تاریخ: ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۳۸
بازدید: ۸۶
کد خبر: ۳۱۳۸۸۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در جریان بازدید رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از بورس تهران انجام شد؛

تشکیل کارگروه تخصصی بین بورس تهران و سازمان انرژی اتمی

‌می‌متالز - در جریان بازدید معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به همراه هیاتی از بورس تهران، کارگروه تخصصی برای پذیرش شرکت‌ها و تأسیس صندوق سرمایه‌گذاری آغاز به کار کرد.

به گزارش می‌متالز، صبح امروز رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به همراه هیاتی از معاونان این سازمان، ضمن بازدید از محل بورس تهران و تالار معاملات گفت: به منظور همکاری بیشتر بورس تهران و این سازمان و همچنین سهیم کردن مردم در اقتصاد هسته‌ای، کارگروه تخصصی بورس تهران و سازمان انرژی اتمی ایران تشکیل می‌شود.

محمد اسلامی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در این بازدید، ضمن اشاره به ظرفیت‌های زیاد بازار سرمایه اظهار داشت: بازار سرمایه باید بتواند در ابعاد واقعی خودش ظهور کرده و اعتماد مردم را جلب کند. همچنین باید تلاش کرد با جلوگیری از هیجان‌زدگی و حفظ تعادل و ثبات، بازار سرمایه‌ای پویا داشته باشیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی، اقتصاد هسته‌ای را بسیار شکوفا دانست و تصریح کرد: در این مقطع زمانی در سازمان انرژی اتمی، مبنا را بر استفاده از فرصت‌های بازار سرمایه گذاشتیم، زیرا اقتصاد‌های شکوفا در جهان از فرصت‌های بازار سرمایه بهره می‌برند. ما قصد داریم در افق بیست ساله هشتاد میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کنیم و همه زیرفصل‌های صنعت هسته‌ای دارای بازدهی و ارزش افزوده است.

وی گفت: ما به این موضوع به صورت تصمیم راهبردی معتقدیم و مقدمات آن را فراهم کردیم تا شرکت‌های زیر مجموعه سازمان انرژی هسته‌ای وارد بورس شوند. همچنین در بُعد دیگر برای ایجاد پروژه‌ها از تامین مالی بازار سرمایه استفاده می‌کنیم. این شرکت‌ها طراحی و تأسیس شده است و در قالب شرکت پروژه سازماندهی شده از بازار سرمایه تأمین مالی می‌شوند.

وی افزود: متقاضیان صنعت هسته‌ای هم تقاضای سرمایه‌گذاری مشترک در داخل و هم خارج را دارد و تولیدات و محصولات داریم که صادراتی هستند.

اسلامی افزود: این شرکت‌ها به لحاظ اندازه و ظرفیت رشد کرده‌اند و کار‌هایی در تراز بین‌المللی انجام می‌دهند و با فعالیت خودشان قادر خواهند بود با ارزش‌آفرینی در بورس مطرح باشند و مردم بتوانند به آن‌ها اعتماد کنند.

وی افزود: ما به بازار سرمایه معتقدیم و مقدمات را برای شروع فراهم کردیم. همچنین در حال تنظیم زمان آغاز فعالیت هستیم تا بتوانیم شروع خوبی داشته باشیم.

معاون رئیس جمهور ضمن تأکید بر مردمی‌سازی اقتصاد هسته‌ای گفت: مهم این است که مردم بدانند که برنامه هسته‌ای جنبه‌های موفق اقتصادی دارد و سیاست در‌های باز را برای مردم مبنا قرار دادیم تا حس نزدیکی بیشتری نسبت به برنامه هسته‌ای داشته باشند.

وی ادامه داد: شبکه‌سازی شرکت‌ها و مؤسسات سرمایه‌گذار در صنعت هسته‌ای که به لحاظ فنی رتبه‌بندی می‌شوند با ایجاد اعتماد دوطرفه، می‌توانند در بخش‌های مجاز هسته‌ای حضور داشته و از منافع و ارزش افزروده آن بهره‌مند شوند.

رئیس سازمان انرژی اتمی تأکید کرد: ورود صنعت هسته‌ای در بازار سرمایه و شبکه‌سازی شرکت‌های سرمایه‌گذاری می‌تواند این صنعت را هر چه بیشتر مردمی کند.

در این بازدید همچنین محمود گودرزی مدیرعامل بورس تهران، ضمن تشریح فرآیند‌های مالی و پذیرش شرکت‌ها در بورس تهران خاطرنشان کرد: بورس تهران رویکرد جدیدی را با حمایت سازمان بورس در پیش گرفته است و در یک سال گذشته دنبال ورود صنایع جدید مانند شرکت‌های اقتصاد دیجیتال محور بوده است و هم اکنون قصد دارد پذیرش شرکت‌های مرتبط با صنعت هسته‌ای را آغاز کرده و در این راه گام بردارد.

مدیرعامل بورس تهران افزود:، چون این صنعت به دانشمندان داخلی متکی است و هنگامی که شرکت‌های مرتبط با اقتصاد هسته‌ای در بورس تهران آغاز به فعالیت کنند، می‌توانند به روند تعادلی و ثبات بازار سرمایه کمک کند.

وی با بیان اینکه باید در این زمینه از تجربه کشور‌های دیگر درس بگیریم، چرا که توسعه برخی از این کشور‌ها از مسیر سرمایه‌گذاری گذشته است، افزود: در بازار سرمایه زیرساخت‌های بسیار جذاب و مدرنی داریم، ولی به نظر می‌رسد در سال‌های گذشته زیرساخت‌ها و برخی ابزار‌های مالی مانند صندوق خصوصی نادیده گرفته شده است، این در حالی است که کشور آلمان رشد و توسعه خود را بر پایه صندوق‌های خصوصی بنا گذاشته است.

مدیرعامل بورس تهران به شروع فعالیت ابزار جدید «سهام عام پروژه» اشاره کرد و گفت: به زودی تأمین مالی ۷۰ میلیون دلاری یعنی قریب به ۳۵۰۰ میلیارد تومان برای یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان استان کرمانشاه که در حوزه سوخت سبز فعالیت دارد، خواهیم داشت و به نظر می‌رسد این تامین مالی یک آغاز درست است.

گودرزی گفت: ما در بورس تهران با راهبری و سیاست گذاری که سازمان بورس انجام می‌دهد، آمادگی کامل و تمام قد داریم تا به صنعت هسته‌ای و پذیرش شرکت‌های این صنعت کمک کنیم تا ما هم مانند سایر بورس‌های دنیا که شرکت‌های صنعت هسته‌ای در آن‌ها معامله می‌شوند شاهد این نوع معاملات باشیم.

مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در ادامه این نشست گفت: بازار سرمایه در کشور ما در سالیان اخیر مظلوم واقع شده است. ولی با این وجود کارکرد آن حفظ شده و در بازه بلند مدت اتفاق‌های مهمی روی داده و حضور فعال بازار سرمایه به توسعه صنایع در ۲ دهه اخیر کمک کرده است.

رئیس سازمان بورس به انتفاع معادن و پتروشیمی از بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: یکی از ایرادات، گا‌ها سیاست‌های کلان اقتصاد است که سبب هدایت ناهمگون سرمایه در کشور می‌شود.

عشقی به سیاست‌های سازمان بورس اشاره کرد و افزود: آشنایی بخش‌های اقتصادی و صنعتی با ابزار‌های مالی از سیاست‌های راهبردی سازمان بورس است.

وی افزود: چالش‌های مختلفی در بازار شاهدیم، ولی قطعا در بلند مدت بازار سرمایه می‌تواند در صنایع گوناگون وارد شود و صنعت هسته‌ای نیز می‌تواند از پتانسیل‌های بازار سرمایه بهره‌مند شده و به منظور تزریق منابع مالی و توسعه شرکت‌های زیر مجموعه انرژی اتمی نیز گام بردارد.

در پایان این بازدید، مقرر شد کارگروه مشترک بورس تهران و سازمان انرژی اتمی تشکیل شود تا فرآیند‌ها و اقدامات لازم به منظور مردمی کردن هر چه بیشتر اقتصاد هسته‌ای با حضور کارشناسان مربوطه تداوم یابد.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده