تاریخ: ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۷:۴۴
بازدید: ۴۶
کد خبر: ۳۱۲۷۰۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
فلاحت‌پیشه:

افزایش ارز آوری در شرایط تحریم از اقدامات قابل دفاع دولت است/ عملکرد دولت سیزدهم در صادرات بهتر از دولت گذشته است

‌می‌متالز - تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره درآمد‌های نفتی و غیر نفتی دولت سیزدهم بیان کرد: قطعا دولت در زمینه صادرات نفتی و غیر نفتی، نسبت به دولت گذشته عملکرد بهتری داشته است. اما من معتقدم دولت می‌تواند به گونه‌ای عمل کند که تخفیف‌هایی کمتری در این زمینه شکل بگیرد.

به گزارش می‌متالز، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، تحلیلگر مسائل سیاسی، در خصوص عملکرد دولت سیزدهم در سالگرد تنفیذ حکم آیت‌الله رئیسی توسط رهبر انقلاب گفت: اعتقاد بنده بر این است که در مجموع عملکرد دولت در این دوسال، عملکرد متوسطی بوده است؛ لذا نمی‌شود یک تحلیل فراگیر را در مورد عملکرد ارائه داد. مثلا بخش‌هایی از اقدامات دولت از جمله تنش‌زادیی در منطقه‌ای و تلاش برای پیوستن به اتحادیه‌های منطقه‌ای مانند شانگهای، ارتباطات با آسیای مرکزی خوب پیش رفت و در بحث ارتباط با قفقاز، می‌توانست بهتر از این نیز مدیریت شود.

وی افزود: دولت در زمینه درآمدزایی عملکرد خوبی داشته است، ولی متاسفانه افزایش مالیات‌ها فشار زیادی را بر مردم گذاشت، هزینه‌های مختلفی که شکل گرفته است به اسم این دولت تمام می‌شود و به نظر من دولت می‌توانست به گونه دیگری عمل کند؛ لذا من معتقدم دولت وقت دارد یک مقدار بیشتر در مناسبات اقتصادی به مردم توجه کند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره درآمد‌های نفتی و غیر نفتی دولت سیزدهم بیان کرد: قطعا دولت در زمینه صادرات نفتی و غیر نفتی، نسبت به دولت گذشته عملکرد بهتری داشته است. اما من معتقدم دولت می‌تواند به گونه‌ای عمل کند که تخفیف‌هایی کمتری در این زمینه شکل بگیرد و شاید بتوان گفت تنها نقطه ضعف، تخفیف‌هایی است که داده می‌شود.

فلاحت‌پیشه سیاست تهاتر را سیاست مناسبی دانست و افزود: این امر مشروط بر این است که بخش خصوصی ایران به خوبی فعال شود تا بتواند کالا‌های وارداتی را مصرفه‌تر وارد کشور کند، لذا افزایش ارز آوری در شرایط تحریمی قابل دفاع بود، ولی تخفیف را باید کاهش داد.

وی ادامه داد: باید دولت به نوعی بی‌نیازی از سیاست خارجی حرکت نکند و دو مفهوم از جمله تنش زادیی در خارج و توسعه در داخل را مد نظر قرار دهد. اگر دولت این دو مفهوم را در دوسال آینده مورد توجه قرار دهد، می‌تواند بخش عمده‌ای از ضعف‌های گذشته را پوشش دهد.

نماینده سابق مجلس مدعی است که دولت از سیاست نه شرقی و نه غربی کشور دور شده بود و این باعث یک سری هزینه‌ها به کشور و هدر رفت فرصت احیای برجام شده و همچنین ایران می‌توانستد هزینه‌های جنگ اوکراین و اقدامات سیاسی تحریمی علیه ایران را کاهش دهد.

فلاحت پیشه با اشاره به مسائل اقتصادی کشور بیان کرد: دولت باید در زمینه اقتصادی با مردم روراست باشد، وعده‌های اقتصادی زیادی در زمینه مسکن، گرانی‌ها و اشتغال داده شده است، همه این مسائل باید تبدیل به واقعیت سازی شود و درحال حاضر واقعیت این است که مردم از عملکرد اقتصادی راضی نیستند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین در زمینه سفر‌های استانی رئیس جمهور به شهرستان‌های مختلف کشور بیان کرد: خوشبختانه در دولت آقای رئیسی، سفر‌های استانی به ویژه شخص آقای رئیس جمهور به شدت و سرعت در دستور کار قرار گرفت و این از نقاط مثبت این دولت بود. خوبی سفر‌های دولتی این است که رئیس جمهور و هیات دولت می‌توانند این بروکراسی هزینه‌بر و زمان‌بر را دور بزنند و مستقیم تصمیم‌گیری کنند.

فلاحت‌پیشه افزود: من یک پیشنهادی دادم که بازتاب بسیاری داشت، اما به آن توجهی نشد و آن این بود که برای هر سفر، یک کمیته معین سفر‌های استانی متشکل از یک وزیر به نمایندگی از هیات دولت، استاندار آن استان و یک نماینده به عنوان نماینده مجمع نمایندگان آن استان تشکیل شود. این سه نفر می‌توانستند، هر سه ماه یک بار جلسات خاصی را با رئیس جمهور داشته باشند و گزارش مصوبات سفر را به رئیس جمهور ابلاغ کنند.

وی ادامه داد: این سفر‌ها از نکات مثبت دولت بود، ولی اگر این کمیته شکل می‌گرفت که البته هنوز هم دیر نشده است، شخص رئیس جمهور در سفر بعدی خود به استانها، متوجه عدم پیشرفت مصوبات سفر قبلی خود نمی‌شود بلکه هر سه ماه یکبار کمیته معین سه نفره در حضور رئیس جمهور جلسه می‌گذراند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تاکید کرد: سفر‌های استانی دولت احمدی‌نژاد از عملکرد‌های مثبت ایشان بود، ما شاهد بودیم در اولین سفر استقبال گسترده‌ای از رئیس جمهور صورت می‌گرفت، ولی ما دیدیم که در سفر‌های بعدی این استقبال‌ها کمتر صورت می‌گرفت. نکته منفی مساله این بود که رئیس جمهور در سفر دوم یا سوم خود متوجه می‌شد که مصوبات سفر اول اجرایی نشده است و دولت متهم به خُلف وعده می‌شد.

فلاحت‌پیشه در پایان خاطر نشان کرد: درحال حاضر برای اینکه رئیس جمهور متهم به خلف وعده نشود، این کمیته باید شکل گیرد و هر سه ماه یکبار به رئیس جمهور یا معاون اول پاسخ دهند به طوری که رئیس جمهور در سفر دوم و سوم متوجه این موضوع نشود که مصوبات سفر اول اجرایی نشده است.

منبع: خبرگزاری برنا

عناوین برگزیده