تاریخ: ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۵۱
بازدید: ۱۱۱
کد خبر: ۳۱۶۲۹۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرکل صمت استان زنجان خبر داد:

افزایش ۳۲۰ درصدی وصول حقوق دولتی معادن زنجان/ آغاز تصویربرداری از معادن به‌صورت هوایی

‌می‌متالز - مدیرکل صمت استان زنجان از افزایش ۳۲۰ درصدی وصول حقوق دولتی معادن استان طی پنج ماهه امسال در مقایسه با سال گذشته خبر داد.

به گزارش می‌متالز، «مجید گلشنی» مدیرکل صمت استان زنجان، با یادآوری اینکه حقوق دولتی معادن در واقع مالیات یا هزینه‌ای است که از طرف معادن به دولت پرداخت و به ازای هر تن ماده معدنی، مبلغی به دولت پرداخت می‌شود، گفت: وصول حقوق دولتی معادن استان زنجان طی پنج ماهه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۳۲۰ درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به جدول وصولی درآمد حاصل از بهره مالکانه و حقوق دولتی، افزود: در پنج ماهه ابتدای سال گذشته این میزان وصولی حدود ۱۷۷ میلیارد ریال بود که این میزان در پنج ماهه امسال به بیش از ۷۳۸ میلیارد ریال رسیده است.

مدیرکل صمت استان زنجان با بیان اینکه بحث حقوق دولتی معادن استان بدون محاسبه حقوق دولتی معدن انگوران بوده است، تصریح کرد: انگوران یک معدن دولتی بوده و هر زمان که حقوق دولتی آن ابلاغ شود، بلافاصله اقدام و از این حیث مشکلی بابت وصول حقوق دولتی آن نداریم.

وی با اشاره به اینکه ۶۵ درصد آنچه که از این محل به خزانه واریز می‌شود، باید در راستای بسترسازی فعالیت‌های معدنی به وزارت صمت بازگردد، ادامه داد: ۱۵ درصد این میزان نیز صرف فعالیت‌های عمرانی در شهر‌ها و روستا‌های مسیر معادن خواهد شد.

گلشنی با بیان اینکه با پیگیری‌های متعددی که طی سال گذشته صورت گرفت، منتج به این شد که بتوانیم بخشی از ۱۵ درصد را در قالب حساب پیشرفت و عدالت استانی به این منطقه بازگردانیم، افزود: تصمیم‌گیری در این خصوص که در چه حوزه‌ای باید هزینه شود، بر عهده استان است.

وی با تاکید بر اینکه زنجان جزو استان‌های موفقی است که تصویربرداری معادن را به‌صورت هوایی آغاز کرده است، خاطرنشان کرد: این اقدام در راستای برخورداری از آمار دقیق استخراج و اکتشاف در استان و نیز احتساب حقوق دولتی به‌صورت دقیق بوده است. با این اقدام قادر خواهیم بود نقشه‌برداری دوره‌ای مداوم و متمرکز داشته باشیم که در واقع ریسک یا ابهام و خطایی که کارشناس ممکن است در برآورد‌ها انجام دهد، به حداقل خواهد رسید.

مدیرکل صمت استان زنجان همچنین گفت: معوقات وصولی حقوق معادن در استان زنجان مربوط به سال‌های ۹۶ تا ۹۹ بوده و وصول حقوق دولتی در سال‌جاری طبق فرمول مشخص در جریان است.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده