تاریخ: ۰۱ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۰۵
بازدید: ۹۳
کد خبر: ۳۰۷۶۴۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس سازمان بورس مطرح کرد؛

متوسط سواد مالی در کشور ٣٥ درصد است/ ارتقای سواد مالی مردم و بنگاه‌های اقتصادی؛ مهم‌ترین هدف سفر‌های استانی

‌می‌متالز - مجید عشقی در همایش تامین مالی استان یزد گفت: ارتقای سواد مالی باید در بین دانش‌آموزان، دانشجویان و بنگاه‌های اقتصادی ادامه یابد تا سطح سواد مالی در کشورمان افزایش پیدا کند.

به گزارش می‌متالز، مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در همایش تامین مالی طرح‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری استان یزد ضمن تشکر از استاندار و سایر نهاد‌هایی که برای برگزاری این همایش تلاش کرده بودند، بیان کرد: در چند سال گذشته اتفاقاتی در کشور ما افتاده که مردم را ترغیب به سرمایه گذاری در بورس کرده است. در استان یزد هم خوشبختانه میزان معاملات خوب است و رتبه پنجم در کشور را دارد. در کل کشور حدود ۱۲ میلیون نفر بصورت مستقیم درگیر بورس هستند که با احتساب سهامداران عدالت به حدود ۵۰ میلیون نفر می‌رسند.

متوسط سواد مالی در کشور ۳۵ درصد است/مردم را به سرمایه‌گذاری تشویق می‌کنیم؛ نه صرفا معامله‌گری

عشقی اضافه کرد: آنچه که ما پیگیر آن هستیم و به آن تشویق می‌کنیم، ترغیب مردم به سرمایه‌گذاری است. اگر همه را به معامله در بورس ترغیب کنیم آن‌ها را به سمت بازار ثانویه سوق داده‌ایم که تقریبا نتیجه‌ای برای تولید ندارد. ما باید با افزایش سواد مالی مردم آن‌ها را به سرمایه‌گذاری ترغیب کنیم که حتما برای رسیدن به این امر باید بازار ثانویه بانشاطی داشته باشیم. اخیرا در کل کشور (۳۱ استان) افکارسنجی در روستا‌ها و شهر‌ها انجام داده‌ایم و این افکارسنجی نشان می‌دهد متوسط سواد مالی کشور ۳۵ درصد است و قطعا نیاز به برنامه‌ریزی برای افزایش سواد مالی داریم. متاسفانه استان یزد اندکی پایین‌تر از این متوسط (٣٣.٨٩درصد) قرار دارد.

رئیس سازمان بورس با اشاره به دلیل سفر‌های استانی گفت: سفر‌های استانی در راستای ارتقای سواد مالی کشور است. علی‌رغم آشنایی اولیه مردم با بازار سرمایه و همان ۳۵ درصد سواد مالی، متاسفانه بنگاه‌های اقتصادی به خصوص بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط، آشنایی به مراتب کمتری با بازار سرمایه دارند.

وی افزود: به منظور مردمی کردن اقتصاد، همانطور که باید مردم را ترغیب به سرمایه‌گذاری کرد؛ باید گزینه‌های سرمایه‌گذاری (ابزار‌های همچون اوراق بدهی یا سرمایه‌ای) نیز در اختیار آنان قرار داد. هدف ما از سفر به استان یزد به عنوان یک استان صنعتی این است که با کمک ارکان بازار سرمایه و نهاد‌های مالی، این ارتباط بین مردم و بنگاه‌های اقتصادی برقرار شود تا هم اطلاعات لازم در اختیار عموم قرار بگیرد و هم ابزار‌ها تعریف شود تا در نهایت شاهد ارتقای شاخص‌های سواد مالی در کشور باشیم.

عشقی در مورد حضور مستقیم بازار سرمایه در استان‌ها گفت: در برخی موارد، خدماتی که در بازار سرمایه ارائه می‌شود به صورت الکترونیکی است و کل کشور به آن دسترسی دارند و تکه شدن آن مفهومی ندارد؛ اما در خصوص خدمات مشاور سرمایه‌گذاری و ارتقای سواد مالی، نیاز به فعالیت و حضور جدی‌تر است؛ لذا هم شرکت بورس به عنوان متولی تالار‌های منطقه‌ای ملزم خواهد بود، بورس منطقه‌ای را تقویت کند و دوره‌های آموزشی و ارتباطات لازم را در بورس منطقه‌ای را ایجاد کند و هم پیشنهاد می‌کنم اتاق بازرگانی مستقلاً واحدی تحت عنوان تامین مالی از طریق بازار سرمایه ایجاد کند تا ارتباط مستقیم با ارکان بازار سرمایه داشته باشد و پیشنهادات مطرح شده را پیگیری کند و ضمنا، اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی هم کند.

وی افزود: اگر نیاز به کمک در خصوص محتوای آموزشی، اجرا، تعریف ابزار و... هم باشد ما حتماً کمک خواهیم کرد. قطعاً در فرصت کم سفر‌های استانی نمی‌توان به تمام شرکت‌ها مشاوره داد؛ اما باید اتاق بازرگانی و استانداری و... طرح‌ها را جمع آوری کنند. ابزار‌های مختلف و متعددی برای تامین مالی شرکت‌های کوچک و متوسط از طریق بازار سرمایه داریم، سکو‌های تامین مالی جمعی هم به راحتی می‌توانند در این زمینه کمک کنند.

اولین شرکت سهامی عام پروژه آماده پذیره‌نویسی است

عشقی در بحث شرکت‌های سهامی عام پروژه نیز اظهار کرد: تلاش می‌شود به محض تکمیل و ارسال مدارک مجوز‌های لازم صادر شود. اولین شرکت سهامی عام پروژه‌ای که در اولین سفر استانی کرمانشاه داشتیم، روز گذشته ثبت شد و آماده پذیره‌نویسی است. شرکت بسیار بزرگ و خوبی است که می‌تواند کل استان کرمانشاه را متحول کند و از طریق پذیره‌نویسی می‌تواند چند هزار میلیارد تومان تامین مالی کند.

تلاش برای تسریع در فرآیند صدور مجوز تاسیس نهاد‌های مالی در استان‌ها

عشقی همچنین در خصوص مجوز نهاد‌های مالی گفت: این آمادگی را داریم که اگر در استان درخواستی برای تاسیس نهاد‌های مالی از جمله شرکت مشاور سرمایه‌گذاری و شرکت تامین سرمایه باشد، مجوز آن صادر شود. قطعاً صدور مجوز باید بر اساس دستورالعمل‌ها و قوانین باشد، اما قول می‌دهیم این فرایند در اسرع وقت انجام شود.

رئیس سازمان بورس در خصوص تامین مالی از طریق اوراق بدهی نیز عنوان کرد: آقای صدرایی توضیحاتی در این زمینه ارائه کردند. ما در حوزه تامین مالی از طریق بازار بدهی هم در سازمان بورس موافقت اصولی‌های خوبی خصوصاً در مورد اوراق شهرداری صادر کرده‌ایم؛ ولی تاکید جدی بر اوراق شرکتی داریم تا سهم تامین مالی بخش خصوصی افزایش یافته و شرکت‌ها از این طریق تامین مالی کنند. البته همانطور که می‌دانید به دلیل شرایط خاص اقتصادی در تمام دنیا، نرخ بهره بالا بوده و بعضی شرکت‌ها نمی‌توانند این نرخ را تامین کنند و به همین دلیل به جای اوراق بدهی، اوراق سرمایه‌ای منتشر می‌کنند.

تسهیل و تسریع پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان در برنامه‌های سازمان بورس

رئیس سازمان بورس در خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان نیز اظهار کرد: در فرابورس هم بحث پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان و هم بحث راه‌اندازی تابلو این شرکت‌ها را پیگیری می‌کنیم که این موضوع با سرعت بالا و خارج از نوبت انجام شود و فرآیند پذیرش شرکت‌های دانش بنیان خیلی طول نکشد. تسهیل و تسریع فرآیند پذیرش شرکت‌های دانش بنیان در برنامه‌هاست.

عشقی تصریح کرد: به منظور ارتقای سواد مالی در بین دانش‌آموزان نیز روز گذشته دوستان در مدرسه‌ای حضور داشتند. سامانه‌ای طراحی شده که به صورت تعاملی آموزش‌های لازم را به آنان می‌دهد و این سامانه برای دانش‌آموزان بسیار جذاب است. امروز هم همزمان با این همایش این برنامه ادامه دارد.

وی افزود: این آمادگی را داریم که این موضوع را گسترش دهیم و حتی مدرسین و معلمین را آموزش دهیم. ارتقای سواد مالی باید در بین دانش‌آموزان، دانشجویان و بنگاه‌های اقتصادی ادامه یابد تا سطح سواد مالی در کشورمان افزایش پیدا کند.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده