تاریخ: ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۰۱
بازدید: ۴۹
کد خبر: ۳۱۳۳۶۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رشد ۳۳ درصدی صادرات از منطقه آزاد قشم

‌می‌متالز - مدیر گمرک سازمان منطقه آزاد قشم از افزایش ۳۳ درصدی صادرات در چهار ماه ابتدایی سال نسبت به سال گذشته خبر داد.

به گزارش می‌متالز، مختار گرشاسبی عصر شنبه گفت: در این مدت میزان صادرات از منطقه آزاد قشم بالغ بر ۱۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بیش از ۳۳ درصد رشد دارد.

وی ادامه داد: در چهار ماهه سال جاری، همچنین بیش از ۳۷ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار صادرات مجدد در منطقه آزاد قشم انجام شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، ۲۸۵ درصد رشد نشان می‌دهد. همچنین ۱۵۵ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار انواع کالا توسط شرکت‌های این منطقه در قالب صادرات و صادرات مجدد به خارج از کشور تا پایان تیرماه سال جاری انجام شده است.

مدیر گمرک سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به کاهش واردات از ابتدای سال جاری نسبت به سال گذشته، افزود: در مدت زمان ذکر شده حدود ۴۸ میلیون دلار واردات قطعی به منطقه آزاد قشم صورت گرفته است.

گرشاسبی با بیان اینکه تراز تجاری منطقه آزاد قشم مثبت است، گفت: تراز تجاری این منطقه از ابتدای سال جاری حدود ۷۰ میلیون دلار است.

وی تصریح کرد: کشور‌های امارات، سومالی، قطر و کویت مهمترین مقاصد صادراتی محصولات تولید شده در منطقه آزاد قشم از ابتدای سال جاری را تشکیل می‌دهند.

به گفته مدیر گمرک سازمان منطقه آزاد قشم؛ با برنامه ریزی صورت گرفته از ابتدای سال جاری چندین کشتی برای بارگیری کالا‌های تولیدی صادراتی وارد اسکله‌های منطقه آزاد قشم شده‌اند و عملیات بارگیری و صادرات با سهولت در حال انجام است.

گرشاسبی با بیان اینکه برای برقراری خطوط کشتیرانی مستقیم از بنادر قشم به خارج از کشور نیز مذاکرت خوبی انجام شده است، گفت: با برنامه ریزی‌های صورت گرفته برای تسهیل و توسعه صادرات، پیش‌بینی می‌شود که میزان صادرات منطقه آزاد قشم تا پایان سال به ۵۰۰ میلیون دلار برسد.

جزیره زیبای قشم مشرف به تنگه هرمز و مجرای ورودی به خلیج فارس و دریای عمان است.

این جزیره که بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس است، به دلیل مجاورت با اقیانوس هند، وجود منابع نفت و گاز و واحد‌های پتروشیمی و پالایشگاهی و تجهیزات فراساحلی و برخورداری از تسهیلات بندری برای کشتی‌های بزرگ (در رده پاناماکس) یکی از استراتژیک‌ترین جزایر ایران و خلیج فارس است که به دلیل خدمات سوخت‌رسانی به کشتی‌های عبوری از آبراهه بین‌المللی و پارک‌های انرژی و زیست – فناوری آن شهرتی جهانی دارد.

از سوی دیگر، ویژگی‌های طبیعی و تاریخی این جزیره، باعث شده قشم به یکی از مقاصد گردشگری اصلی در ایران تبدیل شود.

منطقه آزاد تجاری – صنعتی قشم، حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع از این جزیره را شامل می‌شود.

این منطقه به دلیل قرارگیری در نقطه‌ای کلیدی از کریدور ترانزیتی شمال – جنوب، دسترسی به کریدور پرواز‌های بین‌المللی شرق – غرب و تسهیلات بندری آن، که به نوعی مکمل بندر شهید رجایی است، نقش پررنگی در تجارت و بازرگانی جهانی دارد.

اهداف و محور‌های اصلی فعالیت‌های این منطقه آزاد تجاری – صنعتی شامل توسعه و گسترش صنعت ترانزیت و حمل و نقل، گسترش تجارت و خدمات تجاری، صنایع انرژی‌بر، صنایع بیوتکنولوژیک و منابع دریایی، صنایع گردشگری، شیلات و صید صنعتی، خدمات پشتیبان نفت و پارک‌های انرژی است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

عناوین برگزیده