به گزارش میمتالز، «عبدالله توکلیلاهیجانی» مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت عصر امروز سهشنبه با حضور در برنامه «پنجره جمعیت» شبکه سلامت، در خصوص بحث اختصاص خودرو به مادران در طرح جوانی جمعیت، به پرسشهای مطرح شده پاسخ داد.
توکلیلاهیجانی در ابتدا در خصوص نقش جمعیت در توسعه صنعتی اینگونه توضیح داد: باورمان این است، کشورهایی که از افزایش جمعیت بهره میبرند، میتوانند در توسعه صنعتی با شتاب بیشتری حرکت کنند. این باوری است که در وزارت صمت وجود دارد و برهمین اساس، یکی از ارگانهایی بود که در اجرای قانون جوانی جمعیت، پیشرو بود.
وی با بیان اینکه حمایت از این قانون از دو منظر قابل بررسی و مورد تاکید است، افزود: نکته نخست اینکه، افزایش جمعیت هم از منظر بازار و هم از منظر نیروی کار، جزو مزیتهای کشورمان برای توسعه صنعتی خصوصا صنعت خودرو محسوب شده و این مساله برایمان اهمیت بالایی دارد.
مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت اضافه کرد: در بازار خودروی ایران، از یکطرف خودروهای فرسوده بسیاری وجود دارد، پس امکان استفاده از پتانسیل این بازار برای رشد صنعت خودرو وجود دارد و از طرف دیگر، توزیع خودرو در این بازار بهنحوی است که نیمی از خانوادهها، امکان خرید خودرو ندارند، پس تقاضا و پتانسیل بسیار دیگری را پیشروی صنعت خودرو قرار میدهد.
وی با بیان اینکه شرایط فعلی و عصر کنونی، دو تفاوت عمده با گذشته دارد، ادامه داد: امروز در عصر دادهها قرار داریم و کشورهایی که جمعیت فراوانتری دارند، دادههای بیشتری در عصر هوش مصنوعی بدست میآورند و در نهایت با الگوهای مبتنی بر دادهها و آنچه از هوش مصنوعی بدست میآورند، برای استفاده از خدمات مضاعفتری در بازارها دسترسی پیدا میکنند. بهطور مثال دو کشور فرانسه و چین سرمایهگذاری بسیاری در هوش مصنوعی انجام دادهاند، اما چین بهخاطر اینکه به دادههای بیشتری دسترسی دارد، میتواند در بهرهگیری از این دادهها و تبدیل شدن به ابرقدرت هوش مصنوعی، بهره بیشتری ببرند.
توکلیلاهیجانی بار دیگر به این موضوع اشاره کرد که در توسعه صنعتی کشور، توجه به پنجره فرصت جمعیت، بسیار مهم است، در مورد قانون جوانی جمعیت و نحوه اجرای آن در وزرات صمت، یادآور شد: پس از ابلاغ این قانون، در همه دوران برگزاری قرعهکشی، خودروسازان ۵۰ درصد ظرفیت خود را به طرح جوانی جمعیت اختصاص میدادند و خانوادههایی که شرایط و معیارهای لازم این طرح داشتند، در صف معمول قرار نمیگرفتند.
وی در مورد اینکه طبق گزارشها، ظرفیت کمتر و زمان انتظار بیشتری برای مادران جهت دریافت نوبت وجود داشت، اینگونه توضیح داد: در سال گذشته توانستیم از رکورد در تولید خودرو عبور کنیم و میزان عرضهها، بسیار بالاتر بود. در گذشته و به مدت ۴ سال (پس از تحریمها در سال ۱۳۹۷) تولید خودرو در ایران به نصف کاهش پیدا کرده بود و از این میزان هم نیمی از خودروها در انبار و پارکینگ خودروسازان قرار داشت.
مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت با بیان آنکه در آن مقطع زمانی عرضه خودروها به شکل قطرهچکانی صورت میپذیرفت، تاکید کرد: در آن زمان وقتی ۱۰ هزار خودرو توسط یک خودروساز عرضه میشد، با توجه به درخواست یک میلیونی، اختصاص ۵ هزار خودرو به طرح جوانی کمتر به چشم میآمد که این یکسمت ماجرا بود.
وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ توانستیم تعداد یکمیلیون و ۳۰۰ خودرو تولید کرده و پس از ۴ سال به بالای تولید یک میلیون خودرو درسال دست یابیم، خاطرنشان کرد: در آن زمان نیاز به اقدام دیگری برای کنترل تلاطم قیمت خودرو وجود داشت و آنهم شفافسازی عرضه خودرو بود؛ فرصتی که از طریق سامانه یکپارچه بدست آمد. از طریق این سامانه، شفافسازی عرضه خودرو در دستور کار وزارت صمت قرار گرفت و امکان نظارت دقیق به فرآیند عرضه خودروسازان ایجاد شد.
توکلیلاهیجانی با اشاره به اینکه از زمان آغاز به کار سامانه یکپارچه، میتوان نسبت به میزان عرضه هر خودروساز و تخصیص تعداد عرضه خودرو به طرح جوانی جمعیت، پایش مشخصی انجام داد، تصریح کرد: تاکنون ۸۲۰ هزار خودرو به طرح جوانی جمعیت اختصاص پیدا کرده است.
وی در خصوص این ابهام که برخی از خودروسازان کمتر از ۵۰ درصد از تولید و عرضه خود را به طرح جوانی جمعیت اختصاص میدادند، افزود: وقتی در مورد یک محصول صف وجود دارد و مزیت و فرصتی برای جامعه ایجاد میشود، اغلب جامعه که مشمول قانون جوانی میشدند، خودروی پژو پارس که اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار دارد، را ثبتنام میکردند. بهطور مثال از ۳ میلیون متقاضی ثبتنام در هر دورههای مختلف برای خودروسازی ایرانخودرو، ۲ میلیون نفر همین خودرو را ثبتنام کردند تا سود بیشتری ببرد. پس از ۵۰ درصد کل ظرفیت تولید، یعنی ۳۰۰ هزار خودرو پژوپارس در سال، ۱۵۰ نفر از متقاضیان میتوانستند این خودرو را دریافت کنند. در نهایت شرکتهای خصوصی که تفاوت قیمت کمتری بین قیمت محصولاتشان در کارخانه و بازار وجود داشت، طرح جوانی آنها عملا خالی و بدون پاسخ باقی میماند.
مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت در پاسخ به این پرسش که از ابتدای اجرای قانون جوانی جمعیت، چه میزان تقاضا برای طرح جوانی وجود داشت؟، اظهار کرد: برای پاسخ دادن به این پرسش باید به دو فاز قبل و بعد از راهاندازی سامانه یکپارچه نوبتدهی عرضه خودرو اشاره کرد.
وی با بیان اینکه میزان عرضه قبل از راهاندازی سامانه از خودروساز به خودروساز دیگر عدد متفاوت است و درحال حاضر آمار دقیقی در خصوص تک تک خودروسازان ندارم، اضافه کرد: بعد از راهاندازی سامانه و در دور نخست عرضه خودرو از طریق این سامانه، ۲۵ هزار نفر در طرح جمعیتی شرکت کردند. در این مرحله و طبق دستورالعمل شورای رقابت برای بازار خودرو، داشتن یکحساب وکالتی بهعنوان پیشنیاز برای شناسایی مصرف کننده واقعی مطرح شده بود و در دور دوم سامانه هم ۱۲۵ هزار نفر شرکت کردند. در این دو حالت و به همه کسانی که در طرح جوانی جمعیت شرکت کرده بودند، خودرو تخصیص پیدا کرد.
توکلیلاهیجانی با تاکید بر اینکه در بهمنماه سال ۱۴۰۰ که این قانون اجرایی شد، میزان متقاضیها فراوانتر بود و بعد از اجرای مراحل بعدی، میزان متقاضیها کمتر شد، ادامه داد: ضمن اینکه باتوجه به افزایش تولید و عرضه شفاف در ماههای اخیر، تفاوت قیمت بسیاری از محصولات (در کارخانه و بازار) نسبت به سالیان اخیر به حداقل رسیده است؛ اتفاقی که باعث شده جذابیت طرح بهعنوان یک مشوق، کمتر میشود؛ موضوعی که باید به آن دقت شود.
وی اضافه کرد: وقتی مشوقی برای طرح جوانی جمعیت میگذاریم، نباید به تهدیدهایی که در یک صنعت بوجود میآید، وصل شود؛ یعنی مشوقهایی در نظر بگیریم که پایدارتر باشد.
مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت در مورد اینکه آیا در نظر گرفتن شرط ثبتنام برای مادرانی که قصد استفاده از طرح جوانی جمعیت داشتند، منطقی بود؟، افزود: شرکت سایپا به ۳۵۰ هزار نفر خودرو تخصیص داد که تنها ۲۰ هزار نفر در طرح تکمیل جمعیت، تکمیل وجه کردند و این، بدان معناست که هرکجا تفاوت قیمت بازار و کارخانه کمتر میشود، جذابیت طرح کمتر میشود.
وی در این خصوص تصریح کرد: البته این ۳۵۰ هزار نفر، کسانی بودند که برای شرکت در طرح جوانی جمعیت، مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان را بلوکه کردند، اما بهدلیل نداشتن جذابیت قیمتی در خودروی انتخابی (کم بودن تفاوت قیمت بین بازار و کارخانه)، از تکمیل وجه انصراف دادند.
توکلیلاهیجانی با بیان اینکه مسئولیت تنظیم بازار خودرو به شورای رقابت واگذار شده و این شورا در بهمنماه سال گذشته دستورالعملی را ارائه داد که در نهایت سامانه یکپارچه هم برآن اساس طراحی شد، تصریح کرد: در آن مقطع زمانی، تکلیفی از سوی شورای رقابت مطرح شد تا فعالیتهای سوداگرانه به حداقل برسد.
وی در این خصوص اضافه کرد: طبق این دستورالعمل که بهمنظور شناسایی مشتریان واقعی صادر شد، تمکن مالی افراد برای ثبتنام در سامانه و در طرحهای جوانی جمعیت، خودروی فرسوده و ... مشخص شده و با تکیه بر اینکه این طرحها به محلی برای فعالیت سوداگران و خرید کارت ملی و ... تبدیل نشود؛ وضعیتی که باعث میشد، مادری که مشمول قانون بوده، بهواسطه تشکیل صفهای غیرمنطقی، عملا به خودروی مدنظر خود نرسد، اقدامات اجرایی برای ثبتنامها در سامانه پیگیری شد.
مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت همچنین یادآور شد: براساس عمل به دستورالعمل شورای رقابت و در دو مرحله فروش در سامانه، به تمامی متقاضیان شرکت در طرح جوانی جمعیت، در فروش فوقالعاده و زمان ۳ تا ۶ ماهه، خودروها را تحویل داده و بهنوعی نفع مشمولان این طرح را تجربه کردیم.
وی در ادامه افزود: محرک توسعه صنعتی یک کشور، بازار است و وقتی ۷۰ درصد بازار خودروی کشور را متقاضیان خرید خودروهایی با قیمت زیر ۶ هزار دلار تشکیل میدهند، یک خودروسازی داخلی و خارجی که میخواهند به تقاضای این بازار پاسخ دهند، محصولی را ارائه میکند که مطابق تقاضا و نیازهای این بازار باشد.
توکلیلاهیجانی اضافه کرد: براساس رویکردهایی که در وزارت صمت و در حوزههای قیمت، کیفیت، مقیاس تولید و راهبردهای صنعتی برای تولید خودرو وجود دارد، به توسعه محصولات اقتصادی توجه ویژهای شده است.
وی با بیان اینکه در گذشته تنها برای یک نمونه خاص محصول تولید میشد، افزود: در صنعت خودروی کشور، تمامی سیاستگذاریها مبتنی بر پلتفورم و خانواده محصول است و این استراتژی محصول، موضوعی است که خودروسازان داخلی به سمت آن رفتهاند و سبدی از محصول را در اختیار مخاطبان خود قرار میدهند.
مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۱ رشد تولید خودروهای ون نسبت به سالهای قبل رشدی بالای ۱۰۰ درصد داشته، گفت: در این راستا، بسیار مهم است که با راهبردهای مبتنی بر مقیاس اقتصادی تولید، محصولاتی عرضه شود که قیمت اقتصادی مطلوب و فضای مناسبی برای خانوادهها داشته باشد. خوشبختانه روی این جهتگیری در وزارت صمت تاکید بسیاری شده تا درنهایت بتوانیم پاسخگوی نیاز خانوادهها باشیم.
منبع: شاتانیوز