تاریخ: ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۰۷
بازدید: ۱۶۱
کد خبر: ۳۱۶۹۲۱
سرویس خبر : زمین شناسی
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم خبر داد:

آغاز تحقیقات در ۳۰ منطقه قم برای کشف معادن باارزش

‌می‌متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم با اشاره به اینکه اکتشاف معادن باارزش بالا از اولویت‌های استان است، گفت: اکنون ۳۰ محدوده فلزی در استان در حال تحقیقات میدانی و اکتشاف قرار دارد.

به گزارش می‌متالز، علی‌اکبر ابدالی اظهار داشت: در حوزه صدور پروانه چند نوع مجوز وجود دارد از جمله صدور پروانه برای شروع فعالیت و اکتشاف، بعد از اینکه کشف نتیجه داد گواهی کشف صادر می‌شود و اگر کاشف کار‌های اداری را پیگیری کرد پروانه بهره‌برداری معدنی صادر می‌شود، همچنین مجوز برداشت نیز از جمله پروانه‌های صادر شده است که حجم و زمان آن محدود است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم ادامه داد: کل معادن استان قم که پروانه بهره‌برداری معدن برای آن‌ها صادرشده است ۱۹۵ معدن است، از این تعداد ۱۱۱ معدن فعال، ۶ معدن غیر‌فعال با مجوز تعطیلی، ۷ معدن غیر‌فعال بدون مجوز تعطیلی و ۱۲ معدن غیر‌فعال که غیرفعالی این معادن از نظر سازمان توجیه ندارد و برای سلب صلاحیت به شورای معادن استان و کشور ارسال شده است، در مجموع ۲۵ معدن غیر‌فعال داریم.

ابدالی افزود: پیمانکاران ۲۲ معدن استان قم هم قبلاً سلب صلاحیت شدند و به مزایده گذاشته شده و برنده مزایده دارد و تغییر مالکیت صورت‌گرفته است همچنین ۳۷ معدن فاقد بهره‌بردار وجود دارد که قبلاً فعال بوده؛ اما بهره‌بردار سلب صلاحیت شده آماده مزایده است که ۳۰ معدن قابل‌واگذاری است و ۷ معدن هم از نظر سازمان صمت قابل‌واگذاری به بهره‌بردار جدید نیست.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم در پاسخ به این سؤال که در طول سال چند مجوز اکتشاف معدن در قم صادر می‌شود؟ گفت: به جهت محدودیت‌های که در جغرافیای استان قم وجود دارد منابع طبیعی سخت‌گیری‌های بیشتری اعمال می‌کند در صدور پروانه اکتشافات با محدودیت‌هایی مواجه هستیم در سال گذشته تنها ۵ مجوز صدور اکتشاف معدن جدید صادر شده است، البته امسال با رایزنی‌های که صورت‌گرفته این عدد بیشتر می‌شود و چندبرابر خواهد شد.

وی عنوان داشت: سازمان صنعت، معدن و تجارت قم یک سیاست کلی دارد و تلاش می‌کند به سمت اکتشاف معادن باارزش بالا حرکت کند از جمله معادن فلزی مانند سنگ‌آهن، مس، طلا، سرب و روی که ارزش‌افزوده بالایی دارند.

ابدالی خاطرنشان کرد: از سال گذشته روی اکتشاف معادن باارزش تمرکز کرده و با مدیران در سطح ملی و استانی نیز جلساتی را برگزار کردیم و در این زمینه سه سازمان ملی استان شرکت ملی مس، سازمان زمین‌شناسی کشور و سازمان گسترش، توسعه و نوسازی معادن نیز پای‌کار آمدند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم در پاسخ به این سؤال که چه نوع معادنی در قم وجود دارند؟ بیان داشت: انواع معادن مختلف از جمله سنگ‌آهن، سنگ گچ، خاک‌های صنعتی، منگنز، سرب و روی و مس در استان قم وجود دارد که امیدوار هستیم این معادن فلزی استان افزایش پیدا کند.

وی در پاسخ به این سؤال که از شروع اکتشاف جدید آیا معدن خاصی کشف شده است؟ گفت: اکنون ۳۰ محدوده فلزی در استان در حال تحقیقات میدانی و اکتشاف قرار دارد و بعد از انجام تحقیقات مشخص خواهد شد از این ۳۰ محدوده چه تعداد برای بهره‌برداری توجیه اقتصادی دارد.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی قم فردا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده