تاریخ: ۲۵ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۰۹
بازدید: ۷۹
کد خبر: ۳۱۰۷۷۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

این خبر بازار معدن را زیر و رو کرد

‌می‌متالز - موضوع تفویض اختیار ورود موقت ماده ۵۰ قانون امور گمرکی در راستای تمرکز زدایی امور و تسهیل در تشریفات گمرکی و در اجرای بهبود فضای کسب و کار و صرفه جویی در وقت خدمت گیرندگان گمرک ایران، ورود موقت ماشین آلات راه‌سازی و معدنی به گمرکات اجرایی تفویض اختیار شده است.

به گزارش می‌متالز، بر اساس بخشنامه گمرک در این خصوص، صدور مجوز ورود موقت ماشین آلات راه‌سازی و معدنی در گمرکات اجرایی به مدت ۶ ماه با رعایت شرایط اعلامی دفتر مقررات صادرات و واردات که شامل بیل مکانیکی با قدرت بیش از ۳۰۰ اسب بخار، لودر با قدرت بیش از ۳۵۰ اسب بخار، بولدوزر با قدرت بیش از ۳۶۰ اسب بخار و دامپتراک با ظرفیت بیش از ۱۰۰ تن با اخذ تضمین لازم امکان ورود موقت به کشور را خواهند داشت.

همچنین تمدید پروانه‌های ورود موقت ماشین آلات راه سازی و معدنی به مدت ۱۸ ماه در فواصل ۶ ماهه امکان پذیر خواهد بود و صدور و تمدید در مجموع حداکثر تا سقف دو سال از تاریخ صدور پروانه با رعایت شرایطی امکان پذیر است.

گفتنی است گمرک یک سازمان دولتی است که وظیفه‌ی نظارت و کنترل تردد کالا و مسافران در مرز‌های کشور را داراست. این سازمان با رعایت قوانین و مقررات مربوط به واردات و صادرات کالاها، به اجرای سیاست‌های دولت در زمینه‌ی تجارت بین المللی و نظارت بر صادرات و واردات کالا‌ها کمک می‌کند.

گمرک در کلیه‌ی مرز‌های کشور و حتی در برخی از فرودگاه‌ها و بنادر فعالیت می‌کند. در این سازمان، مقررات تجاری و مالی، شیوه‌های واردات و صادرات کالا و محصولات، مفاد اسناد حمل و نقل، ارزش‌گذاری کالا و... تعیین و اجرا می‌شوند. گمرک به منظور جلوگیری از ورود کالا‌های ممنوعه، کاهش قاچاق کالا، تسهیل تجارت بین المللی و همچنین جمع‌آوری درآمد‌های مربوط به مالیات و عوارض وارداتی و صادراتی، فعالیت می‌کند.

گمرک مسوولیت بررسی کالا‌های وارداتی را دارد. در واقع، گمرک به منظور جلوگیری از ورود کالا‌های ممنوعه، کاهش قاچاق کالا و محافظت از سلامت عمومی، موظف به بررسی کالا‌های وارداتی است. در این راستا، گمرک می‌تواند از انواع روش‌های بررسی کالا‌ها مانند بازرسی، تعیین ارزش و مصرف‌کنندگان نهایی استفاده کند. همچنین، گمرک ممکن است برای بررسی کالا‌های وارداتی از روی دستورات قضایی، قوانین و مقررات مربوطه، نمونه‌برداری و آزمایش کالا‌ها در آزمایشگاه‌های معتبر داخلی و خارجی استفاده کند. گمرک همچنین می‌تواند در صورت لزوم، کالا‌های وارداتی را توسط کارشناسان خود بازرسی کرده و در صورت بروز هرگونه مشکل، به صورت قانونی اقدام کند.

گمرک برای بررسی کالا‌های وارداتی هزینه‌ای از واردکننده دریافت می‌کند. این هزینه به عنوان هزینه‌ی بازرسی کالا‌های وارداتی شناخته می‌شود و شامل هزینه‌های مربوط به بازرسی، نمونه‌برداری، آزمایش کالا و همچنین هزینه‌های مربوط به محموله‌بری و نگهداری کالا در گمرک می‌شود.

میزان هزینه‌ی بازرسی کالا‌های وارداتی به عوامل مختلفی مانند نوع کالا، میزان و ارزش واردات، منشا کالا و... بستگی دارد. همچنین، ممکن است گمرک در صورت لزوم، برای بررسی کالا‌های خاص از شرکت‌های حقوقی و یا کارشناسان مستقل خارجی استخدام کند که هزینه‌ی آن نیز به عهده‌ی واردکننده است.

با این حال، هزینه‌ی بازرسی کالا‌ها تنها یکی از هزینه‌هایی است که واردکننده باید در زمینه‌ی واردات کالا‌ها به آن توجه کند. به عنوان مثال، واردکننده باید هزینه‌های مربوط به گمرک، مالیات و عوارض وارداتی و هزینه‌های مربوط به حمل و نقل کالا‌ها را نیز در نظر بگیرد.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده