به گزارش میمتالز، از محورهای مهم تقویت روابط با کشورهای منطقه، گسترش مبادلات حملونقلی و احیای کریدورهای بینالمللی برای انتقال بار است. همجواری ایران با قطبهای بزرگ جمعیتی، دسترسی به آبهای آزاد و واقع شدن در نقطه ثقل مسیرهای تبادل جاده ای، دریایی، هوایی و ریلی کالا بین کشورهای منطقه از مهمترین ثروتهای خدادادی ایران است که تاکنون از آن بهره کافی برده نشده است. ایران با واقع شدن در منطقه خاورمیانه، توانایی تبدیل شدن به مرکز عبور کریدورهای جهانی ترانزیتی در مسیر شمال- جنوب و شرق - غرب را دارد، این فرصت علاوه بر آوردههای سرشار ارزی، موقعیت راهبردی و جایگاه به مراتب بالاتری را برای ایران در سطح بینالمللی ایجاد میکند. سالهاست که در دولتهای مختلف درباره بهره برداری از جایگاه خاص ژئوپلیتیک (جغرافیای سیاسی) و جغرافیایی کشور برای کسب منابع درآمدی پایدار و ثابت مباحث و شعارهای مختلفی مطرح میشود، اما در عمل اتفاقی نمیافتد. به همین دلیل «دنیایاقتصاد» دلایل عدمبهره برداری مناسب از ظرفیتهای ترانزیت ریلی کشور را بررسی کرده و نظر کارشناسان را در این زمینه جویا شده است.
بی شک اهمیت تکمیل زیرساختهای کریدور ترانزیتی شمال ـ جنوب بر کسی پوشیده نیست و در بازههای زمانی مختلف درباره اهمیت این کریدور و لزوم تکمیل آن تاکید شده و تمامی کارشناسان اقتصادی بر این موضوع اذعان دارند که هر چه زودتر باید حلقههای مفقوده این کریدور تکمیل شود. عملیات ساخت راه آهن رشت - آستارا که آخرین حلقه مفقوده کریدور شمال -جنوب در ایران محسوب میشود، آغاز شده و مقرر شد تا پایان امسال مسیر ریلی رشت ـ بندرکاسپین به طول ۳۵ کیلومتر نیز به بهره برداری برسد. کریدور شمال به جنوب در این سالها به دلایل متعددی ازجمله کمبود منابع مالی و اعتباری تکمیل نشده، بنابراین مهمترین راه حل برای تسریع در ساخت و بهره برداری از این پروژه و کسب منافع آن، تامین اعتبارات موردنیاز در حجم گسترده و به صورت پایدار بوده تا به این واسطه شاهد تسریع در عملیات اجرایی آن باشیم. هرچند در این سالها کشورهای متعددی ازجمله جمهوری آذربایجان، ایتالیا، چین و روسیه برای تامین منابع مالی به منظور تکمیل راه آهن رشت-آستارا اعلام آمادگی کردند، ولی هیچگاه این امر توسط این کشورها اجرایی نشد. به عقیده کارشناسان در صورتی که مسیر ریلی رشت- آستارا احداث و عملیاتی شود، در سال اول بهره برداری امکان انتقال ۵/ ۴ میلیون تن بار و ۲۵۰هزار نفر مسافر را خواهد داشت و در سالهای بعد نیز این ظرفیت به ۱۱ میلیون تن بار و ۵۰۰هزار نفر مسافر خواهد رسید که تحول بسیار مهمی را در ارتباطات ایران با منطقه قفقاز جنوبی و فدراسیون روسیه ایجاد خواهد کرد.
عباس قربانعلیبیک، معاون اسبق برنامه ریزی و امور بینالملل راه آهن با اشاره به مشکلات احداث این پروژه گفت: یکی از مهمترین مشکلات احداث پروژه ریلی رشت-آستارا مساله تملک اراضی بوده که کاری بسیار زمانبر و پر هزینه است. مساله دیگر این است که این پروژه را با ظرفیت بالا ببینیم. بهویژه اینکه گلوگاه این مسیر، راهآهن قزوین-رشت است که به جای اینکه تمامی آن دو خطه باشد، بخش زیادی از این مسیر چه پلها و چه تونلها به صورت یک خطه احداث شده است. این موضوع نگران کننده است. به فرض اینکه راه آهن رشت- آستارا احداث شود، کالاها باید در ادامه از طریق راهآهن قزوین-رشت به تهران حمل شوند. یکی از سوالات اصلی این است که راهآهن قزوین-رشت، ظرفیت مناسب برای این موضوع را دارد یا خیر. به نظر میرسد این خط ریلی با وجود هزینههای هنگفت با نگاه کوتاه مدت احداث شده و ظرفیت آن پایین است.
وی افزود: برای راه اندازی و استفاده از ظرفیت کریدور شمال-جنوب نباید تنها در انتظار اتصال راه آهن رشت-آستارا باشیم و فعلا باید از حمل ترکیبی جاده ای-ریلی و دریایی-ریلی استفاده کنیم تا کریدور فعال شود و بعد به طور همزمان موضوع احداث خط ریلی رشت-آستارا را ادامه دهیم تا جذابیت لازم برای این کریدور ریلی ایجاد شود. این امر، نیازمند یک راهبرد است که میتواند دهههای متمادی برای کشور رونق ایجاد کند و نباید به آن نگاه کوتاه مدت داشت. یک راهکار مناسب این است که برای جابه جایی یک میلیون تن در سال به صورت ترکیبی سریعا برنامه ریزی و اقدامات آغاز شود.
قربانعلیبیک در ادامه گفت: در موضوع ترانزیت، زمان عبور بسیار اهمیت دارد. به فرض احداث خط ریلی رشت-آستارا و آمدن کانتینرهای ترانزیتی به آستارا اینکه آنها چندروزه به بندرعباس برسد بسیار حائز اهمیت است. بحث سرعت متوسط ورود تا خروج بیش از هر چیز موضوع مدیریتی دارد. تجربه دوران مرحوم دکتر دادمان در کاهش زمان سیر قطارهای باری سرخس- بندرعباس از ۱۵ روز به ۴ روز و ادامه چند ساله آن میتواند تکرار شود.
در مقوله ترانزیت دچار غفلت راهبردی هستیم، کریدورهایی که از ایران امکان عبور دارند، ظرفیت فوق العادهای را ایجاد میکنند که این ظرفیتها به دلیل غفلت از دست رفته اند. کشوری مانند امارات که در بندر جبلعلی سرمایهگذاری کرده و بار ترانزیتی را به این بندر جذب کرده یا چین که سرمایهگذاری هنگفتی در کریدورهای ترانزیتی انجام داده، از این سرمایهگذاری درآمد مطلوبی دارد.
ابراهیم محمدی، معاون اسبق بهره برداری و سیر و حرکت راه آهن با اعلام این مطلب گفت: اگر بحث ترانزیت را از منظر ژئواکونومیک مورد بررسی قرار دهیم متوجه میشویم که جمهوری آذربایجان فعالیت ترانزیتی خود را با ۲۰۰هزار تن آغاز کرده، اما امروز میزان فعالیت ترانزیتی به ۱۴ تا ۱۵ میلیون تن رسیده است. کریدور زنگزور قرار است ۵ میلیون MDF را به ترکمنستان و قزاقستان حمل کند و زمانی که جمهوری آذربایجان از طریق مسیرهای ایران نمیتواند این بار را حمل کند، روی کریدور زنگزور سرمایهگذاری میکند. کریدور زنگزور نه فقط یک چالش منطقهای بلکه یک چالش بینالمللی است که میتوانستیم جلوی آن را با راه اندازی به موقع کریدورهای خود بگیریم.
به گفته این کارشناس با غفلت از توسعه کریدورهای ترانزیتی، زوال ژئواکونومیکی ترانزیتی را شاهد هستیم. در شمال کشور از طریق مرزهای سرخس و اینچهبرون، ترانزیت ریلی انجام میشود که عملکرد روزانه در این زمینه ۵۰ تا ۱۰۰ دستگاه واگن بوده است. طی دو سال گذشته بندر امیرآباد نیز ۱۵ تا ۲۰ دستگاه واگن را در روز پوشش داده و این در حالی است که بنادر آکتائو در قزاقستان ۸۰۰ دستگاه، ترکمنباشی ۴۰۰ دستگاه و باکو نیز همین حدود عملکرد روزانه واگن را دارند.
وی با اشاره به اینکه با تجهیز بنادر آکتائو، ترکمنباشی، باکو و باتومی به شبکه ریلی، ایران عملا از کریدورهای ترانزیتی شمالی حذف شده است بیان کرد: رقبا با کاهش هزینه ها، صاحبان بار را به ترانزیت بارهای خود از مسیرهای مورد نظر خود جذب میکنند.
وی با اشاره به عملکرد ترانزیت در کشور گفت: در زمان تحریم ها، بهترین عملکرد را در سال ۱۳۹۳ در حوزه ترانزیت داشتیم و مجموع ترانزیت کشور به ۲۵ میلیون تن رسیده است که این عملکرد به گرانی گوگرد بستگی داشته است.
بر اساس آمار سازمان تجارت جهانی، حدود ۱۰۰ میلیون تن کالا در اطراف کشور در حال حملونقل است که اگر ۳۰ تا ۴۰درصد آن را جذب کنیم، رقم قابلتوجهی درآمد ایجاد میشود و از نظر استراتژیک نیز جایگاه کشور را در منطقه دگرگون میکند. اما با وجود اتصال کشور به دریا، مزیت منطقهای خود را در ترانزیت از دست داده ایم.
دولتها مکلفند بهترین حکمرانی را اجرا و بهترین روش را برای زندگی مردم انتخاب کنند. قطعا اگر بخواهیم یک روش مناسب را برای حمل ونقل انتخاب کنیم، حتما روش حمل ونقل ریلی را برای حمل بار انتخاب میکنیم. چرا که حمل بار در جاده به زیرسازی جادهها به شدت آسیب میزند و این درحالی است که استفاده کنندگان از جاده سود سرشاری را کسب میکنند، ولی دولت به عنوان بخشی که وظیفه نگهداری از جادهها را برعهده دارد، متضرر میشود. در حوزه حمل مسافر نیز با انتقال حمل مسافر به ریل، ایمنی افزایش مییابد. دولتها برای حکمرانی خوب مکلف به ارائه این سرویسها هستند؛ بنابراین باید روشهای حکمرانی در حوزه حمل ونقل به طور کامل مورد بازنگری و توجه قرار گیرد.
ابراهیم محمدی، معاون اسبق بهره برداری و سیر و حرکت راه آهن با اعلام این مطلب در گفتگو با «دنیایاقتصاد» گفت: اگر راه آهن به رگولاتور و سیاستگذار در حوزه حمل ونقل ریلی تبدیل شود، بسیاری از این مسائل حل خواهد شد. متاسفانه ما در بخش حکمرانی حمل ونقل خصوصا حمل ونقل ریلی ضعیف عمل کرده ایم. نبود یک نهاد بالادستی در این عرصه پس از خصوصی سازی مشکلات بسیاری ایجاد کرده که به صورت ریشهای نیز حل نشده و تا زمانی که راه آهن به عنوان یک نهاد رگولاتوری و سیاستگذار در بخش حمل ونقل ریلی عمل نکند، به طور قطع مشکلات موجود ادامه خواهد یافت.
ابراهیم محمدی افزود: باید شرایط حکمرانی در حوزه حمل ونقل ریلی را بازتعریف و بازمهندسی کنیم و جریان را به نفع اقتصاد کشور تغییر دهیم. دولت باید برای انتقال حمل بار به سمت حمل ونقل ریلی به طور صحیح سیاستگذاری کرده و مشوقهایی را در این زمینه ارائه دهد. به طوری که با ارائه یکسری سوبسیدها و تخفیفات در مالیات در راستای کاهش قیمت تمامشده هزینه حمل ونقلی ریلی و درنهایت صرفه اقتصادی حمل ونقل ریلی گام بردارد.
وی در ادامه گفت: باید بپذیریم که وقتی یک کشور در حال توسعه هستیم، باید از موقعیت ژئوپلیتیک کشور بهره بیشتری ببریم و با دقت اتفاقاتی (از جمله شرایط روسیه و جنگ بین اوکراین و روسیه) را که در منطقه رخ میدهد، مدنظر قرار دهیم. در حال حاضر بهترین فرصت برای کشور ما فراهم شده که با رفع نقاط ضعف خود قوت و توان خود را در بخش حمل ونقل ریلی افزایش داده و با رفع گلوگاهها شبکه درآمد حاصل از ترانزیت و صادرات کالا را افزایش داده و با افزایش این قوت تهدیدهای ناشی از کریدورهای موازی از کشور را کاهش دهیم. امروز به دلیل تحریم روسیه بهترین فرصت برای ایران فراهم شده که بتواند با انتقال و ترانزیت کالا از ایران و کشورهای CIS اقدامات موثری در این بخش انجام دهد و ضعفهای خود را در این حوزه برطرف کند که شامل گلوگاههای ظرفیتی شبکه، بارگیری و تخلیه و... است. زمانی که موفق به رفع نقاط ضعف خود شویم، میزان درآمدها و حق دسترسی ما افزایش مییابد. اگر سرعت بارگیری ما افزایش یابد، بهره وری واگنهای ما بسیار افزایش پیدا میکند.
مدیرکل سابق سیر و حرکت راه آهن گفت: مسوولان امر باید از تصمیمات خلق الساعه در حوزه حمل ونقل ریلی خودداری کرده و ضمن توجه به برنامه ریزی دقیق در این حوزه به استفاده از نظرات نخبگان و نظرخواهی از افراد متخصص در این بخش توجه کنند. در تمام کشورهای دنیا افراد باتجربه و متخصصی را که سالها در این حوزه فعالیت کرده اند، در شرکتهای مشاوره و دانش بنیان به کار میگیرند و از نظرات آنها استفاده میکنند و حتی در حوزه سیاستگذاری و حکمرانی، آنها را به کار میگیرند.
وی افزود: باید موضوع حکمرانی در بخش حمل ونقل ریلی را حل کرده و راه آهن به سمت رگولاتوری برود. پس از آن است که اختلافات در خصوص تعیین قیمت بهای بلیت در بین شرکتها و دولت به حداقل میرسد؛ به این صورت که فرضا راه آهن بخشی از تخفیف در بهای بلیت را در قالب یارانه به شرکتها پرداخت کند. اما این ماجرا زمانی حل میشود که سندیکای تامین کنندگان، سندیکای تولیدکنندگان و سندیکای تامین کننده قطعات قیمت تمامشده خود را ارائه کنند و در این صورت تمامی امور به طور شفاف مشخص میشود و راه آهن به عنوان نهاد رگولاتور با لحاظ کردن تمامی این موارد، قیمتها را مشخص میکند.
امین پوربرخورداری، دبیر کارگروه حملونقل بینالمللی انجمن صنفی شرکتهای ریلی درباره ترانزیت ریلی گفت: در ۲۵ سال گذشته بهترین رکورد ترانزیت ریلی مربوط به سال ۱۴۰۰ است که بار ترانزیتی حملشده به وسیله حملونقل ریلی به نزدیک ۲ میلیون تن رسیده بود. علت اصلی این رشد نیز کرونا بوده به این صورت که در آن دوران جادهها بسته شده و قطارهای مسافری از شبکه ریلی حذف شد و به همین دلیل بهره وری بار ترانزیتی روی ریلی افزایش داشته است. از سوی دیگر ترانزیت ریلی کشور به شدت به محصول گوگرد وابسته است. زمانی که قیمت گوگرد در بازارهای جهانی افزایش مییابد، ترانزیت ریلی نیز رونق میگیرد.
پوربرخورداری با اشاره به مشکلات و گلوگاههای توسعه ترانزیت ریلی در کشور بیان کرد: برخی از این گلوگاهها به دلیل کمبودهای سختافزاری است. به عنوان مثال مشکلاتی نظیر کمبود لکوموتیو، واگن و تجهیزات بارگیری و تخلیه، مانع افزایش ترانزیت ریلی میشوند. مشکلاتی نیز در حوزه نرم افزاری مانند رژیم بهره برداری نامناسب، بهره وری نزولی و پایین بودن سرعت سیر وجود دارد.
وی افزود: در مجموع و با فرض ایده آل، اگر تمام بار جاده به ریل منتقل شود و تمام گلوگاههای ترانزیت ریلی اعم از سخت افزاری و نرم افزاری نیز رفع شوند، در این صورت کریدور شمال-جنوب ظرفیت ۲۰ تا ۲۵ میلیون تن بار ترانزیتی دارد. همچنین کریدور اسلامآباد-تهران-استانبول نیز ظرفیت چندانی ندارد. به این ترتیب در فرض ایده آل ۶۳ میلیون تن محموله ترانزیتی امکان عبور از کشور را خواهد داشت که هر تن آن به طور میانگین ۵۰ دلار درآمد برای کشور ایجاد میکند. به عبارت دیگر درآمد ارزی حاصل از ترانزیت در شرایط رویایی و محال حدود ۳ میلیارد و ۱۵۰ میلیون دلار در سال خواهد بود که به هیچ وجه قابل مقایسه با درآمد نفت نیست؛ بنابراین بزرگنمایی در زمینه مزیتهای ترانزیت ریلی میتواند ما را به بیراهه ببرد و باید از آن اجتناب شود.
منبع: دنیای اقتصاد