تاریخ: ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۳۳
بازدید: ۱۵۴
کد خبر: ۳۱۳۵۱۴
سرویس خبر : انرژی

بهینه‌سازی مصرف انرژی یکی از اولویت‌های جدی کشور است

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با بیان اینکه "بهینه‌سازی و بهره‌وری انرژی در ایران شرایط خوبی ندارد"، گفت: شدت مصرف انرژی در ایران بیش از ۲برابر متوسط جهانی است و بهینه‌سازی مصرف انرژی یکی از اولویت‌های جدی کشور در شرایط موجود است.

به گزارش می‌متالز، حسین آب‌نیکی، مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در نشستی خبری اظهار داشت: شدت انرژی در کشور ما شرایط مناسبی را ندارد و بیش از ۲ برابر متوسط جهانی است.

وی افزود: این بدین معناست که بهینه‌سازی و بهره‌وری انرژی در ایران شرایط خوبی ندارد و این مساله، ضرورت بهینه‌سازی را بیشتر تقویت می‌کند.

آب‌نیکی با بیان اینکه "بهینه‌سازی مصرف انرژی یکی از اولویت‌های جدی کشور در شرایط موجود است"، گفت: خودرو‌های تولید داخل در بخش حمل‌و نقل بیش از ۲ برابر نمونه‌های مشابه خود در جهان، مصرف بنزین دارند و در حوزه ساختمانی نیز، بهره‌وری انرژی در گاز و برق پایین است.

وی ادامه داد: بخاری‌های ما بیش از ۲ برابر استاندارد جهانی مصرف دارند و سیستم‌های سرمایشی نیز وضعیت مشابه‌ای دارند؛ پنجره‌ها و پوسته ساختمان‌ها نیز چنین شرایطی دارند و در صنایع بزرگ مثل نیروگاه‌ها، سیمان، فولاد، پالایش و پتروشیمی‌ها نیز با پرمصرفی صنایع در بخش انرژی و شدت بالای مصرف انرژی مواجه‌ایم که نیازمند افزایش بهره‌وری هستند.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت تصریح کرد: بحث بهینه‌سازی مصرف سوخت و ارتقای بهره‌وری انرژی یک موضوع فرادستگاهی است و علاوه بر وزارت نفت و وزارت نیرو که رد بخش تولید و عرضه انرژی فعال هستند، وزارت راه و شهرسازی، وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت کشور در بخش مصرف و سایر دستگاه‌ها از جمله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم، سازمان برنامه و بودجه و مجلس شورای اسلامی نیز در این موضوع مهم، نقش آفرین و موثر هستند.

وی افزود: با توجه به فراسازمانی بودن موضوع بهینه‌سازی مصرف سوخت، کنفرانس بین‌المللی بهینه‌سازی مصرف و بهره‌وری انرژی در ایران را با حضور تمامی ذی‌نفعان و دستگاه‌های نقش‌آفرین در روز‌های ۲۳ و ۲۴ مردادماه امسال در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار می‌کنیم که در این کنفرانس، تلاش خواهد شد با هم‌فکری تمامی نخبگان و صاحب‌نظران، نقشه راهی برای بهینه‌سازی مصرف سوخت و بهره‌وری انرژی تبدیل شود و بلافاصله، خروجی این کنفرانس بین‌المللی، به مجلس شورای اسلامی و دیگر سازمان‌ها، برای جهت‌دهی به تدوین برنامه هفتم توسعه، ارائه خواهد شد.

آب‌نیکی با بیان اینکه "یکی از دلایل عدم موفقیت تلاش‌های گذشته در زمینه بهینه‌سازی، عدم رغبت سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در این عرصه بوده"، گفت: در قالب پنل‌های تخصصی موضوع سرمایه‌گذاری و جذب منابع مالی در راستای بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور بررسی خواهد شد.

وی ادامه داد: موضوع بهینه‌سازی در اذهان سیاست‌گذاران مغفول مانده و باید با بررسی چالش‌های این عرصه و ارائه راهکار‌های عملی، این موضوع مهم را در اولویت در بخش اجرا قرار دهیم.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت خاطرنشان کرد: در کنفرانس بین‌المللی بهینه‌سازی مصرف و بهره‌وری انرژی، سخنرانانی از ژاپن، بلژیک و ترکیه حضور خواهند داشت، همچنین در قالب پنل‌های تخصصی از تجارت موفق بین‌المللی در راستای بهره‌وری مصرف انرژی، استفاده خواهیم کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده