تاریخ: ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۴۱
بازدید: ۱۴۹
کد خبر: ۳۱۶۳۵۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سبزپوشی بازار‌ها در اوت۲۰۲۳

‌می‌متالز - سهام وال‌استریت روز جمعه زیر سایه انتشار گزارش بازار کار، افزایش یافت و این امیدواری را تزریق کرد که فدرال‌رزرو در نشست بعدی خود از تشدید سیاست‌های پولی خودداری کند. در این بین میانگین شاخص صنعتی داوجونز با رشد ۵/ ۰‌درصدی مواجه شد، درحالی‌که شاخص نزدک کامپوزیت رشد ۱/ ۰‌درصدی را تجربه کرد.

به گزارش می‌متالز، معامله‌گران درحالی با روحیه خوش‌بینانه به سمت آخر هفته سه‌روزه می‌روند که بازار‌ها در روز دوشنبه به مناسبت روز کارگر بسته خواهند بود. در این میان سهام لندن روز جمعه پس از انتشار آخرین لیست حقوق و دستمزد غیرکشاورزی با سبزپوشی جلسه معاملاتی را به پایان رساند. روز گذشته شاخص FTSE ۱۰۰ با ۳/ ۰‌درصد افزایش به سطح ۷‌هزار و ۴۶۴‌واحدی رسید. داده‌های منتشرشده توسط اداره آمار ایالات‌متحده نشان می‌دهد که اقتصاد این کشور در ماه اوت میزبان تعداد زیادی از مشاغل نوظهور بوده‌است، با این حال جهش غیرمنتظره نرخ بیکاری، کاهش دستمزد‌ها و تجدیدنظر در داده‌های ماه‌های قبل، انتظارات فدرال‌رزرو را برای توقف افزایش نرخ بهره در ماه‌جاری بیشتر کرده است. از طرفی تعداد مشاغل ایجاد شده در ماه‌جاری نسبت به ماه ژوئیه ۱۸۷‌هزار واحد افزایش‌یافته که این رقم بالاتر از حد انتظار برای افزایش ۱۷۰‌هزار نفری بوده‌است. همچنین نرخ بیکاری در ماه‌جاری از ۵/ ۳‌درصد در ماه گذشته به ۸/ ۳‌درصد رسیده؛ با وجودی که اغلب کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند نرخ بیکاری در ماه‌جاری افت و خیز چندانی را تجربه نخواهد کرد. این ارقام از طرفی نشان‌داد که میانگین درآمد ساعتی تنها ۲/ ۰‌درصد در ماه افزایش یافته‌است. در اخبار مربوط به سهام شرکت‌ها، سهام شرکت Dell یکی از غول‌های فناوری و تکنولوژی پس از ارائه سود تعدیل‌شده در سه‌ماهه دوم به میزان ۷۴/ ۱ دلار به ازای هر سهم، بیش از ۲۰‌درصد رشد داشت.

بازار‌های سهام اروپایی روز جمعه با عملکرد متفاوتی همراه بودند. شاخص Stoxx ۶۰۰، حدود ۰۷/ ۰‌درصد افزایش یافت و در ارتفاع ۵۱/ ۴۵۸‌واحدی ایستاد. از طرفی شاخص DAX آلمان با ۴۹/ ۰‌درصد کاهش به سطح ۱۵‌هزار و ۸۶۹‌واحدی رسید، درحالی‌که CAC ۴۰ فرانسه با عقب‌نشینی ۲۱/ ۰‌درصدی به سطح ۷‌هزار و ۳۰۱‌واحدی نزدیک شد. داده‌های بانک‌مرکزی هند روز جمعه نشان‌داد که ذخایر ارزی هند تا ۲۵ اوت تا حد زیادی بدون تغییر در ۵۹۴‌میلیارد دلار باقی‌مانده‌است. داده‌ها نشان می‌دهد که ذخایر فارکس در هفته‌جاری ۳۰‌میلیون دلار در مقایسه با ۷‌میلیارد دلار کاهش در هفته منتهی به ۱۸ اوت، کاهش یافته‌است. تغییرات در دارایی‌های ارز خارجی که برحسب دلار بیان می‌شود، شامل اثرات افزایش یا کاهش ارزش سایر ارز‌های نگهداری‌شده در ذخایر بانک‌مرکزی هند (RBI) است. دلار روز جمعه مسیری را پشت‌سر گذاشت که یک زنجیره برد ۶هفته‌ای را در‌برابر سایر ارز‌های اصلی به‌ثبت رساند. گزارش ماهانه مشاغل ایالات‌متحده نشان‌داد که مسیر سیاست فدرال‌رزرو در کوتاه‌مدت به روشنی قابل پیش‌بینی نخواهد بود. کاهش بازدهی اوراق خزانه‌داری ایالات‌متحده در هفته‌جاری، دلار را در برابر ین به پایین‌ترین حد طی یک هفته اخیر رساند.

در اخبار مربوط به ارز‌های دیجیتال، قیمت بیت‌کوین پس از به‌تعویق انداختن تصویب اولین صندوق‌های معامله‌شده در مبادلات ایالات، ۵‌درصد کاهش‌یافت. کمیسیون بورس و اوراق‌بهادار ایالات‌متحده اواخر روز پنج‌شنبه در بررسی مجموعه‌ای از گزارش‌های خود اعلام کرد؛ برای بررسی هفت طرح ETF بیت‌کوین، از جمله BlackRock، بزرگ‌ترین مدیر دارایی جهان، به زمان بیشتری نیاز دارد. سقوط قیمت بیت‌کوین به این معنی بود که این رمزارز پس از اینکه دادگاه واشنگتن این هفته اعلام کرد آژانس در رد درخواست مدیر دارایی Grayscale برای تبدیل وسیله نقلیه پرچمدار خود، Grayscale Bitcoin Trust، اشتباه کرده، بسیاری از سود‌های خود را کاهش داده‌است. براساس حکم دادگاه، SEC را تحت‌فشار قرار داده‌است تا از سیاست ۱۰‌ساله امتناع ETF‌ها بر اساس توکن بحث‌برانگیز صرف‌نظر کند. طرفداران رمزارز مدت‌هاست که خواستار یک ETF بیت‌کوین نقطه‌ای بوده‌اند و استدلال می‌کنند که به‌جای خرید مستقیم آن از صرافی‌های غیرقانونی رمزارز، راهی ارزان و ایمن برای تجارت سکه به مشتریان ارائه می‌دهد. از طرفی تقاضا برای ETF بیت‌کوین در سال‌جاری افزایش قابل‌توجهی یافته‌است و بازیگران سنتی بیشتری تلاش کرده‌اند وارد این بخش شوند.

مارک پالمر، تحلیلگر Berenberg Capital Markets در این‌خصوص گفت: چنین به میان می‌آید که SEC استدلال‌های جایگزینی را برای توجیه در ادامه برنامه‌های ETF بیت‌کوین براساس نگرانی‌های خاص بازار بیت‌کوین ارائه دهد. او خاطرنشان کرد که دخالت Coinbase در پرونده‌های ETF این موضوع را پیچیده‌تر کرده و پیشنهاد قرارداد‌های اشتراک نظارت را با صرافی‌های تنظیم شده میزبان فهرست‌های بالقوه ETF، بازار‌های جهانی CBOE و نزدک ارائه داده‌است. یک شرکت استخراج ارز دیجیتال در پنسیلوانیا به‌دنبال سوزاندن لاستیک‌ها برای تولید بیت‌کوین است که اعتراض ساکنان و گروه‌های محیطی را برانگیخته است. استخراج ارز دیجیتال یک فرآیند بسیار انرژی‌بر است و مصرف برق آن حدود ۱۱۳ تراوات ساعت در سال‌تخمین‌زده می‌شود که تقریبا مقدار برقی است که کشور‌هایی مانند قزاقستان، فیلیپین و اوکراین هر کدام در سال‌۲۰۲۲ مصرف کردند. Stronghold از سال‌۲۰۲۱، زمانی‌که نیروگاه پنتر کریک را در Nesquehoning پنسیلوانیا خریداری کرد، ضایعات زغال‌سنگ را برای ایجاد انرژی ارزان برای ارز‌های دیجیتال می‌سوزاند. این یک رویکرد بحث‌برانگیز است؛ زیرا اگرچه حذف ضایعات زغال‌سنگ می‌تواند به اصلاح زمین‌های آلوده کمک کند، اما این فرآیند گاز‌های گلخانه‌ای و سایر مواد شیمیایی مضر را منتشر می‌کند. برای تولید همان مقدار برقی که زغال‌سنگ معمولی تولید می‌کند، ممکن است دو‌برابر زغال‌سنگ زباله مصرف شود.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده