تاریخ: ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۴۱
بازدید: ۱۲۵
کد خبر: ۲۹۲۶۶۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس سازمان بورس:

مهمترین دغدغه سازمان بورس حل مشکل روند منفی سرمایه‌گذاری در کشور است

‌می‌متالز - مجید عشقی با اشاره به منفی بودن روند سرمایه‌گذاری در یک دهه گذشته، گفت: مهمترین دغدغه سازمان بورس حل مشکل روند منفی سرمایه‌گذاری و پیشی گرفتن نرخ استهلاک بر تشکیل سرمایه در کشور است.

به گزارش می‌متالز، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در همایش سالانه انجمن مالی ایران که در شهر اصفهان گفت: برگزاری نشست‌های تخصصی چنانچه منتج به ارائه راه حل‌های کاربردی برای چالش‌های سیاست‌گذاری و اجرایی شود، حتما مفید خواهد بود. سازمان بورس از دیرباز هر دو هفته یکبار جلسات همفکری و مشورت با اساتید به‌نام و روسای ادوار سازمان را تشکیل داده که منشاء اثرات مفید بسیار بوده است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به منفی بودن روند سرمایه‌گذاری در یک دهه گذشته، گفت: متاسفانه طی ده سال گذشته استهلاک بر تشکیل سرمایه پیشی گرفته و این مهمترین دغدغه اقتصاد کشور و سازمان بورس است. از وظایف اصلی انجمن‌های علمی و مراکز دانشگاهی آسیب‌شناسی همین منفی شدن سرمایه‌گذاری و راه برون رفت از آن است. کشور مجرایی جز افزایش سرمایه‌گذاری برای حل چالش‌های خود ندارد.
جلوگیری از وارد شدن زیان به ذینفعان، دستور کار جدی ما است/بر اجرای دستورالعمل مسکوت مانده حاکمیت شرکتی اصرار می‌ورزیم

مجید عشقی ضمن اشاره به ضرورت حمایت از سرمایه‌گذاری در کشور ادامه داد: طبعا برخی موانع از جنس سیاسی است، اما برخی موانع از جنس درونی و سیاست داخلی است. امنیت سرمایه‌گذاری و پیش‌بینی‌پذیری برای یک سرمایه‌گذار بسیار مهم است. آیا سرمایه‌گذار ما می‌تواند سه یا پنج سال آینده را پیش‌‎بینی کند؟ احترام به سرمایه‌گذاری و مالکیت خصوصی از دغدغه همیشگی ما بوده و گا‌ها شاهدیم که با یک تصمیم نادرست روابط میان میلیون‌ها ذینفع یک صنعت به هم می‌ریزد.

وی با بیان اینکه بحث اصلاح حاکمیت شرکتی به جد محور کار سازمان بورس است، گفت: متعادل کردن روابط بین ذینفعان و جلوگیری از وارد شدن زیان به یک طرف از سوی ذینفع دیگر دستور کار جدی ما است. دستورالعمل حاکمیت شرکتی و مواردی از آن، سال‌ها مسکوت مانده بود که با اصلاحاتی، بر اجرای آن‌ها اصرار خواهیم داشت.

مخدوش کردن پیش‌بینی‌پذیری، عدم اطمینان سرمایه‌گذار را در پی دارد/هیات‌مدیره شرکت‌ها وظیفه سنگینی دارند که گا‌ها به وظایف خود واقف نیستند


رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: وقتی از بخش خصوصی انتظار توسعه سرمایه‌گذاری داریم، نباید هر سال به بهانه‌های مختلف مثل بودجه سنواتی و... امنیت و پیش‌بینی‌پذیری را مخدوش کنیم؛ چرا که سرمایه‌گذار سال آینده دیگر به سیاست‌های ما اطمینان نمی‌کند. تلاش ما این بوده این موضوع در تلاطمات اخیر مدیریت شود.

عشقی در پایان گفت: هیات‌مدیره شرکت‌ها نقش سنگینی دارند که متاسفانه گا‌ها به وظایف، اختیارات و تعهدات و مسوولیت‌های خود واقف نیستند. ما هم آموزش و هم مطالبه و نظارت را با جدیت بیشتری دنبال خواهیم کرد. موضوع ارزش‌گذاری و تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار مهم است. چشم‌انداز مطلوب ما افزایش سهم شرکت‌های دانش بنیان در بازار سرمایه است. ساختار‌هایی برای سرمایه‌گذاری خطرپذیر نیز وجود دارد که توسعه آن‌ها آغاز شده است. این اتفاق قطعا می‌تواند موجبات افزایش بهره‌وری در اقتصاد را فراهم آورد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده