تاریخ: ۲۷ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۰:۴۶
بازدید: ۷۳
کد خبر: ۳۱۱۸۱۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

روش‌های جدید فرار مالیاتی در مازندران؛ از رمز ارز تا کارت هدیه

‌می‌متالز - مدیر کل امور مالیاتی استان مازندران از ظهور و افزایش شیوه‌های جدید فرار مالیاتی مانند تبادلات مالی با رمز ارز و اخذ کارت هدیه توسط برخی صنوف استان خبرداد و گفت که این اداره شناسایی این شیوه‌ها را با جدیت پیگیری می‌کند.

به گزارش می‌متالز، امروزه بسیاری از کشور‌های در حال توسعه به‌منظور رسیدن به توسعه پایدار بر ظرفیت و منابع درونی خود تکیه دارند. درآمد‌های مالیاتی مهم‌ترین و باثبات‌ترین منبعی است که دولت‌ها برای تامین مخارج خود و ایجاد رفاه و رشد اقتصادی می‌توانند بر آن اتکا کنند.

دولت‌ها همچنین در اجرای عدالت اجتماعی و استقرار نظام مناسب توزیع ثروت از مالیات استفاده می‌کنند. مالیات به عنوان ابزاری قدرتمند به منظور توزیع درآمد در جامعه شناخته شده است. مالیات علاوه بر آنکه مهم‌ترین منبع تأمین مخارج دولت است، یکی از ابزار‌های سیاستی موثر در برقراری ثبات اقتصادی، تخصیص مجدد منابع اقتصادی و تعدیل نابرابری درآمد است.

در کشور ما، اما طی دهه‌های گذشته افزایش درآمد‌های نفتی در کنار عدم توجه کافی به انضباط مالی در بودجه دولت سبب شده است که درآمد‌های مالیاتی جایگاه مناسبی در بودجه نیابد. بر این مبنا، مالیات‌ستانی ایران با چالش‌هایی مواجه است. نتیجه این شده که نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی در کشور ما در قیاس با بسیاری از کشور‌ها کمتر است.

مالیات بر حسب تعریف سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) پرداختی است لازم، اجباری و بلاعوض. مالیات، انتقال بخشی از درآمد‌های جامعه به دولت یا بخشی از سود فعالیت‌های اقتصادی است که نصیب دولت می‌شود، زیرا ابزار و امکانات دست‌یابی به درآمد و سود‌ها را دولت فراهم ساخته است. انواع مالیات و فلسفه دریافت و پرداخت آن در کشور‌های دنیا متفاوت است. نحوه دریافت مالیات توسط حکومت‌ها و نرخ آن در جای جای کره زمین مشخص می‌کند که چرا مالیات دریافت می‌شود. البته باید توجه داشت تعریف حقوقی و تعریف اقتصادی مالیات از جهاتی متفاوت است، به طوری که اقتصاددانان هر نقل و انتقالات پولی را به دولت به عنوان مالیات حساب نمی‌کنند.

در کشور ما مالیات به ۲ دسته کلی تقسیم می‌شود؛ مالیات‌های مستقیم و غیرمستقیم که هرکدام زیر مجموعه‌های خود را دارند. به طور کلی در مالیات‌های مستقیم درآمد و دارایی در نظر گرفته شده و در مالیات غیرمستقیم به موضوع مصرف و محدود کردن واردات بیشتر اشاره می‌شود.

فرار یا مقاومت در برابر پرداخت مالیات ذیل عنوان جرایم مالیاتی می‌تواند طبق قانون، مجازات در پی داشته باشد. جرایم مالیاتی هنگامی رخ می‌دهد که بعضی افراد در آشکار کردن اشتغال یا درآمد به مؤسسات مالیاتی قصور می‌ورزند، در نتیجه بعضی فعالیت‌های اقتصادی را در دفاتر قانونی به صورت عددی و آماری گزارش نمی‌دهند. فساد در جمع‌آوری مالیات هم باعث کاهش درآمد‌های مالیاتی، تبعیض، بی‌عدالتی و نهایتاً نارضایتی در بین مؤدیان مالیاتی می‌شود.

قانون جدید مالیات‌های مستقیم تحولی جدید در برخورد با جرایم مالیاتی محسوب شده و هدف آن بهبود عملکرد سازمان مالیاتی است. پیش‌بینی ضمانت اجرا‌های کیفری و نوآوری‌های آن در اصلاحیه مصوب ۱۳۹۴ قانون مالیات‌های مستقیم در نظر گرفته شده است.

در اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم، هفت مصداق برای جرم مالیاتی احصاء شده است که بر اساس آن هر فردی این هفت کار را انجام دهد، مجرم مالیاتی محسوب و طبق قانون مجازات می‌شود. بر این مبنا اقداماتی، چون تنظیم دفاتر، اسناد و مدارک خلاف واقع و استناد به آن، اختفای فعالیت اقتصادی و کتمان درآمد حاصل از آن، ممانعت از دسترسی مأموران مالیاتی به اطلاعات مالیاتی و اقتصادی خود، عدم انجام تکالیف قانونی مربوط به مالیات‌های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده در زمره جرایم مالیاتی قرار می‌گیرد.

روش‌های جدید فرار مالیاتی در مازندران؛ از رمز ارز تا کارت هدیه

مدیر کل امور مالیاتی استان مازندران روز سه‌شنبه افزود: با اصلاحیه‌های اخیر قانون مالیات‌های مستقیم و نیز با اعمال سیستم هوشمند سازی تلاش شده تا از تاثیرگذاری نگاه ممیزان در میزان مالیات‌ها کاسته و یا حذف شود و در حال حاضر سیستم رقم‌های مالیاتی مشخص می‌کند.

محسن اسلامی ورکی ادامه داد: پیاده کردن این ابزار‌ها و راهکار‌ها باعث شده تا بخشی از فرار‌های مالیاتی صنوف ردگیری و شناسایی شود و بدین نحو در یکسال اخیر یکصد هزار مودی جدید مالیاتی فقط در مازندران شناسایی شده است.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه پارسال ۲۵۷ هزار اظهارنامه اشخاص حقیقی در استان دریافت شد، گفت: پارسال بیش از هفت هزار میلیارد تومان مالیات و عوارض ارزش افزوده در مازندران دریافت شد که از این میزان۶هزار و ۴۰۰میلیارد تومان مالیات است که ۳۵درصدرشد را نشان می‌دهد.

وی اظهار داشت: بیشترین شکایت مردم از فرار مالیاتی صنف پزشکان، طلافروشان، کلینیک‌های زیبایی، لوازم آرایشی بهداشتی بیشترین فراوانی شکایات مردم را به خود اختصاص داده اندکه علت آن ارایه ندادن خدمات اجتماعی مناسب از سوی آن‌ها است.

اسلامی ورکی با اشاره به اینکه متاسفانه شاهد ظهور رویه‌های جدید فرار مالیاتی در جامعه هستیم اظهار داشت: مواردی نظیر درخواست کارت به کارت کردن هزینه‌ها به کارت منشی پزشک و یا افراد غیر از پزشکان از جمله این موارد است.

وی ادامه داد: همچنین برخی از جراحان هزینه اقدامات پزشکی خود را در قالب سکه و دلار از بیماران دریافت می‌کنند که این نیز خود شیوه‌های جدید فرار مالیاتی محسوب می‌شود.

مدیرکل امور مالیاتی مازندران گفت که همچنین رمز ارز‌ها نیز به عنوان شیوه‌های جدید فرار مالیاتی در این استان دیده شده است.

این مسوول از مردم خواست تا هر گونه موارد فرار مالیاتی که از سوی صنوف مشاهده می‌کنند به سامانه اطلاع رسانی ۱۵۲۶ سازمان امور مالیاتی گزارش دهند.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

عناوین برگزیده