به گزارش میمتالز، وی افزود: از سال ۱۴۰۰ واحد آموزش اقدام به بازمهندسی نظام جامع آموزش و توسعه کارکنان بر اساس الزامات استاندارد ISO۱۰۰۱۵:۲۰۱۹ نمود که دستاورد این طرح گذار از پارادایم مدیریت آموزش به مدیریت شایستگی و توسعه کارکنان میباشد.
وی در خصوص نحوه اجرای بازمهندسی نظام جامع آموزش بر اساس الزامات استاندارد ISO۱۰۰۱۵:۲۰۱۹ گفت: در گام اول، سیاست گذاری امور یادگیری و توسعه انجام شد و پس از آن اقدام به طراحی و تدوین زیرفرآیندهای ارزیابی، تحلیل شکاف و شناسایی نیازهای شایستگی، استقرار طراحی و برنامه ریزی فرصتهای یادگیری، فراهم آوری و مدیریت اجرایی فرصتهای یادگیری، ارزشیابی اقدامات و نتایج مدیریت شایستگی و در نهایت نظام پایش و صحه گذاری بر فرآیندهای یادگیری تدوین گردید.
جانباز گفت: شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان جزء اولین شرکتهای کشور در تعریف صلاحیتهای شغلی بر اساس نظام مدیریت فرآیندی است و برای تمامی پستهای فولاد سنگان، سند صلاحیت و حد بسندگی آن صلاحیتها در سه سطح فردی، تیمی و سازمانی تعریف گردیده است.
رئیس واحد آموزش فولاد سنگان در ادامه از نمونه اقدامات واحد آموزش و توسعه سرمایههای انسانی به تدوین پروفایل آموزشی برای پرسنل خبر داد و گفت: این پروفایلهای آموزشی برگرفته از صلاحیتهای پستهای سازمانی است که متصل به مدیریت فرآیندی و شرح وظایف است و تمام اطلاعات موجود در خصوص پستهای سازمانی؛ اعم از دانش، ها، توانمندی ها، مهارتها و نگرشهای مورد نیاز برای انجام وظایف را با در نظر داشتن نردبان مهارتی و حد بسندگی تعریف میکند.
جانباز اشاره داشت: در حوزه مدیریت عملکرد کارکنان با توجه به نوپا بودن سازمان برنامه ریزی جهت استقرار نظام مدیریت عملکرد از سال ۱۳۹۹ انجام و سیستم مذکور با در نظر گرفتن سیاستهای شرکت فولاد مبارکه و با الگو برداری از مدل ۳۴۰۰۰ مدیریت منابع انسانی؛ طراحی و استقرار گردید و سه دوره است که ارزیابی عملکرد در حال انجام میباشد. در این راستا نقشه راه ۵ سالهای تدوین شده است تا با اجرایی نمودن آن بتوانیم به بلوغ مد نظر سیستم مدیریت عملکرد در هر ۴ بخش آن یعنی برنامه ریزی، مربی گری، ارزیابی عملکرد و تحلیل و ارائه برنامههای بهبود عملکرد در فولاد سنگان برسیم.
همچنین از همان ابتدای اجرای این طرح پس از انجام یک دوره ارزیابی که به صورت دستی برگزار نمودیم با کمک واحد فناوری اطلاعات اقدام به استقرار سیستم مدیریت عملکرد جهت مکانیزه نمودن فرآیند و تسهیل در انجام آن گردید که کمک بزرگی در به اجرای آن میباشد.
در حال حاضر نتایج عملکردی کارکنان به نظامهای پرداخت حقوق و مزایا و ارتقاهای افقی و عمودی سازمان متصل گردیده و در حال رسیدن به تکامل در همه ابعاد آن میباشد.
رئیس آموزش فولاد سنگان در خصوص ارزیابی رضایت و دلبستگی شغلی کارکنان گفت: بر اساس سیاستهای ابلاغ شده از سوی شرکت فولاد مبارکه از سال ۱۳۹۹، نسبت به ارزیابی بر اساس مدل طراحی شده توسط شرکت مادر (مدل هی گروپ) اقدام شد، که این مهم بصورت سالیانه انجام میشود و بر اساس ارزیابیهای صورت گرفته، پروژههای بهبود تعریف میشود.
جانباز در پاسخ به سوال میزان اثر بخشی برنامههای آموزشی گفت: در راستای ارزشیابی اقدامات و نتایج مدیریت شایستگی و توسعه کارکنان در شرکت فولاد سنگان و فراهم نمودن بازخوردهای لازم جهت اصلاح و بهبود فرایندهای یادگیری و توسعه و نیز نتایج آن چارچوب ارزشیابی و سنجش اثربخشی اقدامات و برنامهها بر مبنای الگوی ارزشیابی CIPPTOO بومی سازی، طراحی و استقرار یافت. از جمله اهداف راهبردی استقرار این الگو میتوان به ارزیابی میزان آمادگی پذیرش برای یادگیری و توسعه در شرکت (زمینه)، ارزیابی میزان انطباق دروندادها با استانداردهای تعیین شده (دروندادها)، ارزیابی میزان پیشبرد اقدامات متناسب با سناریوهای یادگیری از قبل تدوین شده (فرآیند)، ارزیابی میزان دست یابی به اهداف و آموختهها (محصول واسطه)، ارزیابی وضعیت انتقال یادگیری (مدیریت انتقال یادگیری)، ارزیابی میزان تاثیرگذاری برنامهها و فرصتهای ارائه شده (برون دادها) و در نهایت ارزیابی پیامدهای حاصل از اجرا و فراهم آوری برنامهها و فرصتهای ارائه شده (پیامدها) اشاره نمود.
همچین با برنامه ریزی جهت برگزاری دورههایی با رویکردهای عملگرا از جمله آموزش حین کار در حیطه مهارتهای فنی سعی بر بالا بردن اثربخشی با هدف تغییر در رفتار کارکنان داشته ایم که خوشبختانه این مهم در ارزیابیهای صورت گرفته نمایان میباشد.
وی گفت: از سال ۱۴۰۰ نرم افزار مدیریت آموزش ایده را استقرار دادهایم تا بتوانیم فرآیندهای واحد آموزش را مکانیزه کنیم. همچنین با تهیه سامانه فراگیر آموزش؛ همکاران میتوانند به پروفایل آموزشی خود دسترسی داشته و در ارزیابی اثربخشیهای اجرا شده برای ایشان شرکت نمایند.
جانباز در ادامه صحبتهای خود اظهار داشت: با کمک واحد فناوری اطلاعات به دنبال پیادهسازی سیستم آموزش در بستر اینترنت هستیم. همچنین به منظور یکسانسازی اجرای فرآیندهای آموزش نسخههای دیگری از نرمافزار ایده خریداری گردید که در اختیار شرکتهای پیمانکاری قرار خواهیم داد تا با نظارت واحد آموزش فولاد سنگان بتوانیم فرآیندهای آموزش شرکتهای پیمانکار را هم زیر نظر بگیریم.
وی در خصوص نقش آموزش در افزایش بهره وری و توسعه کارکنان گفت: خدمات آموزشی به سازمان اجازه میدهد تا دانش و مهارتهایی را که میخواهد کارکنان خود در جهت اهداف سازمانی داشته باشند را به آنها ارائه نماید. از طرفی برنامههای آموزشی و توسعهای میتواند به کارکنان سازمان در مورد مهارتهای جدید آموزش دهد یا مهارتهای موجود را به روز رسانی کند تا بهره وری را افزایش دهد.
منبع: صنایع معدنی فولاد سنگان