تاریخ: ۰۱ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۲۳
بازدید: ۱۱۰
کد خبر: ۳۰۷۶۴۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس سازمان بورس:

حضور فعال و تامین مالی بخش خصوصی از بازار سرمایه، هدف ما است

‌می‌متالز - مجید عشقی در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان یزد بیان کرد: با توجه به تنگنا‌ها و مشکلاتی که دولت دارد، قطعاً موتور محرکه اقتصاد بخش خصوصی خواهد بود؛ به همین خاطر تلاش می‌شود مشارکت بخش خصوصی را در بخش‌های مختلف بازار سرمایه، چه از منظر تامین مالی و چه از منظر ارائه گزینه‌های سرمایه‌گذاری برای مردم داشته باشیم.

به گزارش می‌متالز، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان یزد بیان کرد: با توجه به تنگنا‌ها و مشکلاتی که دولت دارد، قطعاً موتور محرکه اقتصاد بخش خصوصی خواهد بود. به همین خاطر تلاش می‌شود مشارکت بخش خصوصی را در بخش‌های مختلف بازار سرمایه؛ چه از منظر تامین مالی و چه از منظر ارائه گزینه‌های سرمایه‌گذاری برای مردم داشته باشیم. امیدواریم بتوان کانال‌های دائمی ایجاد کرد که بشود این مسائل را حل کرد.

عشقی بیان کرد: رویکرد ما در بازار سرمایه ایجاد زمینه برای حضور فعال بخش خصوصی در بورس و تامین مالی مورد نیاز آن‌ها برای رسیدن به اهداف اقتصادی است. اگر بین بخش خصوصی و صاحبان صنایع با بازار سرمایه ارتباط مستمر برقرار شود، شاهد تحول در عرصه اقتصادی کشور خواهیم بود.

وی در خصوص مشکلات مربوط به تامین مواد اولیه بنگاه‌های تولیدی اظهار کرد: بحث مربوط به مواد اولیه مفصل‌تر از آن است که در یک جلسه بتوان آن را مطرح کرد. با توجه به تجربه چندین سال فعالیت در بورس کالا می‌دانم برخی سهمیه‌ها در بهین‌یاب بسیار بالاست. سال ۹۶ و ۹۷ تلاش شد اطلاعات مربوط به سهمیه‌ها جمع‌آوری و نگهداری شود؛ نمودار‌های تهیه شده نشان داد هر زمان نرخ ارز افزایش می‌یابد، تقاضا در بهین‌یاب هم افزایش پیدا می‌کند، مثلاً در مورد پت نساجی، PP پتروشیمی، PVC و...

رئیس سازمان بورس افزود: به همین دلیل از اصناف و انجمن‌های تخصصی درخواست کردیم این اطلاعات را پالایش کنند؛ اما بعضاً در مورد برخی محصولات عرضه شده در بورس کالا، چند برابر حجم عرضه، تقاضا ایجاد می‌شود و اگر همه تقاضا‌ها در بهین‌یاب وارد شود، قطعاً حجم تقاضا بیش از این‌ها خواهد بود.

وی ادامه داد: نکته دیگر اینجاست که قیمت پایه بر مبنای ارز نیمایی تعیین شده که اتفاقا این موضوع منجر به افزایش قیمت‌ها می‌شود؛ چرا که وقتی قیمت پایه را عددی بسیار پایین‌تر از قیمت واقعی در نظر بگیریم، تقاضا افزایش پیدا می‌کند. هر کالایی با قیمت پایین‌تر از قیمت واقعی عرضه شود تقاضای کاذب به همراه خواهد داشت. این قیمت کاذب خود رقابت ایجاد کرده و قیمت‌ها را افزایش خواهد داد.

عشقی تصریح کرد: سیاست ما در بورس کالا ایجاد رقابت نیست؛ رقابت کاذب نشان‌دهنده یک اختلال است. وقتی مشکل جدی در حوزه رقابت یک محصول اتفاق می‌افتد باید به دنبال راهکار بگردیم. مشخصا در مورد پت پتروشیمی و نساجی و نیز برخی گرید‌های PP، نیازمند واردات هستیم.

وی در پایان یادآور شد: امیدواریم با پیگیری‌های ما و مکاتبات شما با نهاد‌های ذیربط، سازوکاری فراهم شود تا واردات انجام شده و کمبودی نباشد. البته که در بورس کالا، تمام کالا‌ها رقابتی نیست و برخی کالا‌ها با دلار ۲۸۵۰۰ تومان معامله می‌شوند. میانگین دلار پتروشیمی‌ها در بورس کالا حدود ۳۵ هزار تومان است. در مورد مشکلات مربوط به پست نساجی هم معتقدم تعداد ثبت سفارش شرکت‌های بزرگ باید متفاوت با شرکت‌های کوچک باشد و اگر اینطور نیست؛ با ما مکاتبه کنید تا این مشکل برطرف شود.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده