تاریخ: ۱۲ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۴۲
بازدید: ۵۸
کد خبر: ۳۲۲۷۰۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مطرح کرد:

تشکیل سرمایه؛ مهم‌ترین چالش اقتصاد

‌می‌متالز - مجید عشقی در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، بحث تشکیل سرمایه را مهم‌ترین چالش اقتصاد برشمرد.

به گزارش می‌متالز، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که با حضور استاندار و مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان مازندران و نیز فعالان اقتصادی در استانداری استان مازندران برگزار شد، گفت:درحال‌حاضر مهم‌ترین چالش اقتصاد بحث تشکیل سرمایه است، زیرا نرخ مساله مذکور طی ۱۰ سال گذشته منفی بوده و از میزان استهلاک کمتر برآورد شده است.

او افزود: روند مذکور اگر در بلند مدت نیز به همین منوال ادامه یابد موجب توسعه نیافتگی، مستهلک شدن صنایع و رشد نیافتن اقتصاد و ... خواهد شد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در حال حاضر یکی از ماموریت‌های سازمان بورس، کمک به تشکیل سرمایه و تامین مالی در بخش واقعی اقتصاد است.

او گفت: تزریق نقدینگی به سمت تولید اکنون یکی از اهداف مهم ما بشمار می‌رود، اما با یکسری چالش‌هایی مواجه هستیم که می‌توان به کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران اشاره کرد.

عشقی گفت: علی‌رغم تمام مسائل طی دوسال گذشته سعی کردیم ریل گذاری‌های مناسب رو به منظور تزریق منابع به بازار اولیه انجام دادیم.

او اضافه کرد: حضور در استان‌ها و صحبت با مقامات مربوط و فعالان اقتصادی در راستای تامین منابع مالی از جمله برنامه‌های ما به حساب می‌آید، و در حال حاضر اشخاص به واسطه سهام عدالت آشنا نسبی با بازار سرمایه پیدا کردند، اما برخی شرکت‌ها و فعالان اقتصادی در استان‌ها آشنایی چندانی با ابراز‌ها و نحوه تامین مالی ندارند.

او گفت: حضور سازمان بورس و ارکان‌های زیر مجموعه در استان‌ها نقطه‌ای برای شروع و آشنایی فعالان اقتصادی با بازار سرمایه است.

عشقی بیان کرد: از سفر استانی اول ارکان بازار سرمایه به استان کرمانشاه توانستیم پس از پیگیری‌های متعدد برای طرحی در مهر ماه حدود دو هزار میلیارد تومان به صورت عمومی تامین مالی انجام دهیم.

رئیس سازمان بورس گفت: این تامین مالی نشان داد که اگر اعتماد در بازار سرمایه حاکم باشد، سرمایه نیز تزریق خواهد شد و از بحث تامین مالی و پذیرش شرکت‌ها و پروژه‌ها نیز استقبال خواهیم کرد.

او بیان کرد:در بحث تامین مالی در بازار سرمایه وقتی اوراقی منتشر می‌کنیم باید از ضمانت برخوردار باشد، اگر شرکتی در بورس یا فرابورس پذیرش شده باشد و رتبه‌بندی آن نیز صورت گرفته باشد و در صورت داشتن اعتبار بالا می‌توانند اوراق منتشر کند.

عشقی گفت: بورس کالا نیز در بحث پذیرش کالا‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است، عرضه برنج در این بازار صورت گرفته، اما بازارش آن طور که باید فعلا شکل نگرفته است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: در مساله پذیرش برنج تمام نهاد‌ها و دستگاه‌ها باید همکاری لازم را انجام دهند تا بازار برنج را از سنتی به یک بازار رسمی تابلو دار تبدیل کنیم.

او بیان کرد: بورس کالا نیز باید کمک کند تا به پذیرش انبار‌های جدید و رسمیت دادن به قیمت‌ها کمک کند.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده