تاریخ: ۲۹ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۵۱
بازدید: ۱۳۵
کد خبر: ۳۱۱۰۴۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

دستاورد‌های مهم سفر رئیس جمهور به آفریقا/ از سرمایه‌گذاری در معادن طلا تا قرارداد ۵۵۰ میلیون دلاری با ونزوئلا

‌می‌متالز - معاون اقتصادی وزارت خارجه با اشاره سفر رئیس جمهور به آفریقا گفت: کشور آفریقا از بازار‌های جدید اقتصادی ایران است که زمینه فعالیت معدنی در ۲۰ محور در این کشور برای ایران وجود دارد.

به گزارش می‌متالز، مهدی صفری صبح امروز در نشست با مدیران اقتصادی استان همدان با بیان اینکه کشور آفریقا از بازار‌های جدید اقتصادی ایران است که زمینه فعالیت معدنی در ۲۰ محور در این کشور برای ایران وجود دارد، اظهار داشت: معادن طلا و الماس آفریقا می‌تواند انگیزه خوبی برای فعالیت‌های معدنی ایران در این کشور باشد.

واردات گوشت از آفریقا

وی با بیان اینکه با واردات گوشت از آفریقا قیمت گوشت در کشور به نصف قیمت کنونی می‌رسد، درباره همکاری‌ها برای واردات گوشت از آفریقا افزود: تعدادی از آفریقا به زودی به ایران اعزام می‌شوند تا آموزش تولید واکسن را فرابگیرند تا واکسن ایرانی به دام‌های آفریقایی تزریق و مشکل دامپزشکی هم حل شود.

صفری با بیان اینکه زمینه بازاریابی و سرمایه‌گذاری برای کالا‌های دانش بنیان در کشور فراهم شده و می‌تواند بستر مناسبی برای افزایش کالا‌های صادراتی در این زمینه باشد، تصریح کرد: ۵۵۰ میلیون دلار با ونزوئلا قرارداد دانش بنیان بستیم که در زمینه فعالیت و تعمیر ایستگاه‌های گازی است.

تقویت صادرات و واردات در بخش ترانزیت

معاون اقتصادی وزارت خارجه با اشاره به فعالیت‌های ترانزیتی ایران نیز گفت: در حوزه تقویت صادرات و واردات در بخش ترانزیت انرژی، برق و … برنامه‌های مهمی در دستور کار قرار دارد.

صفری با بیان اینکه ترانزیت از طریق ایران به دلیل تحریم‌ها امکان ندارد، تاکید کرد: در این دولت تلاش شد تا مسیر ترانزیت کالا تغییر کند و در سفر رئیس جمهور به چین روی این موضوع توافق شد و مسیر ترانزیت کالا از ایران به چین تغییر کرد.

صادرات میگو از ایران به چین

وی عنوان کرد: در حوزه توسعه محور‌های صادراتی کشور چین از مهم‌ترین بازار‌های هدف کشور است که به تازگی ایجاد شده که در حال حاضر به دنبال صادرات میگو به این کشور هستیم.

وی بیان کرد: از ۳۰۰ تن میگو تولید شده ۲۵۰ تن به کشور چین صادر می‌شود و در حال رایزنی برای ارسال ۶ نوع ماهی به چین هستیم که مجوز‌های آن صادر شده است.

واردات کود از بلاروس، صربستان و بلغارستان

معاون اقتصادی وزارت خارجه درباره کمبودی که چندی پیش در خصوص کود‌های شیمیایی کشاورزی وجود داشت گفت: در این راستا از کشور‌های بلاروس، صربستان، بلغارستان و… کود وارد کردیم که توانستیم مشکل را تا حدود زیادی حل کنیم.

صفری خاطرنشان کرد: برای تامین کالا‌های اساسی از جمله غلات و کود شیمیایی که انحصار تولید آن‌ها در دست برخی کشورهاست، تلاش ما این بوده که واردات آن‌ها به کشور را چند مبدایی کنیم تا بتوانیم این کالا‌ها را ارزان‌تر وارد کنیم.

واردات مواد اولیه دارویی توجیهی ندارد

معاون اقتصادی وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه حرکت بعدی ما انتقال تکنولوژی و تولید در داخل کشور است، گفت: در زمینه تولید و تامین کودشیمیایی مورد نیاز وزارت جهاد کشاورزی، تلاش کردیم با کمک استانداری هرمزگان، پتاس و فسفات تولید شود که تجهیزات لازم در حال خریداری است و مواد اولیه نیز از معادنی که در خور و بیابانک در حال تامین هستند.

معاون اقتصادی وزارت خارجه بیان کرد: در زمینه واردات مواد اولیه دارو‌های شیمیایی ۱.۲ میلیارد دلار مواد اولیه وارد کشور شده که معتقدیم در ایران که صاحب پتروشیمی است واردات مواد اولیه دارویی توجیهی ندارد.

صفری در پایان افزود: در حال حاضر به دنبال تقویت توامان اقتصادی وارداتی و صادراتی هستیم تا بتوانیم بازار‌های جهانی را به بازار اقتصادی ایران وصل کنیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده