تاریخ: ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۱:۴۴
بازدید: ۷۷
کد خبر: ۳۱۳۸۶۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بازار سرمایه همچنان برای دولت در اولویت است

‌می‌متالز - بازگشت اعتماد مردم به بازار سرمایه برای دولت سیزدهم در اولویت است و همواره با نگاه حمایت و تقویت به این بازار توجه داشته است؛ هرچند نوسانات طبیعت این بازار است و از آن گریزی نیست.

به گزارش می‌متالز، مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به گزارش‌های روزنامه جهان صنعت مورخ ۱۴۰۲/۴/۲۹ با تیتر «خیمه بودجه بر بورس»، مورخ ۱۴۰۲/۰۴/۳۱ با تیتر «مقصران سقوط» و مورخ ۱۴۰۲/۵/۲ با تیتر «کابوس تیرماه بورس» توضیح داد: بازار سرمایه و بازگشت اعتماد مردم به این بازار برای دولت سیزدهم در اولویت است و همواره با نگاه حمایت و تقویت به این بازار توجه داشته است؛ هرچند نوسانات طبیعت این بازار است و از آن گریزی نیست. البته دولت به جای حمایت مستقیم، بازار سرمایه را محرک اصلی بخش تولید و تامین مالی می‌داند و با این نگاه است که به دنبال ارتقاء این نهاد و حمایت از آن است؛ بر همین اساس در ۳ ماهه نخست امسال سه اقدام مهم «عرضه اولیه» «انتشار اوراق شرکتی» و «افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی» برای تحقق این هدف انجام شده تا تامین مالی تولید از بازار سرمایه به عنوان یکی از مطمئن‌ترین روش‌های تامین مالی محقق شود. دولت در برنامه هفتم هم به دنبال ارتقاء جایگاه بازار سرمایه برای تامین مالی بخش واقعی اقتصاد است.

در نتیجه تلاش‌های دولت، بورس تا اواسط اردیبهشت ماه امسال وضعیت نسبتا مناسبی داشت، اما برخی تصمیمات در حوزه گاز، محصولات پتروشیمی، فلزات و سایر محصولات اثرات منفی بر سودآوری شرکت‌ها داشت.

نحوه ابلاغ این مصوبات و البته همزمان شدن آن با اعلام برخی تغییرات در شرایط سودآوری شرکت‌های پالایشی موجب شد، بازار با یک جو روانی منفی روبه‌رو شود. وزارت اقتصاد در این موارد پیشنهادات اصلاحی خود را مطرح و به طور خاص پیشنهاد تعیین فرمول مناسب برای نرخ خوراک صنایع را مطرح کرد، اما به هر حال در کمیسیون اقتصادی دولت رای نیاورد و در نهایت این وزارتخانه در دولت تابع تصمیمات جمعی خواهد بود.

با این حال نگاه وزارت اقتصاد تقویت جایگاه بازار سرمایه است چنانکه در نوسانات اخیر بازار نیز اقداماتی برای بهبود وضعیت معاملات و کاهش نوسانات انجام شد که انتشار ۵۰ هزار میلیارد ریال (۵ همت) اوراق تبعی از نوع تامین مالی در بازار توسط صندوق توسعه بازار سرمایه یکی از این موراد بود که با افزایش قدرت حمایت صندوق و همچنین عدم نیاز به تامین نقدینگی از بازار برای پرداخت تعهدات صندوق بابت اوراق منتشر شده سال قبل می‌تواند سیگنال مثبتی برای بازار باشد.

منبع: شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران (شادا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده