تاریخ: ۲۹ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۱۳
بازدید: ۷۷
کد خبر: ۳۱۱۷۹۵
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان مطرح کرد:

فولاد مبارکه؛ قطب نوآوری و فناوری‌های نوین در کشور

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت: امروز فولاد مبارکه به یک الگوی ملی تبدیل شده و در تلاش است که به عنوان یک شرکت جهان‌تراز، در میان ۲۰ شرکت برتر تولیدکننده فولاد جهان قرار بگیرد.

به گزارش می‌متالز، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت: امروز فولاد مبارکه به یک الگوی ملی تبدیل شده و در تلاش است که به عنوان یک شرکت جهان‌تراز، در میان ۲۰ شرکت برتر تولیدکننده فولاد جهان قرار بگیرد. ما، تولید ۱۸ میلیون تن فولاد و دستیابی به درآمد ۱۵ میلیارد دلاری در افق ۱۴۱۰ را هدف‌گذاری کرده‌ایم که دسترسی به این مهم، با افزایش سرمایه‌گذاری و سرعت‌بخشی در اجرای طرح‌های توسعه‌ای گروه فولاد مبارکه دور از دسترس نیست.

روز پنج‌شنبه ۲۹ تیر ماه، محمدیاسر طیب‌نیا در مجمع عمومی عادی سالیانه منتهی به ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۱ شرکت فولاد مبارکه اصفهان که به ریاست امیر خرمی‌شاد، رئیس پیشین هیات عامل ایمیدرو برگزار شد و با تقسیم سود ۵۰۰ ریالی به ازای هر سهم این شرکت به پایان رسید، عنوان کرد: در سال گذشته، صنعت فولاد با رکود در بازار‌های جهانی مواجه بود و در چنین شرایطی، ما موفق به توزیع بیشترین سود سنواتی شرکت فولاد مبارکه طی سالیان اخیر شدیم. علاوه‌براین، پروژه‌های توسعه‌ای گسترده‌ای را در سال گذشته آغاز کردیم و به دنبال آن هستیم تا ضمن ایجاد تحول در گروه فولاد مبارکه، نقش‌آفرینی چشمگیری در ساختار‌های صنعتی و اقتصادی کشور داشته باشیم.

وی در خصوص استراتژی‌های فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۱، عنوان کرد: استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود، توسعه کمی، کیفی و متوازن، توسعه پایدار و تبدیل شدن به صنعت سبز و تمرکز بر نوآوری و فناوری‌های نوین، اهم استراژی‌های فولاد مبارکه در سال پیش بوده است. در حال حاضر ظرفیت‌های خوبی در صنعت فولاد کشور ایجاد شده، اما ضریب بهره‌وری آن، در حدود ۶۷ درصد است که باید افزایش پیدا کند. از طرفی، توسعه کمی در صنایع مختلف به ویژه فولاد حاصل شده، اما آنچه حائز اهمیت است، توسعه کیفی و متوازن در سراسر زنجیره فولاد است تا شاهد رشد تولید و صادرات محصولات جدید و باکیفیت فولادی باشیم. علاوه‌براین، ما توسعه پایدار در تمامی حوزه‌ها به ویژه محیط زیست را در دستور کار خود قرار داده‌ایم. رمز موفقیت شرکت‌های بزرگ در دنیای امروز، نوآوری و به‌کارگیری فناوری‌های نوین است و فولاد مبارکه به عنوان یک شرکت پیشرو، تمام ذهنیت خود را روی این بخش متمرکز کرده‌‎ است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان با بیان اینکه در سال گذشته موفق به ثبت بیش از ۶۱ رکورد تولید در گروه فولاد مبارکه شدیم، مطرح کرد: این اتفاق در حالی رخ داد که ما با محدودیت تامین انرژی اعم از برق، گاز و آب و همچنین حمله سایبری مواجه بودیم، اما با همت مثال‌زدنی و سختکوشی فولادمردان گروه مبارکه، با تولید بالغ بر ۱۰٫۲ میلیون تن فولاد خام در کشور حماسه‌ساز شدیم؛ تولید فولاد خام مبارکه در سال ۱۴۰۰، ۹ میلیون و ۳۳۸ هزار تن بود و این میزان با افزایش ۹۰۹ هزار تنی در سال پیش، به ۱۰ میلیون و ۲۴۷ هزار تن رسید.

افزایش همه‌جانبه تولید در گروه فولاد مبارکه

طیب‌نیا در ادامه به عملکرد واحد‌های تولیدی شرکت فولاد مبارکه طی سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: تولید انواع محصولات شرکت در سال گذشته با افزایش همراه بود که از جمله آن‌ها می‌توان به گندله (۴ درصد)، آهن اسفنجی (۱۰ درصد)، تختال (۱۰ درصد) و کلاف گرم (۷ درصد) اشاره کرد. علاوه‌براین، شاهد افزایش همه‌جانبه تولید محصولات مختلف در شرکت‌های زیرمجموعه گروه همچون تختال در شرکت فولاد هرمزگان (۷ درصد)، گندله (یک درصد) و کنسانتره (۱۱۴ درصد) در شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان، ورق گالونیزه در شرکت ورق خودرو چهارمحال‌وبختیاری (۳ درصد) و آهن اسفنجی در فولاد سفیددشت چهارمحال‌وبختیاری (۰٫۱ درصد) بودیم که تمامی این موارد، حاکی از عملکرد قابل قبول گروه فولاد مبارکه در سال پیش بوده است.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت تولید گروه فولاد مبارکه با راه‌اندازی فولادسفیددشت در سال جاری به ۱۱٫۱ میلیون تن خواهد رسید، تصریح کرد: در افق‌های ۱۴۰۴و ۱۴۱۰ فولاد مبارکه، دستیابی به تولید ۱۴ میلیون تن و ۱۸ میلیون تن را هدف‌گذاری کرده‌ایم. گروه فولاد مبارکه در راستای توسعه متوازن زنجیره ارزش و زیرساخت‌های مورد نیاز خود، ابرپروژه‌های توسعه‌ای نظیر احداث و راه‌اندازی واحد نورد گرم ۲ و بهره‌برداری از نیروگاه سیکل ترکیبی ۹۳۴ مگاواتی را در دستور کار قرار داده که اقدامات بسیار ارزشمندی در تاریخچه شرکت بوده است. راه‌اندازی این پروژه‌ها، افزایش سود یک هزار میلیارد ریالی برای فولاد مبارکه به همراه خواهد داشت؛ البته با مشکلاتی همچون تخصیص ارز و رفع تعهد ارزی جهت تامین برخی تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز در پروژه نورد گرم ۲ مواجه هستیم که امیدواریم این چالش‌ها با همکاری دولت مرتفع شود.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه نزدیک به پنج میلیارد دلار طرح‌های توسعه‌ای در گروه فولاد مبارکه تعریف شده است، گفت: سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه در پروژه‌های توسعه‌ای در سال ۱۳۹۹، ۱۴ هزار و ۷۶۰ میلیارد ریال بوده و این میزان در سال ۱۴۰۱، به ۱۲۸ هزار میلیارد ریال افزایش یافته است. بدون شک اجرای این طرح‌ها، تاثیر بسزایی در توسعه و پیشرفت صنعتی و اقتصادی کشور به همراه خواهد داشت و زمینه تحقق کسب درآمد ۱۵ میلیارد دلار در گروه فولاد مبارکه که برای سال ۱۴۱۰ هدف‌گذاری شده است را فراهم خواهد کرد. امروز فولاد مبارکه به الگوی ملی بنگاه‌داری تبدیل شده و به دنبال آن است که به عنوان یک شرکت جهان‌تراز، در میان ۲۰ شرکت برتر فولادی جهان قرار بگیرد.

اقدامات و نتایج مثبت فولاد مبارکه در حوزه معدن

طیب‌نیا در ادامه به اقدامات انجام شده در حوزه معدن در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: فولاد مبارکه اقدامات متعددی در حوزه معدن در سال پیش انجام داد و به نتایج مطلوبی نیز دست پیدا کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به دستیابی به ۵۵ میلیون تن ذخایر قطعی سنگ‌آهن به صورت مشارکتی و ۲۵ میلیون تن به صورت ملکی، اتمام فاز اکتشاف تفصیلی چهار محدوده و شروع فاز دریافت گواهی کشف سه محدوده در پهنه انارک، ایجاد بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن ظرفیت سنگ‌آهن، استخراج سه میلیون و ۴۰۰ هزار تن ماده معدنی و باطله و ۶۲۰ هزار تن سنگ‌آهن، انجام بیش از ۴۶ هزار متر حفاری استخراجی، مشارکت در احداث پروژه گندله‌سازی فولاد کاوان با ظرفیت سالیانه ۸۰۰ هزار تن، تجهیز کارگاه و آغاز استخراج معدن آهن روباز شماه سه ساغند و آغاز فعالیت استخراج از معدن پلاسری حدید ۲ در منطقه سنگان اشاره کرد.

وی با بیان اینکه حدود ۲٫۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در حوزه توسعه پایدار و تبدیل شدن به صنعت سبز در شرکت انجام شده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر مصرف آب در شرکت فولاد مبارکه به ۲.۲ متر مکعب بر تن فولاد خام رسیده و عمده آب مصرفی شرکت از پساب شهر‌های اطراف و بازچرخانی آن تامین می‌شود. طی دو سال آینده، مصرف آب فولاد مبارکه از رودخانه‌های اطراف به صفر خواهد رسید که این امر، اتفاق بسیار ارزشمندی برای ما خواهد بود. همچنین پروژه‌های نیروگاهی که در دستور کار فولاد مبارکه قرار گرفته است، منجر به کاهش انتشار ۲٫۵ میلیون تنی دی‌اکسید کربن می‌شود که نقش بسزایی در کاهش آلودگی محیط زیست خواهد داشت.

مدیرعامل فولاد مبارکه در ارتباط با هزینه‌کرد‌های مرتبط با مسوولیت‌های اجتماعی، عنوان کرد: شرکت فولاد مبارکه رویکرد جدیدی در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی اتخاذ کرده و به شناسایی محدودیت‌ها، محرومیت‌ها و ظرفیت‌های محیط مجاور خود، با به‌کارگیری گروه‌های تخصصی پرداخته است. فولاد مبارکه طی سال ۱۴۰۱ در راستای عمل به مسوولیت‌های اجتماعی، به میزان یک هزار و ۴۲۱ میلیارد ریال در حوزه‌های زیرساختی و عمرانی، ۹۲۱ میلیارد ریال در حوزه‌های عام‌المنفعه، ۵۴۲ میلیارد ریال در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی، ۲۰۳ میلیارد ریال در حوزه‌های سلامت و بهداشت و ۱۶۳ میلیارد ریال در حوزه آموزش هزینه کرده است.

فولاد مبارکه؛ قطب نوآوری و فناوری در کشور

طیب‌نیا در ادامه به عملکرد شرکت فولاد مبارکه در حوزه نوآوری و فناوری اشاره کرد و گفت: فولاد مبارکه باید به قطب نوآوری و فناوری در سطح کشور تبدیل شود. در همین راستا، ما اقداماتی همچون توانمندسازی در جهت تامین نیاز‌های روز صنعت فولاد، شکل‌دهی به کسب‌وکار‌های نوپا، تربیت نیروی انسانی متخصص، توسعه دانش و فناوری‌های پایه انجام داده‌ایم. همچنین سرمایه‌گذاری در ۵۰ شرکت دانش‌بنیان، تشکیل ۱۵۰ هسته و استارت‌آپ فناور و حمایت از ۵۰۰ طرح دانشگاهی، از دیگر اقدامات فولاد مبارکه برای تحقق توسعه زیست‌بوم نوآوری طی دو سال اخیر بوده است. باور ما بر این است که این رویکرد، منجر به نتایج بسیار خوبی در افق ۱۴۱۰ گروه فولاد مبارکه خواهد شد.

وی با بیان اینکه در حوزه فروش، علی‌رغم کاهش قیمت فولاد در سال گذشته، شاهد افزایش درآمد و افزایش تناژ فروش در تمام شرکت‌های گروه بودیم، مطرح کرد: برای اولین بار در تاریخ فولاد مبارکه، میزان فروش به بیش از هشت میلیون و ۵۵۰ هزار تن محصول افزایش پیدا کرد. علی‌رغم مشکلاتی که طی سه تا چهار ماه ابتدایی سال گذشته در حوزه صادرات کشور با آن مواجه بودیم، در ادامه توانستیم کاهش صادرات خود را جبران کنیم و حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن محصول را صادر کردیم که ارزآوری خوبی برای کشور و همچنین اجرای طرح‌های توسعه‌ای شرکت به همراه داشت. به جرات می‌توان گفت بیش از ۵۰ درصد صنایع کشور، به محصولات فولاد مبارکه نیازمند هستند و هرگونه اخلال و یا کاهش تولید در این مجموعه عظیم صنعتی، ضربه مهلکی را به بدنه صنعت کشور وارد خواهد کرد. عرضه ورق گرم فولاد مبارکه در بازار داخلی در سال گذشته، با افزایش ۱۵ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ همراه شد و با کاهش صادرات این محصول، سعی در مدیریت عرضه داخلی آن کردیم.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اظهار داشت: در سال گذشته، قیمت فولاد در بازار‌های جهانی کاهش یافت و به حدود ۴۵۰ تا ۴۶۰ دلار به ازای هر تن رسید؛ از طرفی، نوسان نرخ ارز نیز شرایط تولید و صادرات تولیدکنندگان بزرگ فولادی کشور را بیش از پیش دشوار ساخت. آثار منفی رشد چشمگیر نرخ ارز در صنعت فولاد کشور طی دی و بهمن ماه ۱۴۰۱، در فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری نمایان شد و سود شرکت‌های فولادی طی این مدت کاهش پیدا کرد. این اتفاق در شرکت فولاد مبارکه نیز رخ داد، اما به دنبال افزایش بهره‌وری و تولید، در مجموع درآمد شرکت با افزایش همراه شد. در سال ۱۴۰۱، سود هر سهم فولاد مبارکه به ۸۵۹ ریال، حاشیه سود خالص به ۴۲ درصد و بازده حقوق مالکانه به ۴۶ درصد نسبت به سال قبل از آن رسید. در عین حال کارشناسان اقتصادی کشور، ارزش سود ۶۸ هزار میلیارد تومانی فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۱ را علی‌رغم تورم و مشکلات اقتصادی موجود، بسیار ارزشمندتر از سود ۸۴ هزار میلیارد تومانی در سال ۱۴۰۰ ارزیابی می‌کنند.

افزایش درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه طی پنج سال اخیر

طیب‌نیا با بیان اینکه درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه، با رشد ۲۵ درصدی نسبت به سال پیش از آن همراه بوده است، گفت: ارزش سبد سرمایه‌گذاری‌های فولاد مبارکه در مقایسه با بهای تمام‌شده شرکت‌های پذیرفته‌شده در بازار سرمایه قابل توجه بوده و روند درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌های این مجموعه طی پنج سال اخیر، به ۱۴۷ هزار و ۳۰۹ میلیارد ریال رسیده است. باید توجه داشت که طی ۱۱ سال گذشته، سرمایه‌گذاری در سایر بازار‌های موازی با فولاد همچون طلا، مسکن، خودرو و ارز، میزان سوددهی سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد را نداشته است. یعنی در مقایسه با این بازارها، سهام شرکت فولاد مبارکه با در نظر گرفتن افزایش سرمایه و تقسیم سود نقدی، ۱۷ هزار درصد رشد داشته که این موضوع بیانگر اختلاف سودآوری سهام این شرکت برای سرمایه‌گذاران در مقایسه با دیگر بازارهاست.

وی با اشاره به اینکه ۵۰ هزار میلیارد تومان سود در سال گذشته توزیع کردیم که اقدام بسیار شاخص و در عین حال تحسین‌برانگیزی بود، خاطرنشان کرد: انضباط مالی تشکیل شده در شرکت، به شدت در کنترل و مدیریت هزینه‌ها اثرگذار بود و حدود ۳۳ هزار میلیارد تومان تامین مالی از بازار سرمایه صورت پذیرفت که با توجه به شرایط حاکم در بازار سرمایه، اقدام برجسته‌ای محسوب می‌شود.

وی در پایان به چالش‌های موجود در شرکت فولاد مبارکه اشاره کرد و گفت: محدودیت تامین انرژی، تامین پایدار مواد اولیه، عدم توسعه زیرساخت به ویژه در حمل‌ونقل ریلی، تحریم‌های خارجی و تامین نقدینگی، مشکلات عمده‌ای هستند که در حال حاضر با آن‌ها مواجهیم. البته اقدامات کافی جهت رفع این معضلات را انجام داده‌ایم که از جمله آن‌ها می‌توان به احداث نیروگاه سیکل ترکیبی ۹۳۴ مگاواتی، استخراج سنگ از معدن آهن روباز شماره سه ساغند، خرید ۸۰ لکوموتیو، بومی‌سازی بالغ بر ۹۰ درصد تجهیزات و قطعات مورد نیاز و جذب ۱۱ هزار میلیارد تومان نقدینگی در سال جاری اشاره کرد.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده