به گزارش میمتالز، داشتن نیروی انسانی متخصص و کاربلد از جمله چالشهای بسیار مهمی است که بخش معدن ایران با آن مواجه است. زیرا برخی از افرادی که وارد بخش معدن میشوند، صرفا فقط مدرک تحصیلی مرتبط دارند و از تجربهی کافی برخوردار نیستند. از سویی هم برخی دانشجویان به خاطر این که در کشورهای دیگر در حوزه معدن پذیرش زیادی دارند وارد چنین رشتههایی میشوند، ولی هدفشان فقط مهاجرت است. برای این که کشورمان در بخش معدن پیشرفت کند نیاز داریم رشتههایی را در دورههای هنرستانی بگنجانیم و افرادی را در آن مقطع تحصیلی تربیت کنیم تا به درد معادن ایران بخورند. زیرا برخیها تمایلی به دانشگاه رفتن ندارند و میخواهند بعد از دوران دبیرستان وارد بازار کار شوند که چنین شرایطی باید برای جوانان ایرانی مهیا شود. درحال حاضر معادن بیشتر به تجربه نیاز دارد تا مدرک تحصیلی.
حمید صفری، مشاور فنی سابق مدیرعامل مس آذربایجان در خصوص وضعیت نیروی انسانی در بخش معادن ایران بیان کرد: در ایران کارشناسان معدنی بسیار با سواد و آگاهی وجود دارد که در معادن کار کرده و با تمامی مشکلات آشنا هستند، اما متاسفانه این پتانسیلهای عظیم کنار گذاشته شده و افراد غیر مطلع وارد کار شده و سرمایههای کشور را به تاراج داده اند.
وی افزود: حتی در دانشگاههای معدن اساتیدی را میبینیم که اصلا کار فنی در معادن انجام نداده و از نزدیک با مشکلات معدن آشنا نشده اند و همه چیز را فقط به صورت تئوری و آکادمیک بلد هستند، درحالی که ما نیاز به افرادی داریم که درد معادن را از نزدیک بشناسند و آگاهیهای لازم را در خصوص مشکلات این حوزه داشته باشند.
صفری تاکید کرد: برای بخش معدن فقط تحصیلات آکادمیک کارساز نیست. بلکه باید تجربههای معدنی هم وجود داشته باشد تا هم تجهیزات معدنی را به خوبی بشناسند و هم از چالشهای این حوزه آگاهی داشته باشند.
مشاور فنی سابق مدیرعامل مس آذربایجان تصریح کرد: متاسفانه افرادی که اصلا سواد کار معدنی ندارند و با تجهیزات معدنی آشنا نیستند، مسوول خرید تجهیزات معدنی شدند. برای همین طی سالهای گذشته، تجهیزات بسیار نامناسبی را برای بخش ذوب مس خریداری کردند و هزینههای هنگفتی در این زمینه خرج شد.
وی تاکید کرد:البته در بسیاری از معادن چنین فاجعههایی به وجود آمد، زیرا در بخش نیروی انسانی معادن کمبودهای زیادی وجود دارد که باید این معضل و چالش بزرگ برطرف شود تا کمتر شاهد فاجعهی بزرگ در بخش معادن باشیم.
شعبانی، رییس کمیته اکتشاف و هماتیت خانه معدن ایران اظهار کرد: چالش اساسی که ما با آن روبرو هستیم، بحث نیروی انسانی در بخش معدن برای کار اجرایی است که امیدواریم مدیران کشور چارهای بیندیشند.
وی افزود: البته یکی از راهکارها این است که از طریق هنرستان منطقهای که معدن در آن واقع شده است، دانشآموز هنرستانی در بخش معدن جذب کنیم و با هزینه خودمان به او آموزش دهیم و به عنوان نیروی انسانی متخصص به کار گیریم. چون افراد جویای کار سختکوشی و جدیت لازم در کار معدنی را ندارند.
جدیدی، مدیرکل دفتر برنامهریزی، فن آوری و بودجه سازمان زمینشناسی و اکتشافات معدنی نیز در این رابطه بیان کرد: در بحث چالش نیروی انسانی تنها از جایگاه سازمان زمینشناسی صحبت نمیکنم. چرخه نیروی انسانی برای معدن در اکتشاف، استخراج و فراوری منجر به تولید میشود.
به گفته وی؛ وقتی تولید دچار نقصان میشود، اعم از تولید اطلاعات پایه زمینشناسی و بحثهای معدنکاری و … میبینیم که منابع و ذخایر بازدهی لازم را ندارند. اگر با این روند پیش بروند دچار بحران در آینده نزدیک میشویم و بعد به دنبال علتیابی میگردیم که کمبود نیروی متخصص دلیل اصلی آن است.
وی افزود: نظام برنامهریزی کشور در ساختارسازی کشور همراهی مناسبی را انجام نداده است. من همیشه گفتهام ما چالش حکمرانی در حوزه معدن داریم.
او افزود: متأسفانه در آموزشوپرورش و دوران تحصیل به بحث زمینشناسی و معدنکاری که ارزش کشورمان است، اهمیت داده نمیشود و علاقه را در دانشآموز ایجاد نمیکنیم درحالی که بحث فرهنگسازی مقوله بسیار مهمی است. طی ۱۰ سال اخیر کاهش ۵۴ درصدی در دانشجویان علوم زمین و معدن طبق آمار وزارت علوم دیده میشود که به آن توجه نشده و ظرفیت سازی هم صورت نگرفته است.
جدید خاطرنشان کرد: انگیزه امید به آینده و بازار کار خیلی مهم است که باید در دانشجو ایجاد شود. برای نیروی انسانی متخصص ۲ نقش را متصور هستیم. یا نقش دانش محور دارند که کمک میکنند به بحث زیر ساختهای اطلاعاتی کشور و اطلاعات پایه، روشهای نوین اکتشاف یا وارد بازار اقتصادی مواد معدنی شوند؛ که در ۲ حالت دچار ضعف هستیم.
وی تاکید کرد:موارد را به سازمان برنامه بودجه، سازمان اداری استخدامی و موسسات آینده نگری انعکاس دادیم و گزارشهای متعددی نه تنها از دولت بلکه از شرکتهای مهندسین مشاور تولید شده است.
جدیدی تصریح کرد: در بخش معدن هم مانند دولت گفتهاند که باید کوچکسازی نیرویی صورت بگیرد. البته شغلهای نظارتی تا حدودی کوچک شده است، از طرفی هم در سالهای اخیر تشویق به برونسپاری کارها به بخش خصوصی عنوان شده است و از سالهای ۹۵ دیدیم که مناقصات هم با شکست مواجه میشوند و نظام برنامهریزی نتوانست تعادل بین بخش خصوصی و دولتی ایجاد کند.
مدیرکل دفتر برنامهریزی، فن آوری و بودجه سازمان زمینشناسی و اکتشافات معدنی اضافه کرد: ما مخالف ورود متخصصین برای بحث توانمندسازی و آموزش و انتقال تکنولوژی بههیچوجه نیستیم منظور من این بود طوری رفتار نکنیم که امتیازات کشور را بگیرند و پیرو آنها باشیم.
رمضی عضو هیااتعلمی دانشگاه امیرکبیر در خصوص نقش دانشگاهها در تربیت نیروی انسانی برای معادن گفت: درسی را داریم، تحت عنوان آشنایی با رشته معدن برای دانشجویان جدید که از همان ترم اول با این رشته آشنا شوند. دهه هشتادیها از نسل دیگری هستند و حاضر به کار در بیابان نیستند.
وی افزود:۶۰ درصد کسانی که به دانشگاه امیر کبیر میآیند با این دید وارد میشوند که مدرکی را بگیرند و از این کشور بروند. حتی تقاضاهایی داریم که از رشتههای دیگر به ما میگویند، میخواهند تغییر رشته بدهند و به معدن بیایند و وقتی سوال میشود جواب میدهند به خاطر شرایط پذیرش بهتر در خارج از کشور است.
رضی گفت: وقتی حقوق استادش را میبیند که به هزار دلار هم نمیرسد و شرایط کشور را میبیند، قبل از ورود به دانشگاه برنامه رفتن دارند. ما در حال از دست دادن سرمایههای ملی هستیم و به پدیده مهاجرت مغزها اهمیت نمیدهند. از طرفی وقتی میزان حقوق را میبینند بعد از فارغ التحصیلی میگویند من با موبایلم کارکنم با وقت کمتر، درآمد بیشتری خواهم داشت تا وقت بگذارم برای این حقوق.
منبع: تحلیل بازار