تاریخ: ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۱۵
بازدید: ۸۸
کد خبر: ۳۱۳۸۲۵
سرویس خبر : اجتماعی
مدیرکل خدمات کسب و کار وزارت صمت خبر داد:

بررسی عملیاتی چالش‌های منابع انسانی در سمینار تخصصی منابع انسانی، فن‌آوری و آینده کسب و کار

‌می‌متالز - مدیرکل خدمات کسب و کار وزارت صمت از بررسی عملیاتی چالش‌های منابع انسانی در سمینار تخصصی منابع انسانی، فن‌آوری و آینده کسب‌وکار خبر داد.

به گزارش می‌متالز، «امیرحسین اسدی» مدیرکل خدمات کسب وکار وزارت صنعت، معدن و تجارت، ضمن بیان مطلب فوق گفت: ظهور انقلاب چهارم صنعتی، حدود سه سال بحران کرونا و ضعف در آموزش در دانشگاه‌ها و مدارس، تورم و دستمزد پایین نیروی‌کار به نسبت افزایش تورم و برخی از مشکلات دیگر در سالیان اخیر، ساختار تامین، نگهداشت و توانمندسازی نیروی کار در کشور را با مشکلاتی مواجه ساخته است.

وی در این خصوص اضافه کرد: در این میان، برخی از صنایع، با چالش نیروی انسانی متخصص و دارای توانایی‌های روز، دست‌به‌گریبان هستند.

مدیرکل خدمات کسب وکار وزارت صمت ادامه داد: ظهور و توسعه فن‌آوری اطلاعات در دو دهه اخیر علاوه بر تاثیرات شگرف اقتصادی بر نوع و ترکیب نیروی کار، بر ساختار و سطوح سلسله مراتبی و بر توسعه سازمان‌های مجازی نقش و تاثیر فزاینده‌ای داشته است.

وی افزود: فن‌آوری اطلاعات ضمن آنکه به تولید مشاغل جدید می‌پردازد، سبب نوسازی مشاغل و تغییر در ترکیب نیروی کار خواهد شد و نیروی کار دانشی را جایگزین کار یدی می‌کند.

اسدی همچنین تاکید کرد: ساختار‌های مجازی و شبکه‌ای نیز از ضرورت‌های سازمانی فن‌آوری اطلاعات است که همزمان دارای مزیت بزرگ بودن و در عین حال کوچک بودن است و از صرفه‌جویی ناشی از مقیاس و در اثر بزرگ بودن و انعطاف‌پذیری بالا برای پاسخ به تغییرات سریع محیطی برخوردار است.

وی ادامه داد: نتیجه دیگر این مساله، این است که فن‌آوری اطلاعات بستر و عرصه لازم را برای فعالیت کارآفرینان و نوآوران فراهم می‌سازد و سازمان‌ها و جامعه را به سمت اقتصاد دانش محور سوق می‌دهد.

مدیرکل خدمات کسب وکار وزارت صمت همچنین یادآور شد: توسعه هوش مصنوعی، کم کم در حال حذف انسان از بسیاری از فعالیت‌هاست و در این میان، ضعف مهارت نیروی کار در حوزه فن‌آوری اطلاعات، هوش مصنوعی و رباتیک باعث عدم رشد صنایع کشور و وابستگی کامل به کشور‌های دیگر می‌شود.

وی در ادامه افزود: در جهان امروزی، یکی از ابزار‌های مهم برای ایجاد تحول و بقای سازمان و رسیدن به هدف‌ها و رسالت‌های موردِ نظر، انسان است. در این میان آنچه مقوله تحول را حیات می‌بخشد و بقای سازمان را نیز تضمین می‌کند، منابع انسانی است.

اسدی با بیان اینکه نقش انسان در سازمان و نوع نگاه به او، سهم بسزایی در موفقیت یا شکست سازمان خواهد داشت، تاکید کرد: با آغاز هزاره سوم، هر روز نقش منابع انسانی پررنگ‌تر شده و اکنون از آن به‌عنوان تنها عامل کسب موفقیت و مزیت رقابتی پایدار در سازمان یاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه چالش‌های زیادی در مسیر توسعه کسب وکار داریم، یادآور شد: اگر بخواهیم کسب وکار موفقی داشته باشیم، باید همزمان با توسعه فن‌آوری، چالش‌های سازمان را هم متناسب با این فن‌آوری، برطرف سازیم.

مدیرکل خدمات کسب وکار وزارت صمت در این خصوص اظهار کرد: نیروی انسانی، مهمترین عامل موفقیت و ارتقای کسب وکار است و اگر می‌خواهیم صنعت‌مان در دنیا موفق شود، باید هرچه سریع‌تر فرآیند آموزش در دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش در راستای توانمندسازی نیروی انسانی متحول شود.

وی اضافه کرد: در این زمینه افزایش روزافزون تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در بین زنان، تغییر مهارت‌های مورد نیاز نیروی‌انسانی از مهارت‌های کاملا سخت به مهارت‌های نرم، ضعف دانش در بین نسل گذشته، نیروی انسانی نسبت به نسل جدید و کمبود دوره‌های مهارت افزایی مورد نیاز، ضرورت برخورداری از مهارت‌های رایانه‌ای، ارتباطی، انسانی، تصمیم‌گیری، توانایی‌های ذهنی، تعامل با مشتری و...، افزایش نقش استعداد در سازمان‌ها به‌دلیل تغییر از اقتصاد تولیدمحور به اقتصاد دانش محور و رقابت از طریق جذب استعدادها، شکار استعداد‌ها توسط دیگر سازمان‌ها و عدم ماندگاری آن‌ها در سازمان‌های بدون تحرک و با دانش کم، پیچیدگی روزافزون فن‌آوری و ضعف کار تیمی در شرکت‌ها، رقابت بالا در تولید و ضرورت ارائه محصولات (کالا‌ها و خدمات) با کیفیت بالا بسیار مهم است.

اسدی در این خصوص ادامه داد: لزوم استقرار مدیریت کیفیت جامع در سازمان‌ها، آموزش استاندار‌های کیفیت و برآوردن نیاز‌های کارکنان، تغییر شیوه‌های جدید جذب سرمایه و ضعف آگاهی سازمان‌ها و کارشناسان حوزه اداری مالی، تورم بالا و عدم همخوانی دستمزد و هزینه برای نیروی انسانی و میل به مهاجرت، درآمدزایی از طریق روش‌های ارزانتر و آسانتر برای کارگران و مهاجرت کارگران از کار‌های سخت و دائمی به کار‌های آسان و پاره وقت همچون تاکسی‌های اینترنتی و یا قاچاق معکوس، توسعه کسب وکار‌های فریلنسری با درآمد بالا و میل کارشناسان به این درآمد‌ها به‌ویژه در حوزه فن‌آوری اطلاعات، ضعف دانش برخی از مدیران کسب وکار‌ها در حوزه منابع انسانی و چالش‌های شدید با پرسنل، رعایت مسائل اخلاقی در مورد کارکنان از جمله آزادی ابراز عقاید مخالف با مدیران، رعایت حریم خصوصی کارکنان، آزادی بیان و... اقتصاد پلتفرمی و تغییر رویکرد جامعه به سمت پلتفرم ها، چالش‌‎هایی است که مدیران شرکت‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

این موارد در سمینار تخصصی نیروی انسانی، فناوری و آینده کسب وکار که روز دوشنبه ۲۳ مرداد در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار می‌شود، مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده