تاریخ: ۲۹ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۴۹
بازدید: ۲۰۲
کد خبر: ۳۱۱۳۷۰
سرویس خبر : محیط زیست
مدیرکل محیط زیست استان زنجان:

روزانه ۵ هزار تن پسماند در شهرک تخصصی روی زنجان تولید می‌شود

‌می‌متالز - مدیرکل محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه میزان دپو پسماند روی و کیک لیچ در استان در حال حاضر ۹.۲ میلیون تن است گفت: روزانه ۶ هزار تن پسماند در واحد‌های سرب و روی استان تولید می‌شود.

به گزارش می‌متالز، محمد‌رضا یافتیان امروز ۲۹ تیرماه در نشست خبری با خبرنگاران استان اظهار داشت: زحمات زیادی در حوزه اداره کل محیط زیست استان در طول سالیان کشیده شده است و سعی شده با نگاه مدیریتی با تغییرات کمی این امانتی که در اختیار بنده، در حوزه حفاظت محیط زیست قرار داده شده حفط شود. در این راستا بسیاری از حوزه‌ها کمک‌کننده محیط زیست استان بوده‌اند.

وی افزود: گا‌ها اختلاف نظر‌ها با همراهی و همکاری مدیران انجام شده است هر چند تا مطلوب راه زیادی وجود دارد، اما تمام تلاش‌ها در مجموعه محیط زیست استان بهبود شرایط است.

مدیرکل محیط زیست استان زنجان با اشاره به اینکه حضور مردم و سامانه ۱۵۴۰ کمک‌کننده برای محیط زیست بوده است گفت: گا‌ها سوژه‌هایی که از طریق رسانه‌های رسمی و غیررسمی در اختیار این ارگان قرار داده شده است تاثیر‌گذار در بهبود شرایط شده است.

وی با اشاره به اینکه گا‌ها برخی از مسائل خارج از حیطه وظایف محیط زیست است یادآور شد: بر روی برخی موضوعات کلیدی تمرکز کرده‌ایم تا مواردی که پاشنه آشیل هست را پیگیری نماییم.

یافتیان با بیان اینکه یکی از مسائلی که امروز مطرح است بحث شهرک صنعتی روی است و ذهنیت‌های متفاوتی برای این شهرک روی وجود دارد؛ گفت: بسیاری از ارگان‌ها کمک کننده بوده‌اند، اما به حوزه مطلوب نرسیده‌ایم.

وی اذعان کرد: شهرک روی به عنوان پاشنه آشیل محیط زیست مطرح است وگا‌ها اطلاعات نادرست در اختیار مردم قرار می‌گیرد و سبب گمراهی مردم با این شهرک می‌شود.

مدیرکل محیط زیست استان زنجان با اشاره به اینکه شهرک روی در ۵ کیلومتر حریم شهر واقع شده است گفت: این شهرک در رده ۶ قرار دارد در صورتی که صنایع تا رده ۳ می‌توانند در حریم شهر‌ها قرار گیرند بنابراین باید فکری برای این موضوع شود، اما طبیعتا زمانبر خواهد بود و کوتاه مدت نخواهد بود.

وی بیان کرد: ۱۶۸ هکتار این شهرک مجوز فعالیت دارد، اما گا‌ها زمین‌های مجاور توسط شهرک اشغال می‌شود و جهاد کشاورزی پیگیر این امر شده است.

یافتیان اذعان کرد: کاربری نخست شهرک در خصوص فراوری سنگ بوده، اما بعد از گذشت زمان تغییر کاربری داده است.

وی با اشاره به اینکه فعالیت شهرک روی در سال ۷۸ آغاز شد بیان کرد: ۶۳ واحد در زمینه روی در این شهرک فعال است و ۳۶ واحد غیر مرتبط نیز در شهرک وجود دارد و برای ۴۲۰۰ نفر فعالیت و اشتغالزایی ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه سالانه ۱۹۶ هزار تن پسماند از واحد‌ها تولید می‌شود گفت: حجم پسماند روزانه شهرک صنعتی روی ۵ هزار تن و بعضا تا ۶ هزار تن گزارش می‌شود و پسماند حاصل به لندفیل محل دفن پسماند ارسال می‌شود هر چند لندفیل موجود تا سال ۱۴۰۳ می‌تواند پذیری پسماند سایر شرکت‌ها نیز باشد.

مدیرکل محیط زیست استان زنجان اذعان کرد: باید این محل لندفیل توسعه یابد تا سایر صنایع نیز دسترسی سریع به این موضوع داشته باشند بنابراین یکی از سیاست‌های سازمان محیط زیست ایجاد لندفیل مطابق با استاندارد‌ها است.

وی با اشاره به بحث تولید روی از خاک گفت: خاک روی یا کنسانتره روی ابتدا وارد مرحله لیچینگ می‌شود محلول حاصل شامل فلزات سنگین است، باقی مانده کیک لیچ دونوع کیک حاوی نیکل و کادیم و یک نوع فاقد این دو عنصر است که کیک فاقد این دو عنصر به سردهات انتقال می‌یابد.

مدیرکل محیط زیست استان زنجان با اشاره به اینکه هیچ آمار دقیقی بین بیمار‌ها و شهرک روی نیست گفت:، اما این امر مانع فعالیت شهرک بدون در نظر گرفتن استاندارد‌ها نمی‌شود و باید مستنداتی وجود داشته باشد.

مدیرکل محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه بر روی دپو پسماند، مالچ‌پاشی و دیوار کشی انجام شده است گفت: بعد از بارندگی رواناب آلوده در استخر‌هایی جمع آوری می‌شود و مانع از پخش در محیط زیست می‌گردد.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی بیان کرد: پایش‌های غیر اداری تعطیل از واحد‌های شهرک روی انجام می‌شود و این پایش‌ها بسیار جدی است و این حساسیت برای صیانت از مجموعه است، اما اینکه در روز‌های تعطیل یا غیر تعطیل مشکلات آلایندگی در شهرک بالا می‌رود را قبول ندارم چراکه گا‌ها وارونگی هوا رخ می‌دهد و سبب ایجاد هاله‌ای از آلودگی در بخش از منطقه می‌شود.

یافتیان با اذعان به اینکه از واحد‌های مستقر در شهرک روی درخواست شده تا ایستگاه سنجش شاخص آلایندگی هوا که ممکن است هزینه ۱۰ میلیاردی را بطلبد در محل نصب کنند گفت: اگر این ایستگاه نصب شود میتوان منطقه را به لحاظ حد استاندارد آلایندگی‌ها در کم‌ترین زمان پایش کرد.

وی بیان کرد: بحث بازکردن فیلتر و یا بستن آن به لحاظ تکنیکال نیز ممکن نیست.

منبع: موج رسا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده