تاریخ: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۱۴
بازدید: ۱۳۸
کد خبر: ۳۰۲۳۸۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در همایش تامین مالی از بازار سرمایه در استان سمنان مطرح شد؛

میزان انتشار اوراق شرکتی در سال ۱۴۰۱، سه برابر سال قبل بود

‌می‌متالز - صبح امروز پنجشنبه (۲۱ اردیبهشت ماه) مجید عشقی برای شرکت در همایش تامین مالی از بازار سرمایه در استان سمنان وارد استانداری سمنان شد. این همایش با محوریت تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان، پذیرش شرکت‌ها در بازار سرمایه، تامین مالی پروژه‌های استان سمنان و هم‌اندیشی مدیران استانی با مدیران بازار سرمایه کشور برگزار می‌شود.

به گزارش می‌متالز، صبح امروز پنجشنبه (۲۱ اردیبهشت ماه) مجید عشقی برای شرکت در همایش تامین مالی از بازار سرمایه در استان سمنان وارد استانداری سمنان شد. این همایش با محوریت تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان، پذیرش شرکت‌ها در بازار سرمایه، تامین مالی پروژه‌های استان سمنان و هم‌اندیشی مدیران استانی با مدیران بازار سرمایه کشور برگزار می‌شود.

مجید عشقی رئیس سازمان بورس در این همایش اظهار کرد: واقعیت این است که سازمان بورس و اوراق بهادار در سال جاری تمرکز خود را بر تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان و طرح‌های بزرگ کشور از طریق بازار سرمایه قرار داده است. خیلی از شرکت‌ها هیچ آشنایی با ابزار‌های تامین مالی در بازار سرمایه ندارند و این وظیفه ماست که این ابزار را به فعالان اقتصادی معرفی کنیم.

عشقی خاطرنشان کرد: اولین هدف ما، آشنایی بخش دولتی و خصوصی با ابن ابزارهاست. از ابتدای مسوولیتم، تک تک با بخش‌های خصوصی و دولتی بزرگ گفتگو کردم. این بخش‌ها، مشکلات پیش پا افتاده‌ای دارند که به راحتی در بازار سرمایه قابل حل است. ما پروژه‌های بزرگی را با شرکت‌های سهامی عام پروژه امسال تامین مالی خواهیم کرد که هدف اول ماست.

وی ادامه داد: دومین هدف سازمان بورس، معرفی گزینه‌های سرمایه‌گذاری به مردم است که می‌تواند نقدینگی فرار در دست مردم را به کمک تولید بیاورد.

عشقی عنوان کرد: در سال ۹۹، دویست هزار میلیارد تومان پول وارد بازار سرمایه شد، اما جذب تولید نشد و این سیل، صرفا خرابی به بار آورد، اما الان برنامه داریم تا با عرضه‌های اولیه و جذب منابع برای طرح‌های بزرگ و شرکت‌های دانش بنیان، موتور اقتصاد و تولید کشور سریع‌تر فعالیت کند.

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با استاندار سمنان گفت: تمرکز اصلی ما در سال جاری تامین مالی شرکت‌های کوچک و متوسط و دانش‌بنیان است. هدف ما شناسایی فرصت‌ها برای فعالان اقتصادی با فرصت‌هاست. بازار سرمایه ساختاری بسیار شفاف برای فعالیت اقتصادی دارد. مسائل بخش خصوصی کشور پیش پا افتاده است. به این معنا که این امکان وجود دارد که با یک مدیریت صحیح اتفاقات بسیار مثبتی بیفتد.

وی اضافه کرد: پذیرش در بورس و فرابورس یکی از راه‌های تامین مالی است. امسال می‌توانیم تعداد زیادی از شرکت‌های سهامی عام پروژه را پذیرش کنیم. گزینه‌های سرمایه‌گذاری را باید به مردم معرفی کنیم. شبه پول ما در کشور دارد به پول تبدیل می‌شود و مردم برای سرمایه‌گذاری به هر چیزی جز بورس رجوع می‌کنند.

عشقی خاطرنشان کرد: در هفته‌ای که گذشت هیچ اتفاق بنیادینی در اقتصاد ما نیفتاد که منجر به روند نزولی بورس شود. یکی از عامل‌های مهم این روند ترس سهام‌داران بود. ترسی که به‌نوعی نتیجه سرمایه‌گذاری در بازار‌هایی غیر از بازار سرمایه در کشور است.

رئیس سازمان بورس گفت: سال گذشته پذیرش و فراهم کردن مجرای تامین مالی برای شرکت‌های دانش‌بنیان را تسهیل کردیم و امیدواریم در سال جاری بیش از پیش تسهیل کنیم.

هدف این همایش‌ها ایجاد ارتباط بین بازار سرمایه ایران و فعالان اقتصادی است

مجید عشقی گفت: هدف اصلی ما شروع یک گفتمان است. سفر‌های استانی ما به‌دلیل تمرکز بر تصمیمات مختلفی در حوزه انتشار اوراق و پذیرش شرکت‌ها گرفته شده است. ما نمی‌توانیم این پروژه را بدون صحبت کردن با فعالان اقتصادی اجرا کنیم. هدف این همایش‌ها ایجاد ارتباط بین بازار سرمایه ایران و فعالان اقتصادی است.

رئیس سازمان بورس تصریح کرد؛ تمرکز ما هم روی بخش خصوصی است. الحمدالله شرکت‌های دولتی و نیمه دولتی در استان سمنان کم‌رنگ است. تمرکز ما در سال جاری تامین مالی شرکت‌های خصوصی است. میزان انتشار اوراق شرکتی در سال ۱۴۰۱ سه برابر سال قبلش بود. انشالله امسال این مهم افزایش پیدا کند.

عشقی افزود: امیدواریم که با معرفی ابزار‌ها پذیرش شرکت‌های استان سمنان و تامین مالی آن‌ها قدم برداریم. بسیاری از شرکت‌های اقتصادی از ابزار‌ها و امکان‌های بازار سرمایه اطلاعی ندارند. شرکت‌هایی وجود دارند که این فرصت را شناسایی کردند و تا ۵ یا ۶ هزار میلیارد تومان تامین مالی شدند یا از عدد‌های پایین‌تر شروع کردند و امروز جزء شرکت‌های بزرگ هستند.

استان سمنان نیازمند گسترش سواد مالی و تامین مالی بنگاه‌ها و تقویت شرکت‌های دانش بنیان است

سید محمدرضا هاشمی، استاندار سمنان استاندار سمنان در جلسه با رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: ما در این استان هم قطب صنعتی و هم قطب گردشگری داریم. استان سمنان، اولین استانی است که نرخ بیکاری آن کمتر از ٦ درصد است و پایین‌ترین نرخ بیکاری را دارد و همه این‌ها مرهون رشد تولید و رشد اقتصادی این استان هستیم که ضرورت تامین مالی برای بنگاه‌های اقتصادی را جهت رشد و توسعه بیشتر نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: در این استان بیش از نیمی از بنگاه‌های تولیدی با کمتر از ٥٠ درصد ظرفیت‌شان مشغول به کار هستند. مشکل اصلی این واحدها، کمبود سرمایه در گردش و کمبود منابع مالی است. سمنان قطب دامپروری، تولید تخم مرغ و سایر محصولات کشاورزی است.

استاندار سمنان گفت: استان سمنان هم معدن و هم کشاورزی دارد؛ اما نیاز به گسترش سواد مالی و تامین مالی بنگاه‌ها و به خصوص تقویت شرکت‌های دانش بنیان است. ما در سال گذشته ٨٠ واحد کاملا راکد را راه اندازی کردیم.

ما با تمام قوا در کنار سازمان بورس برای کمک در زمینه تامین مالی و ترویج سواد مالی خواهیم بود

محمدرضا صادقی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان در این همایش اظهار کرد: ایجاد سکوی‌های تامین مالی برای واحد‌های خرد، متوسط و پیشران و بزرگ می‌تواند جزء نتایج سفر دکتر عشقی در این سفر باشد. ما آماده‌ایم در کنار سازمان بورس و اوراق بهادار از هیچ تلاشی برای کمک در زمینه تامین مالی و ترویج سواد مالی در کشور فروگذار نکنیم.

وی گفت: ما در استان سمنان نفت و فولاد و پتروشیمی نداریم. به همین خاطر اقتصاد ما در سمنان خصوصی است. نه دولتی است و نه خصولتی. استان سمنان یک استان دانشگاهی و نیروی انسانی ماهر و باسواد است. در حوزه دانش‌بنیان رتبه دوم کشور به استان سمنان رسید.

وی اضافه کرد: ما ۱۶ هزار شغل در این استان ایجاد کردیم؛ این در حالی است که تعهد ما ۱۲ هزار بود. به همین خاطر بیش از هر زمانی نیازمند تامین مالی پروژه‌ها هستیم. هر توسعه‌ای که بر پایه علم و دانش باشد می‌تواند تمدن ایجاد کند.

ظرفیت‌های استانی را در بورس و فرابورس شناسایی خواهیم کرد

محمود گودرزی، مدیرعامل بورس تهران در همایش تامین مالی از بازار سرمایه گفت: شاخص‌های سواد در استان سمنان از حد متوسط کشوری بالاتر است. غرض ما از سفر‌های استانی این است که نیازمندی‌های استان‌ها را شناسایی کنیم تا گفتمانی بین بازار سرمایه و اهالی صنعت ایجاد کنیم. ما در بورس تهران سفر‌های استانی را از استان کرمانشاه آغاز کردیم.

وی افزود: الحمدالله در آن سفر کلیات اولین شرکت سهامی عام پروژه را در هییت پذیرش بورس تهران تصویب کردیم. امروز دنبال این هستیم که ظرفیت‌های استانی را در بورس و فرابورس شناسایی کنیم تا بتوانیم به شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کنیم. این موضوع نرخ اشتغال را افزایش می‌دهد و امید در نسل جوان جوانه می‌زند.

گودرزی گفت: در سال ۲۰۲۱، ۳۲،۵ درصد از عرضه‌های اولیه کل شرکت‌های دنیا در حوزه شرکت‌های فناورانه بوده است. ۲۲ درصد وزن شاخص S&P ۵۰۰ متعلق به همین شرکت‌هاست. ما باید بتوانیم برای شرکت‌های دانش‌بنیان و فناورانه شاخص طراحی کنیم تا بتوانیم به‌صورت عمومی آن را منتشر کنیم.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده