تاریخ: ۲۴ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۱۹
بازدید: ۹۱
کد خبر: ۳۲۰۶۱۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس سازمان بورس مطرح کرد؛

اعلام مهمترین برنامه‌های سازمان بورس در نیمه دوم سال ١٤٠٢

‌می‌متالز - مجید عشقی در جلسه انعقاد تفاهم نامه همکاری پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی انتظامی و سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه با توسعه همکاری‌ها و اراده‎ای که وجود دارد می‌توانیم به بازار سرمایه به عنوان بخش مهم اقتصاد کشور کمک کرده و راه خود را ادامه دهیم، گفت: در حال حاضر نزدیک به ۵۰ میلیون نفر درگیر بازار سرمایه هستند و منافع آن‌ها در بازار است.

به گزارش می‌متالز، مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در جلسه انعقاد تفاهم نامه همکاری پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی انتظامی و سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه با توسعه همکاری‌ها و اراده‎ای که وجود دارد می‌توانیم به بازار سرمایه به عنوان بخش مهم اقتصاد کشور کمک کرده و راه خود را ادامه دهیم، گفت: در حال حاضر نزدیک به ۵۰ میلیون نفر درگیر بازار سرمایه هستند و منافع آن‌ها در بازار است.

وی افزود: علاوه بر این، حدود ۱۲ میلیون نفر هم غیر از سهام عدالت در بازار هستند و در مجموع بیش از ۶۰ میلیون کد سهامداری به صورت مستقیم در بورس وجود دارد.

عشقی عنوان کرد: منافع خیلی از افراد هم به طور غیر مستقیم در بازار است، به طور مثال می‌توان به تامین اجتماعی اشاره کرد که نزدیک به ۴۱ میلیون نفر مستمری بگیران و افراد تحت تکفل آن در بورس هستند که برخی جزو ۶۰ میلیون سهامدار بوده و برخی هم نیستند.

رییس سازمان بورس با اشاره به اینکه تقریبا ۹۰ درصد مردم کشور درگیر بازار سرمایه هستند، ادامه داد: ارزش بازار در حال حاضر ۱۰ هزار همت است که شامل بورس، فرابورس و اوراقی است که در این بازار پذیرش شده‌اند.

وی اظهار داشت: بالغ بر ۸۰۰ شرکت در بورس و فرابورس پذیرش شده‎اند و تعدادی هم در جریان پذیرش هستند که کار‌های آن‌ها در بورس و فرابورس در حال انجام است.

عشقی گفت: بیش از هزار نهاد مالی تحت نظارت سازمان بورس فعالیت می‎کنند که شامل صندوق‌های سرمایه گذاری، شرکت کارگزاری، سبدگردان، شرکت‌های تامین سرمایه و شرکت‎های سرمایه گذاری هستند که براساس قانون بازار اوراق بهادار و قانون توسعه ابزار‌ها تحت نظارت سازمان در حوزه‌های مختلف برای مجوز‌ها و فعالیت‎های خود به سازمان مراجعه می‎کنند.

وی در خصوص همکاری سازمان بورس با پلیس امنیت اقتصادی برای برخی پرونده‌ها، بیان کرد: یکسری استعلام‌ها به عنوان کار‌های جاری در حال انجام است و ضرورت دارد برای یکسری پرونده‌ها در استان‎ها همکاری نزدیک‌تری با پلیس امنیت اقتصادی صورت گیرد، چرا که سازمان بورس در استان‌ها به صورت عملیاتی و میدانی حضور نداشته و گا‌ها در حوزه فعالیت‌های بدون مجوز در شهرستانی شخصی منابع بسیاری از افراد جمع و اقدام به خلاف می‌کند.

رئیس سازمان بورس و ارواق بهادار تصریح کرد: در بحث پذیره نویسی‌های عمومی به محض اینکه متوجه شویم اقدامات لازم را انجام می‌دهیم چرا که پذیره‌نویسی عمومی حتما باید با مجوز سازمان بورس باشد، اما گا‌ها در جا‌های مختلف شاهد حضور یکسری شرکت‎ها تحت عناوین مختلف در حوزه مسکن، طلا و اوراق مشارکت هستیم که چند هزار میلیارد از افراد جمع می‎کنند.

وی اظهار داشت: در حوزه بحث‌های آموزشی، سازمان بورس آمادگی لازم را دارد و بهتر است در بحث‎های مقرراتی و قوانین، کسب و کار و ساختار‌های بازار هم جلسات آموزشی داشته باشیم تا دید مناسبی از بازار ایجاد شود.

عشقی با بیان اینکه طبق قانون توسعه ابزار‌ها برخی همکاران ضابطه قضایی هم هستند، ادامه داد: این همکاران در برخی پرونده‎ها به سازمان کمک می‌کنند که بهتر است در این زمینه هم همکاری لازم با پلیس امنیت اقتصادی صورت گیرد تا یکسری پرونده‌ها با توجه به گستره فعالیت پلیس مورد بررسی قرار گیرند.

وی تاکید کرد: مطمئن هستیم با اقدامات نظارتی آنلاین ناهنجاری کلان به سرعت شناسایی می‎شود، اما نحوه برخورد و سرعت برخورد به موقع به برخی پرونده‌ها بسیار مهم است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: وظیفه سازمان بورس براساس ماده ۲ قانون بازار، حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران و تمام فعالیت‎های سازمان بورس در حوزه‌های نظارتی در راستای حمایت از حقوق سهامداران است.

عشقی با تاکید به اینکه هدایت منابع به سمت تولید ماموریت محوری سازمان بورس است، افزود: اعتقاد داریم اتفاقی که در سال ۹۹ افتاد همین موضوع بود که منابع به سمت تولید نرفت و به جای اینکه منابع به سمت شرکت‎ها برود و باعث افزایش تولید شود تنها موجب معامله برخی افراد شد.

وی مطرح کرد: استراتژی سازمان بورس سرمایه‎ گذاری غیر مستقیم افراد در بازار از طریق صندوق‌ها و هدایت نقدینگی به سمت تولید و رونق آن است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در رابطه با اقدامات صورت گرفته سازمان در راستای تحقق برنامه راهبردی بازار سرمایه گفت: از جمله این اقدامات می‎توان به ماده ۲ قانون بازار اوراق بهادار اشاره کرد که در راستای حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران و با هدف ساماندهی، حفظ و توسعه بازار شفاف، منصفانه و کارای اوراق بهادار و به منظور نظارت بر حسن اجرای این قانون، شورا و سازمان با ترکیب وظایف و اختیارات مندرج در این قانون بوده است.

وی به تدوین برنامه راهبردی بازار سرمایه از سوی هیات مدیره جدید اشاره کرد و اظهار داشت: اولین اقدام هیات مدیره جدید، تدوین برنامه راهبردی بازار سرمایه در مهر ۱۴۰۰ بود که این برنامه با توجه به شرایط بازار در سال ۱۴۰۲ به روزرسانی شد.

وی در ادامه به ۳ هدف اصلی در برنامه راهبردی سازمان بورس اشاره کرد و افزود: حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران با تاکید بر منافع بلندمدت، ارتقای اثربخشی و کارایی نظام نظارتی (نظارت هوشمند و پیشگیرنه و همچنین تسهیل گری در تامین مالی، تشکیل سرمایه و مدیریت ریسک از جمله اهداف بوده است.

عشقی عنوان کرد: به منظور حمایت از حقوق سرمایه‎گذاران نیز اقداماتی، چون توجه ویژه به ابزار‌های سرمایه گذاری در مسکن، صندوق‌های املاک و مستغلات، پیش فروش متری (سلف مسکن) و گواهی سپرده کالایی (سیمان، فلزات و ...)؛ افزایش کیفیت خدمات به سرمایه‌گذاران، رقابتی شدن نهاد‌های مالی با جهش در صدور مجوز‌ها (مجوز کارگزاری پس از ۱۳ سال)، اتصال به درگاه صدور مجوز‌های دولت کاهش مدت زمان واریز سود سهامداران از ۸ ماه به ۴ ماه و واریز سود‌های رسوبی (#حق‌الناس) صورت گرفت.

رئیس سازمان بورس درباره اقدامات سازمان در راستای ارتقای اثربخشی و کارایی نظام نظارتی گفت: طراحی نسل جدید الگوریتم‌ها و هشدار‌های نظارتی (بورس‌بان)، اجرای بند چ ماده ۳۶ قانون احکام دائمی کشور پس از ۱۳ سال (افشای تخلفات مدیران بازار سرمایه)، افزایش نظارت مردمی و حمایت از گزارشگران ناهنجاری (سوت‌زنی) و ارائه پاداش نقدی (بیش از ۳۰۰ میلیون تومان در اولین پاداش‌های پرداخت شده)، کاهش قابل توجه زمان رسیدگی به تخلفات بازار سرمایه به کمتر از ۶ ماه (قبلاً بیش از یکسال بوده است) و بازنگری دستورالعمل حاکمیت شرکتی و بسط دامنه شمول آن برای کلیه ارکان و نهاد‌ها و ناشران از جمله این اقدامات بوده است.

وی اضافه کرد: تهیه و ارسال محتوا‌های ترویجی متعدد، اصلاح فرم‌های افشای اطلاعات ناشران، اصلاح چک لیست حسابرسین، آموزش مرحله اول: ۱۶ ساعت برای هیات مدیره و ۳۵۰ ناشر و همچنین آموزش مرحله دوم: ۲۳ مهر برای سهامداران عمده از دیگر اقدامات سازمان بوده است.

عشقی با اشاره به اقدامات سازمان به منظور تسهیل‌گری تامین مالی، تشکیل سرمایه و مدیریت ریسک تصریح کرد: در این زمینه پذیره‌نویسی شرکت‌های سهامی عام پروژه از جمله این اقدامات بود. همچنین پروژه سوخت سبز زاگرس (به ارزش ۳.۵ همت) در نیمه ابتدایی اسفند در بورس پذیره‌نویسی شد و این پذیره‌نویسی از نتایج سفر استانی سازمان بورس و اوراق بهادار به کرمانشاه بود.

رئیس سازمان افزود: در همین راستا درخواست ۴ شرکت دیگر (اکسیر مس، توسعه معادن پارس تامین، آهن اسفنجی توسعه طلوع خلیج فارس، ساروج دیار کریمان پارس) در فرابورس و یک شرکت دیگر در بورس تهران نیز در دست بررسی و پیگیری است.

وی بیان کرد: تلاش برای تامین مالی جمعی شرکت‌ها از دیگر اقدامات سازمان به منظور تسهیل‌گری تامین مالی، تشکیل سرمایه و مدیریت ریسک بوده است به طوری که داده‌ها نشان می‌دهد تلاش برای تامین مالی جمعی شرکت‌ها نسبت به سال‌های گذشته رشد قابل توجهی داشته است.

همچنین افزایش روند انتشار اوراق تامین مالی بخش غیردولتی و تسهیل فرآیند‌های تشکیل سرمایه شرکت‌ها (افزایش سرمایه) از دیگر اقدامات سازمان در بخش سوم اهداف به شمار می‎رود.

رئیس سازمان بورس در پایان به مهمترین برنامه‌های سازمان بورس در نیمه دوم سال جاری اشاره کرد و گفت: طرح نظارتی مبارزه با ناهنجاری‌های کلان در بازار سرمایه (بورس‌بان)، احراز صلاحیت مدیران ناشران، تعیین تکلیف سهام متوفیان سهام عدالت، صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی و اوراق سلف مسکن (پیش فروش متری مسکن) از برنامه‌های سازمان است.

رئیس سازمان بورس و ارواق بهادار در خصوص صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی عنوان کرد: این صندوق‌ها برخلاف طرح بازنشستگی قانونی که وجود دارد عددی را از حقوق پرسنل کسر و عددی هم روی آن می‎گذارند تا زمان بازنشستگی و استعفا این را با فرمولی پرداخت می‎کنند که این موضوع در شرکت‎های مختلف به یک معضل تبدیل و پرداخت‎ها سلیقه‎ای شده است.

به گفته عشقی؛ طراحی صندوق‌های بازنشستگی کار‌ها را شفاف کرده و کار‌های مربوط به بازنشستگی را تسهیل و منابع بسیاری را جذب بازار خواهد کرد.

با توجه به استقبالی که از حوزه سرمایه‎گذاری در مسکن می‎شود باید شرایطی فراهم شود که منابع خرد به سمت سرمایه‎گذاری در ساخت مسکن پیش برود تا خرید و فروش.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده