادی قرار دارد که برخی از این عوامل تاثیری بنیادی بر روند بازار گذاشته و موجب تغییرات ناگهانی می‌شود؛ برخی از متغیر‌ها هم تغییراتی ایجاد می‌کنند، اما نمی‌توانند روند کلی بازار را تغییر دهند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه تغییرات نرخ‌بهره، قیمت کامودیتی‌ها در بازار‌های جهانی و شرایط کلی اقتصاد جهانی، می‌تواند روند بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار دهد، ابراز داشت: در این میان، حفظ اعتماد سرمایه‌­گذاران به بازار نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

او با اشاره به اینکه طی یک ماه اخیر، متغیر‌های متفاوتی روند رو به رشد بازار را متوقف کرده، افزود: قیمت‌های جهانی محصولات کامودیتی و شرایط نامناسب اقتصاد جهانی از بیرون روند رو به رشد بازار سرمایه را با وقفه‌هایی همراه کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در داخل کشور هم تغییرات جدی در نرخ‌بهره مشاهده نشد؛ اگرچه حجم انتشار اوراق در بازار پایین بود، اما نرخ‌بهره کاهش نیافت و این موضوع جذابیت بازارسرمایه را کاهش می‌دهد.

عسکری خاطرنشان کرد: همه این موارد موجب شد تا بازار سرمایه نتواند به مسیر صعودی خود همانند قبل ادامه دهد. از سوی دیگر، برخی موارد که داخل بازار سرمایه اتفاق افتاد موجب شد تا اعتماد سرمایه‌گذاران نسبت به بازار کاهش یابد. برای مثال وضعیت خودروساز‌ها یا افزایش قیمت خوراک و سوخت پتروشیمی­‌ها به اعتماد سرمایه‌گذاران لطمه می‌زند.

این کارشناس بازار سرمایه به راهکار‌های عبور از این شرایط اشاره کرد و گفت: در بازار‌های توسعه یافته تلاش می‌شود کارایی همواره بالا باشد و به این منظور سرعت انتشار اطلاعات بالا است. همچنین سیستم پیشرفته کشف تقلب یا دستکاری در بازار وجود داشته و درز اطلاعات نهانی که بر جریان معاملات اثر می‌گذارد، بدون هیچ مسامحه‌ای توسط سیستم‌های پیشرفته کشف و رصد می‌شود. در کشور ما نیز هرچند استفاده از این سیستم‌ها آغاز شده، اما باید توسعه آن در دستورکار قرار بگیرد تا با معرفی و برخورد با خاطیان، اعتماد در بازار سرمایه نهادینه شود.

عسکری در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ارتباطات بین­‌المللی کشور به عنوان عاملی اثرگذار بر روند معاملات اشاره کرد و افزود: ایران تلاش کرد تا سطح روابط خود را با کشور‌های منطقه افزایش دهد و در این زمینه موفق بود. احتمالا بهبود روابط سیاسی می‌تواند به روابط اقتصادی با کیفیت و بهتر منجر شود، اما این موضوعی است که باید با گذر زمان به آن پاسخ داد.

ابزار‌های مشتقه، عاملی برای عمق بخشی بازار

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که ابزار‌های مشتقه چه نقشی در توسعه رشد بازار دارد؟ گفت: این ابزار‌های تشکیل شد تا سرمایه‌گذاران بتوانند از روش‌های نوین و ابزار‌های مالی مورد تایید در بازار برای پوشش ریسک سرمایه‌گذاری استفاده کنند. آپشن‌ها به خوبی این قابلیت را دارند که ریسک سرمایه‌گذاری در بازار سهام را به نحو مناسبی پوشش دهند.

او با اشاره به اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار دغدغه‌هایی در مورد آپشن‌های صادر شده توسط صندوق‌ها داشت، گفت: صندوق‌های با درآمد ثابت در دوره­‌های زمانی مختلفی که بازارسهام با سیکل‌های صعودی یا نزولی مواجه بود، به تعادل روند بازار کمک می‌­کردند. اما زمانی که صندوق­‌های با درآمد ثابت موظف به نگهداری نصاب سهام می‌­شوند، بازارسهام باید کشش کاهش سهم توسط این صندوق‌­ها را داشته باشد.

عسکری ادامه داد: از سوی دیگر باید ابزاری در دسترس مدیران صندوق باشد که بتوانند ریسک سهام را با نرخ مناسبی پوشش دهند. اینکه چرا صندوق‌­ها با این ابعاد نباید وارد معاملات آپشن­ شوند، توجیهات مختلفی دارد و نباید صورت مساله را پاک کرد.

او ادامه داد: استفاده از آپشن‌­ها برای برخی از صندوق­‌های با درآمد ثابت به یک مزیت تبدیل شده بود و می‌توانست ریسک پرتفوی را کاهش دهد، اما اکنون صندوق‌ها این مزیت را در قیاس با رقبای خود از دست دادند.

عسکری با تاکید بر اینکه هر ابزار مالی که قابلیت پوشش ریسک دارد، باید مورد استفاده قرار بگیرد، گفت: استفاده از آپشن‌ها به عمق بخشی بازار کمک می‌کند و امید می­‌رود که سازمان بورس اصلاحات مدنظر را اعمال کند و ریسک‌ها را با روش‌های نظارتی کارمدتر مدیریت کند.

منبع: مدار اقتصادی

عناوین برگزیده