تاریخ: ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۲۹
بازدید: ۵۰
کد خبر: ۳۱۶۲۸۵
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

حمایت مجلس از ورود خودرو‌های برقی

‌می‌متالز - رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بر اساس لایحه برنامه هفتم باید سالانه ۵۰۰ هزار خودروی فرسوده از رده خارج شود، گفت: ۴۵ درصد از ناوگان حمل و نقل کشور فرسوده است.

به گزارش می‌متالز، سمیه رفیعی با اشاره به وضعیت خودر‌های فرسوده در سطح کشور، بیان کرد: بر اساس آمار‌ها از ۳۸ میلیون وسیله نقلیه کشور حدود ۱۷ میلیون معادل ۴۵ درصد فرسوده است. همچنین از ۱۲ میلیون موتور سیکلت در حال حرکت ۱۱ میلیون آن فرسوده است. در حوزه ناوگان عمومی کشور نیز ۸۰ درصد خودرو‌های این ناوگان فرسوده است. همه این آمار‌ها در کنار آلایندگی بالا و مصرف سوخت وحشتناک خودرو‌های فرسوده و تلفات تصادفات رانندگی که ناشی از تردد خودرو‌های فرسوده است حکایت از ضرورت ورود جدی به جایگزینی خودرو‌های فرسوده دارد.

وی در ادامه با اشاره به تصویب قوانین «هوای پاک» و «ساماندهی صنعت خودرو» از سوی مجلس، اظهار کرد: قانون‌گذار تدابیر مناسبی برای از رده خارج کردن خودرو‌های فرسوده دیده است که لازم است متولیان در این خصوص با اجرای دقیق قانون مشکلات این حوزه را رفع کنند. باید خودرو‌ها و موتورسیکلت‌هایی اسقاط شوند که امکان تردد داشته باشند وگرنه اسقاط خودرو‌های متروکه قطعا نمی‌تواند اهداف قانون هوای پاک را محقق کند که در این زمینه انتظار داریم متولیان تدابیر لازم را بیندیشند.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با تاکید بر این که حق داشتن هوای پاک و خودروی ایمن از حقوق اصلی و مطالبات شهروندان است، تصریح کرد: با تصویب مجلس ورود خودرو‌های دست دوم به کشور علاوه بر خودرو‌های نو مجاز شده است که امیدواریم با اجرای این قانون شاهد جایگزینی خودرو‌های فرسوده با خودرو‌های نسل جدید و متعاقب آن کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت در کشور باشیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حمایت فراکسیون محیط زیست مجلس از ورود خودرو‌های برقی و هیبریدی بیان کرد: امیدواریم با تدابیر دولت و ایجاد تسهیلات اولویت واردات به این خودرو‌ها اختصاص یابد. در عین حال خودروسازان داخلی بخصوص خودروسازان تجاری کشور نیز باید به سمت تولید این دسته از خودرو‌ها بروند. اکنون ۴۵ درصد ناوگان حمل و نقل کشور فرسوده است. باید در کلانشهر‌ها خودرو‌های عمومی و موتورسیکلت‌های خدمات‌رسان هرچه سریعتر برقی شوند.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده