تاریخ: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۱۲
بازدید: ۹۷
کد خبر: ۳۱۲۴۸۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس اتاق ایران در دیدار با هیات مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی

برای اثرگذاری در اقتصاد ملی از ظرفیت تشکل‌های ملی استفاده می‌کنیم

‌می‌متالز - در نشست هیات رئیسه اتاق ایران با هیات مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی ایران بر لزوم ساماندهی تشکل‌ها، رتبه‌بندی آن‌ها و استفاده از این ظرفیت برای اثرگذاری در اقتصاد ملی تاکید شد.

به گزارش می‌متالز، در دیدار اعضای هیات مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با رئیس و هیات رئیسه اتاق ایران بر لزوم ساماندهی تشکل‌ها، استفاده از ظرفیت تخصصی تشکل‌ها در کمیسیون‌های اتاق ایران به منظور ارتقای سهم هر کدام از تشکل‌ها در تولید ناخالص ملی تأکید شد.

ساماندهی و رتبه‌بندی تشکل‌ها جز مواردی است که قانون بر عده اتاق ایران گذاشته و در دیدار با انجمن صنایع لوازم خانگی ایران نیز مورد تاکید قرار گرفت.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تاکید بر ضرورت ساماندهی و رتبه‌بندی تشکل‌ها، گفت: ما در تلاش هستیم تا مسیر بهبود شرایط در حوزه تشکلی را با جدیت طی کنیم و تا چند هفته آینده گروه مشورتی درباره تشکل‌ها در اتاق ایران شکل خواهد گرفت تا در این چارچوب، دغدغه تشکل‌‎ها شناسایی و دسته‌بندی شود تا راهکار‌هایی برای حل اختلاف احتمالی پیدا کنیم.

حسین سلاح‌ورزی، در این نشست افزود: یکی از برنامه‌های ما در این دوره ساماندهی و رتبه‌بندی تشکل‌هاست. در این بین اگر زمینه ادغام هم وجود داشته باشد، برای مقابله با موازی‌کاری بین تشکل‌ها، انجام خواهد شد.

او ادامه داد: ما در اتاق ایران از نقد کارشناسی، مستند و بی غرض استقبال می‌کنیم و هدف ما این است که با تاکید بر منافع بخش خصوصی، بر اقتصاد ملی اثرگذاری کافی داشته باشیم؛ چراکه در وضعیت موجود، رشد اقتصادی، یک نیاز اصلی برای کشور است و این مهم با حضور و همت بخش خصوصی توانمند محقق می‌شود.

رئیس اتاق ایران تاکید کرد: برای همین باید سهم هر تشکل و بخش در تولید ارزش‌افزوده، صادرات و تولید ناخالص داخلی محاسبه شود تا بر اساس آن تقسیم کار ملی صورت بگیرد. این مساله بر اساس شاخص‌های دقیقی که تعریف شده است، اندازه‌گیری می‌شود. برای طی کردن این مسیر، لازم است تا تشکل‌های بالادستی، فدراسیون‌ها و کنفدراسیون‌ها شکل بگیرند. این موضوع در دوره جدید در دستور کار اتاق ایران قرار گرفته و به جد دنبال می‌شود. باید همین برنامه بلندمدت و کوتاه‌مدت تدوین کرده‌ایم. هدف اصلی ما چابک‌سازی ساختار اتاق ایران برنامه اثرگذاری در اقتصاد ملی است.

او ادامه داد: اتاق‌های شهرستان‌ها کارکرد جغرافیایی دارند و تشکل‌ها کارکرد ملی دارند و اتاق‌بین‌المللی ساختار متفاوتی دارد. ۲۱۷ تشکل در اتاق ایران داریم که می‌توانیم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم. در ساماندهی تشکل‌ها تقسیم کارآمد کار ملی در اولویت اتاق ایران است.

سلاح‌ورزی با اشاره به تدوین نقشه اقتصاد ایران، گفت: می‌خواهیم در نیمه دوم سال استراتژی توسعه صنعتی تدوین کنیم و در این مسیر از همه ظرفیت‌های علمی و کارشناسی استفاده خواهیم کرد بر لزوم ساماندهی و ایجاد تشکل‌های بالادستی در اتاق ایران تأکید شد.

در این نشست اعضای هیات مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گزارشی از وضعیت انجمن ارائه کردند؛ این انجمن تنها انجمن کسب‌وکار لوازم خانگی است که عضو اتاق ایران است و از سال ۱۳۶۱ توسط محسن خلیلی و همکارانش تاسیس شده و ۳۱۲ عضو فعال دارد که شامل دو طیف قطعه‌سازان و محصول‌سازان هستند. اعضای این انجمن سهم ۸۵ درصدی از تولید لوازم خانگی را در اختیار دارند.

در این نشست به جایگاه انجمن صنایع لوازم خانگی ایران تاکید شد که بازوی مشورتی وزارت صنعت، معدن و تجارت است. این انجمن تجربه برگزاری ۲۲ دوره نمایشگاه بین‌المللی را دارد. تدوین سند سیاستی صنعت پیشرم لوازم خانگی جز مطالعه‌ای است که در آن تجربه ۷۰ ساله این صنعت را بررسی شده است.

در ادامه نشست مسائل و مشکلات صنایع لوازم خانگی بررسی شد؛ قیمت‌گذاری دستوری، عدم تخصیص ارز، عدم امکان ترخیص کالا و رسوب آن، دموراژ، مشکلات افزایش میزان سرمایه در گردش مالی واحد‌های تولیدی، قاچاق کالای فاقد اصالت و بی‌کیفیت، فشار‌های مالیاتی از مسائل و مشلات این حوزه است.

اعضای هیات‌مدیره انجمن ملی صنایع اتاق ایران تاکید کردند که اتاق ایران باید برنامه و اهداف مشخصی برای تشکل‌ها داشته باشد و از فرصت‌های ممکن برای بهبود شرایط اقتصادی کشور استفاده شود. همچنین عنوان شد که از ظرفیت تشکل‌ها در شاکله کمیسیون استفاده شود. همچنین سهم تشکل‌ها در اتاق ایران، ارتباط با تشکل‌ها، کمیسیون‌های تخصصی اتاق شهرستان‌ها مورد بازبینی قرار گیرد. اتاق ایران بعد از این به جای خرید ساختمان به تقویت جایگاه صنعت بپردازد و در این حوزه برنامه داشته باشد.

همچنین عنوان شده که اتاق ایران برای تشکل‌های موازی فکری بکند؛ باید این تشکل‌ها در تشکل‌های بالادستی، فدراسیون و کنفدراسیون تجمیع شوند. همچنین برای برنامه‌ریزی و زمان‌بندی نمایشگاه که ارتباط صنعت با بازار و بازار بین‌المللی را مشخص می‌کند با وزارت صمت گفتگو شود؛ برگزاری نمایشگاه باید در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد.

در ادامه نشست پیام باقری، نایب‌رئیس اتاق ایران با اشاره به پویایی صنعت لوازم خانگی، گفت: این صنعت جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد کشور دارد و همچنین ما معتقدیم باید به تشکل‌های ملی توجه شود. تشکل‌ها ساختارمند هستند. مثلا ۳۰۰ هزار نفر در انجمن صنایع لوازم خانگی ایران اشتغال مستقیم دارند. حضور تشکل‌ها در اتاق ایران و هم راستا کردن و هم‌افزایی برنامه انجمن‌ها با برنامه اتاق ارزشمند است.

به‌گفته باقری کمیسیون‌ها ابزار مشورتی و سیاست‌گذاری در اتاق ایران هستند و ما به کمیسیون‌ها اهمیت ویژه‌ای قائل هستیم. از طرفی طرح ساماندهی تشکل‌ها از دوره قبل شروع شده و ما هم در این دوره آن را ادامه می‌دهیم تا اینکه موازی‌کاری‌ها تمام شود و تشکل‌ها سروسامان گیرد. سند تحول اتاق سند مهمی است که قصد داریم کارنامه ما در آخر چهار سال کارنامه ارزشمندی باشد.

سیدجواد زمانی، معاون امور تشکل‌های اتاق ایران نیز در این نشست، از برنامه اتاق ایران برای ساماندهی و رتبه‌بندی تشکل‌ها گفت. کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران هم گفت: انجمن صنایع لوازم خانگی ایران انجمنی باتجربه است؛ در این دوره تاکید ما این است که این انجمن بر روی صادرات تمرکز داشته باشد.

منبع: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده