تاریخ: ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۱۹
بازدید: ۱۲۰
کد خبر: ۳۱۵۷۱۱
سرویس خبر : زمین شناسی
در مراسم اختتامیه طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی استان خراسان‌جنوبی؛

وزیر صمت: باید با اتکا به ظرفیت بخش خصوصی اکتشافات در کشور افزایش پیدا کنند

‌می‌متالز - وزیر صمت آیین اختتامیه طرح تحول زمین شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی استان خراسان اعلام کرد که باید با اتکا به ظرفیت بخش خصوصی، اکتشافات در کشور افزایش پیدا کنند.

به گزارش می‌متالز، مراسم اختتامیه طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی استان خراسان‌جنوبی عصر امروز دوشنبه با حضور «عباس علی‌آبادی» وزیر صمت، «علیرضا شهیدی» معاون وزیر صمت و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور و جمعی از مدیران و معاونان وزارت صمت و این سازمان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: یک درصد جمعیت دنیا و ۷ درصد منابع معدنی دنیا در اختیارمان است و این مساله نشان می‌دهد که نیازمند شناسایی منابع بیشتری در کشور هستیم.

وی با بیان اینکه سازمان زمین‌شناسی باید با اتکا به ظرفیت بخش خصوصی اکتشافات خود را در کشور افزایش دهد، افزود: بخش معدن، از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و قانون منابعی را برای اکتشافات بیشتر مشخص کرده که باید این منابع فعال‌تر شود.

وزیر با اشاره به این موضوع که کار بزرگی روی دوش سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور است، تاکید کرد: تا معدن شناسایی نشود، به ثروت تبدیل نمی‌شود؛ پس باید اکتشافات بیشتر شود، زیرا ۵ درصد اکتشافات پهنه کافی نیست. همچنین باید برنامه‌ریزی لازم صورت بگیرد که تا پایان دولت، این مساله افزایش یابد.

وی با تاکید بر اینکه کشور نیازمند اکتشافات بیشتر و اراده جدی است، یادآور شد: برای تقویت اطلاعات زمین‌شناسی کشور، نیازمند توسعه اقدامات مطالعاتی هستیم و تا پایان سال با توجه به ابزار‌ها و تجهیزات موجود در کشور و فضا‌های بین‌المللی، باید بخش اعظمی از منابع کشور بررسی و شناسایی شود.

در ادامه این نشست، «علیرضا شهیدی» معاون وزیر صمت و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با اشاره به اینکه تحویل مدارک علمی تولید شده صورت گرفته، گفت: سازمان زمین‌شناسی از سال ۱۳۶۸ تاسیس و نسبت به تهیه و تولید اطلاعات پایه و اطلس نقشه‌های زمین‌شناسی و اکتشافی اقدام کرده است.

وی شعار این سازمان را تولید ثروت از طریق اکتشافات مواد معدنی و صیانت از ثروت تولید شده با شناخت مخاطرات طبیعی دانست و ادامه داد: اکتشافات معدنی در GDP کشور سهم ۷ تا ۸ درصدی دارد و در صورتی که مخاطرات طبیعی کنترل شود، ۷ تا ۸ درصد GDP کشور حفظ خواهد شد.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با تاکید بر اینکه تمام تلاش خود را برای تولید ثروت از طریق اکتشاف معدنی و صیانت از ثروت کشور خواهیم داشت، افزود: صنایع معدنی ۸ درصد تولید ناخالص ملی را تشکیل می‌دهند و سازمان زمین‌شناسی تخصصی‌ترین سازمان زیر مجموعه وزارت صمت است که در سالیان متمادی توانسته در بخش شاخص‌های اختصاصی جشنواره شهید رجایی، رتبه برتر را کسب کند.

وی با بیان اینکه این سازمان توانسته دو بار کل کشور را رصد کرده و تمامی پدیده‌های زمین شناسی را شناسایی کند، یادآور شد: در این راستا اطلس حاوی اطلاعات بسیار نفیس تهیه و نقشه‌های ژئوشیمی نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

شهیدی با اشاره به اینکه تاکنون تصور می‌شد که ۶۸ ماده معدنی در ایران وجود دارد، ولی داده‌های ما حاکی از وجود ۸۱ ماده معدنی در کشور است، ادامه داد: با توجه به اینکه در چند سال آینده اکتشافات کم می‌شود، اقدام به کشف ذخیره‌های پنهان کرده‌ایم و علاوه بر آن نیز بخش آزمایشگاهی مدرن با بهترین دستگاه‌ها آنالیز مواد معدنی در کشور راه‌اندازی و در حال بهره برداری است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تمامی اطلاعات در پایگاه علوم زمین به ثبت می‌رسد، اضافه کرد: با توجه به اینکه زمان برای مسائل زمین‌شناسی بسیار مهم است، بنابراین نیازمند حمایت در اصلاح بودجه‌ای هستیم و توقع پشتیبانی مناسب از سوی وزارتخانه را داریم.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با تاکید براینکه طرح تحول اکتشافی ذخایر معدنی از سال ۱۴۰۰ آغاز شده، خاطرنشان کرد: سازمان ایمیدرو حمایت‌های خوبی را از لحاظ مالی از سازمان زمین شناسی داشته و در این راستا، تولید اطلاعات طرح خراسان‌جنوبی در اوج کرونا شروع شده و با اکتشافات صورت گرفته، این طرح به اتمام رسیده است.

وی اضافه کرد: پروژه در طرح تحول زمین شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی استان خراسان جنوبی اجرایی شده که در ۲۰ پروژه در بخش زمین شناسی، ۲۰ پروژه ژئوشیمیایی و ۲۰ پروژه زمین شناسی اقتصادی است.

شهیدی با اشاره به اینکه با افزایش توان علمی سازمان، مقیاس بررسی‌ها را ۴ برابر بیشتر کرده‌ایم و علاوه بر آن نیز ریسک و زمان اکتشافات را به حداقل رسانده‌ایم، گفت: با توجه به این موضوع رغبت بخش خصوصی برای ورود به بخش اطلاعات بیشتر شده و برای نخستین بار طرح مشارکتی و حاکمیتی نیز اتفاق افتاده است.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده