تاریخ: ۰۲ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۳۵
بازدید: ۱۰۹
کد خبر: ۳۱۵۱۳۷
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

‌روسیه به دنبال خودروسازان ایرانی

‌می‌متالز - در نمایشگاه اتومبیلیتی ۲۰۲۳ مسکو روسیه، لئونید آناتولیویچ پیچلنیکف، در بازدیداز پاویون ایران، خودروسازان ایرانی را به افزایش همکاری و انتقال تجربیات دوران تحریم در صنعت خودروسازی به روس‌ها دعوت کرد.

به گزارش می‌متالز، روسیه و صنعت خودروسازی‌اش این روز‌ها وجوه تشابه بسیاری با ایران و صنایعش پیدا کرده است، چراکه هر دو کشور توسط غرب تحریم شده‌اند و خودروسازان غربی که در گذشته در این دو کشور حضور داشتند به دلیل تحریم‌ها ازهر دوکشور خارج شده‌اند. از آنجایی که روسیه در این موضوع تجربه کمتری از ایران دارد، تصمیم گرفته است تا از تجربیات چندین ساله ایران در این زمینه استفاده کند.

البته قبل از ایران، چینی‌‍‌ها به بازار روسیه ورود کرده‌اند و سهم قابل توجهی از زنجیره تأمین خودروی روس‌ها را بر عهده گرفته‌اند. در این بین مسوولان روسی برای گسترش خودرو‌های موجود درکشور خود این‌بار به سراغ خودروسازی نیمه جان ایران آمده‌اند.

روسیه به دنبال خودروسازان ایرانی

پیچلنیکف، رئیس بخش سرمایه‌گذاری بین‌الملل وزارت سرمایه گذاری و صنعت استان مسکو، روز گذشته که مصادف با دومین روز از نمایشگاه اتومبیلیتی ۲۰۲۳ مسکو بود، در بازدید از پاویون ایران گفت: امروز تغییرات اساسی زیادی را در بازار خودروی روسیه شاهد هستیم و تقریبا همه خودروسازان غربی که با ما کار می‌کردند از کشور خارج شده‌اند.

او در ادامه تشریح کرد: هرچند تولید کنندگان چینی فعالانه در روسیه حضور دارند، اما ما به تجربه شما ایرانی‌ها نیاز داریم. وی در ادامه تاکید کرد: بسیار علاقه‌مندیم که ایرانی‌ها خطوط تولید خودروسازی روسیه را تقویت کرده و در کشورمان به تولید بپردازند.

وی خاطرنشان کرد: حومه مسکو از بزرگترین و مستعدترین مناطق روسیه از نظر اقتصادی و بسیار پیشرفته است که پس از خروج خودروسازان غربی، زیرساخت‌های آن‌ها باقی مانده است و بر این اساس نیازی به آغاز کار از صفر نیست.

خودروسازان داخلی به دنبال رویای صادرات

خودروسازان داخلی برای فرار از قیمت‌گذاری دستوری به دنبال صادرات و تولید محصولات خود به دیگر کشور‌ها هستند، اما در این بین باید به توانایی رقابت خودرو‌های داخلی و روابط سیاسی و دیپلماتیک ایران با دیگر کشور‌ها توجه کرد. علیمردان عظیمی، مدیرعامل ایران خودرو، در رابطه با تولید خودرو‌های ایرانی گفت: در حال حاضر ایران خودرو در کشور‌های سنگال، بلاروس، ونزوئلا و سوریه خط تولید دارد و این شرکت آمادگی دارد تا نظیر این خطوط را در روسیه نیز راه‌اندازی کند.

ابراهیم دوست‌زاده، عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور، در این نشست گفت: این انجمن در حال برنامه‌ریزی برای حضور هیاتی از روسیه به منظور بازدید از دو خودروساز بزرگ ایران، یعنی ایران خودرو و سایپا است و در این زمینه حتی آمادگی امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک وجود دارد. وی در ادامه گفت: اکنون به‌جز برخی قطعات خاص الکترونیکی نظیر ترانزیستور‌ها و آی‌سی‌ها، بقیه قطعات مورد نیاز خودروسازی ایران در داخل کشور تولید می‌شود و آماده تولید قطعات مورد نیاز خودروسازان روسی هستیم.

صادرات خودرو به چه قیمت؟

در حال حاضر بازار خودروی داخل برای حفظ روند نزولی و تأمین نیاز مردم به شدت نیازمند تولید خودرو برای بازار داخل است تا با تولید محصولات داخلی در کنار واردات خودرو، ثبات خود را حفظ کند. برای بالا نگه داشتن تیراژ تولید موانع بسیاری در کشور وجود دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به قطعی مکرر برق واحد‌های صنعتی اشاره کرد.

در سوی دیگر روز گذشته فهرست زیان انباشته و بدهی‌های خودروسازان بزرگ کشور منتشر شد که سهم ایران خودرو از این فهرست ۲۱۹ هزار میلیارد تومان و سهم سایپا ۱۳۹ هزار میلیارد تومان بوده است. در چنین شرایطی اقدام معقول، فروش دارایی‌ها و املاک این دو خودروساز برای تسویه بدهی‌های آن‌ها است، اما گویا خودروسازان نه‌تن‌ها نمی‌خواهند دست از تولید بکشند بلکه رویای توسعه خطوط تولید خود در دیگر نقاط جهان را در سر دارند.

این اولین باری نیست که خودروسازان برای ادامه فعالیت خود از دولت طلب فرصت برای اجرایی کردن یک برنامه توسعه را دارند، اما سابقه آن‌ها نشان داده است که هیچ‌یک از برنامه‌های توسعه خارجی آن‌ها با موفقیت روبه‌رو نشده است و گویا این برنامه‌ها صرفاً برای گسترش و پیش‌برد اهداف سیاسی انجام شده‌اند.

یکی از سوالاتی که وجود دارد این است که خودروسازان با این حجم از زیان و نیاز بازار داخل به خودرو چرا می‌خواهند تا صادرات و تولید در خارج از مرز را در برنامه خود قرار دهند؟ پاسخ این سوال را می‌توان در قیمت‌‎‌گذاری دستوری در داخل و کاهش ارزش پول ملی بیان کرد. برای مثال چندی پیش محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا، اعلام کرد که شاهین را در روسیه با قیمت ۱۹ هزار دلار به فروش می‌رساند؛ این درحالی است که قیمت کارخانه شاهین در ایران با قیمت امروز دلار حدود ۸ هزار و ۵۰۰ دلار است.

در این بین نباید وجود خودروسازان چینی در روسیه را نادیده گرفت، چراکه سبد محصولات خودروسازان چینی به مراتب متنوع‌تر از خودروسازان ایرانی است و از سوی دیگر کیفیت و تکنولوژی که در خودرو‌های چینی وجود دارد، به سادگی می‌تواند قدرت رقابت را از محصولات ایرانی سلب کند. برای مثال خودروی تیگو ۹ شرکت چری با مدل ۲۰۲۳ با قیمت ۲۳ هزار دلار در بازار روسیه عرضه می‌شود، حال در چنین شرایطی بعید است که شخصی با وجود چنین رقیبی برای خودروی شاهین ۱۹ هزار دلار بپردازد.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده