تاریخ: ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۴۲
بازدید: ۱۰۹
کد خبر: ۳۱۲۹۶۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
استاندار کرمان:

پول‌های معادن کرمان برای کرمانی‌ها خرج شود

‌می‌متالز - استاندار کرمان با تاکید دوباره بر اینکه پول‌های معادن ما باید در همین استان سرمایه‌گذاری شود، گفت: در استان کرمان یک هزار میلیارد تومان با استفاده از قانون جهش شرکت‌های دانش‌بنیان شکل می‌گیرد و شرکت‌ها دیگر نمی‌توانند، معادن استان را خالی کنند و پول‌ها را ببرند.

به گزارش می‌متالز، محمدمهدی فداکار ظهر روز شنبه ۱۴ مردادماه‌جاری در شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی که با موضوع صنایع خلاق برگزار شد، اظهار داشت: در استان کرمان یک هزار میلیارد تومان با استفاده از قانون جهش شرکت‌های دانش‌بنیان شکل می‌گیرد که شرکت‌ها این ظرفیت را دارند و شرکت‌ها دیگر نمی‌توانند، معادن استان را خالی کنند و پول‌ها را ببرند بلکه این پول‌ها در استان سرمایه‌گذاری می‌شود.

شورای گفت‌و‌گوی کرمان اول شد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان اظهار کرد: در ارزیابی‌هایی که از فضای کسب و کار انجام می‌دهیم در این زمینه در استان کرمان رو‌به‌رشد هستیم.

سید مهدی طبیب‌زاده خاطرنشان کرد: رویه مدیریتی استان کرمان هم‌اکنون به‌سمت گوش دادن و توجه کردن به فعالان اقتصادی پیش می‌رود و رتبه کسب و کارمان هر فصل بهتر می‌شود.

وی یک خبر خوب هم داد و گفت: شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان در ارزیابی وزارت کشور و اتاق ایران در سال ۱۴۰۱ رتبه اول را به دست آورده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان کرمان ادامه داد: در راستای کمک به طراحی توسعه پایدار استان همه ظرفیت‌ها را شناسایی می‌کنیم، نمونه‌های خارجی را می‌بینیم و با دست‌اندرکاران بحث می‌کنیم.

طبیب‌زاده ابراز داشت: صنایع خلاق دارای ویژگی‌هایی است که باید در استان کرمان به آن‌ها توجه شود، زیرا زمینه اشتغال و ارزش‌افزوده در استان کرمان در این بخش ایجاد می‌شود.

آمار بانوان بیکار کرمانی بالاست

وی با اشاره به اینکه ماده اولیه صنایع خلاق در داخل وجود دارد و شامل فکر، ایده، فرهنگ، هنر و علاقه است که وارداتی نیستند، تصریح کرد: تاب‌آوری صنعت خلاق بسیار بالاست و در استان کرمان همه زمینه‌ها را داریم می‌توانیم به صنایع خلاق امیدوار باشیم.

این فعال بخش خصوصی اظهار داشت: استان کرمان صادرکننده ارزش‌افزوده نامیده می‌شود و هر کاری در این مسیر انجام دهیم باید به سمت ارزش افزوده باشد.

طبیب‌زاده اضافه کرد: صنایع‌دستی استان کرمان با جایگاه و ظرفیت بالایی که در این بخش دارد، اما نتوانسته سهم موثری از صادرات استان را به خود اختصاص دهد در حالی‌که با تلفیق صنایع خلاق، میراث فرهنگی، ایده‌ها و خلاقیت‌ها می‌توانیم، ظرفیت‌ها با این صنعت به‌روز برسانیم و توسعه دهیم و برای اشتغال هم به‌کار گیریم.

وی از گزارش ارائه شده در کارگروه اشتغال استان کرمان سخن به‌میان آورد که نشان می‌دهد ظرفیت ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان و بانوان بسیار پایین است و گفت: صنایع خلاق می‌تواند موجب ایجاد اشتغال برای بانوان شود و در این زمینه با افراد فعال خوش‌فکر و مبتکر صحبت کردیم.

راه‌اندازی ۱۰ خانه صنایع‌دستی خلاق در استان کرمان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان نیز اظهار داشت: توریسم و صنایع‌دستی بخش مهمی از اقتصاد جهانی را به خود اختصاص داده است و گردشگری به صنعت نفت و خودروسازی طعنه می‌زند.

فریدون فعالی از وجود ۷ شهر جهانی، ۸۰۰ اثر ثبتی، ۱۱ اثر ثبت شده با اصالت بین‌المللی، ۱۶۷ اثر مُهر اصالت ملی و تنوع تاریخی و فرهنگی در استان کرمان خبر داد و بیان کرد: کرمان از استان‌های با ارزش گردشگری‌ست.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری مانند زنجیره‌ای‌ست که اعضای زیادی دارد و سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری باید در قبل، حین و بعد از سرمایه‌گذاری مورد توجه قرار گیرد.

فعالی همچنین از مثلث گردشگری با قرار گرفتن دولت در راس این هرم سخن به‌میان آورد و افزود: دولت در قالب خدمات، تسهیلات و حمایت‌ها در راس هرم است و بخش خصوصی فعال و قابل اعتماد از دیگر ضلع‌های این هرم به‌شمار می‌رود.

وی یادآور شد: سهم ما در حوزه منابع صنایع‌دستی از ۷ میلیارد تومان در بخش ملی به ۳۵ میلیارد تومان و در بخش استانی از ۱۷ میلیارد تومان به ۵۴ میلیارد تومان رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان با تاکید بر ایجاد زیرساخت‌های صنایع خلاق با راه‌اندازی خانه‌های خلاق صنایع‌دستی و بازارچه‌های صنایع دستی ابراز کرد: ۱۰ خانه خلاق در ۱۰ شهرستان تابعه استان کرمان راه‌اندازی می‌شود.

فعالی همچنین از کاربری صنایع‌دستی در آثار تاریخی خبر داد و بیان کرد: سربازخانه نیز کاربری صنایع‌دستی می‌گیرد و ایجاد بازارچه‌های را دنبال می‌کنیم تا هنرمندان فضایی برای فروش محصولات داشته باشند.

به هنرمندان هم وام اشتغال بدهید

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان نیز در سخنانی اظهار داشت: بانک‌ها به‌فردی که در خانه شیرینی درست می‌کند، وام اشتغال می‌دهند، اما تسهیلاتی به هنرمند عکاس و یا نقاش و انیمیشن‌ساز نمی‌دهند و هنوز نتوانسته‌ایم با بانک‌ها در این زمینه پیش برویم.

محسن روحی ابراز داشت: کمترین میزان جذب تسهیلات و دریافت وام‌های اختصاص یافته مربوط به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است و امیدواریم وضعیت در سال جاری بهتر شود.

لزوم شناسایی دستگاه‌هایی که سنگ‌اندازی می‌کنند

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان هم در سخنانی اظهار داشت: ضرورت دارد در استان کرمان طرحی بنویسیم و نقش و سهم هر یک از دستگاه‌ها مشخص شود که این را بدانیم کدام مجموعه مانع ایجاد می‌کند.

سید مهدی قویدل همچنین راه‌اندازی مرکز استعدادیابی و ظرفیت‌سنجی در راستای حمایت منسجم و ضابطه‌مند از استعداد‌های صنایع خلاق در استان کرمان را مهم خواند و بیان داشت: کمیسیون‌های قضایی در مجموعه‌های مختلف داریم که تعدادی از معاونان دادگستری، دادستان و وکلا و صاحب‌نظران در این کمیسیون عضو هستند و می‌توانیم با هم به‌نقطه نظر واحد برسیم و از طریق پژوهشگاه قوه قضائیه هم می‌توانیم، موضوعات مرتبط با صنایع خلاق را پیگیری کنیم.

شرکت صادرات در کرمان راه‌اندازی شود

در عین حال معاون امور اقتصادی استاندار کرمان اظهار داشت: مهارت در همه حوزه‌های استان کرمان ضعیف است و با کمک فنی و حرفه‌ای بحث مهارت را پیش می‌بریم و آموزش‌ها را در صنایع خلاق می‌توانیم ارائه دهیم.

امیر حسن‌زاده ابراز کرد: برنامه‌های خوبی را در حوزه‌های گردشگری و صنایع دستی پیش می‌بریم و باید شرکت مدیریت صادرات راه‌اندازی شود، زیرا محصولات خوبی در استان کرمان برای صادرات داریم.

وی ادامه داد: دانش‌آموزان علاقه خوبی به صنایع خلاق دارند و برای غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان برنامه‌هایی را در دستور کار داریم.

حسن‌زاده اضافه کرد: ۸۵۲ میلیارد تومان سهم استان کرمان در سال‌جاری است که سهم اشتغال‌های نو و صنایع خلاق نیز در این بودجه دیده می‌شود.

پول‌های معادن کرمان باید در این استان سرمایه‌گذاری شود

استاندار کرمان، اما در جمع‌بندی پایانی این نشست اظهار کرد: صنایع خلاق، موضوعی «نو» هست و کار‌های نو با موانعی روبه‌رو هستند و برای برند‌ها و کار‌های نو امکان قیمت‌گذاری تا هفت، هشت سال قبل وجود نداشت و حالا زیرساخت‌های ارزش‌گذاری و قیمت‌گذاری را داریم و باید کمک کنیم زیست‌بوم‌ها درست شکل بگیرند.

محمدمهدی فداکار ادامه داد: در اختصاص وام‌ها و سرمایه‌گذاری در صنایع خلاق کمک می‌کنیم و مالکیت معنوی از سال ۸۹ در وزارت ارشاد اسلامی شکل گرفته است.

وی ابراز داشت: در استان کرمان یک هزار میلیارد تومان با استفاده از قانون جهش شرکت‌های دانش‌بنیان شکل می‌گیرد که شرکت‌ها این ظرفیت را دارند و شرکت‌ها دیگر نمی‌توانند، معادن استان را خالی کنند و پول‌ها را ببرند بلکه این پول‌ها در استان سرمایه‌گذاری می‌شود.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه ظرفیت‌های قانونی خوبی در کنار صنایع خلاق در کنار شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد شده است، تصریح کرد: هدفمند کردن سرمایه‌گذاری‌ها باید مدنظر قرار گیرد و دولت در پشتیبانی‌ها از صنایع خلاق حمایت می‌کند.

تالار فرهنگ و هنر کرمان واگذار می‌شود

فداکار همچنین ایجاد مرکز مشاوره صنایع خلاق در استان کرمان را ضروری خواند و افزود: یک موسسه غیردولتی متولی تالار فرهنگ و هنر کرمان می‌شود تا این مجموعه چند هزار متری به بهترین نحو در حوزه فرهنگ و هنر و سایر بخش‌ها مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری فارس

عناوین برگزیده