تاریخ: ۱۲ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۳۱
بازدید: ۲۱۱
کد خبر: ۳۱۹۳۶۴
سرویس خبر : زمین شناسی

اکتشاف وحشتناک معدن در حاشیه ۲ روستای زنجان/ پرتاب سنگ‌های بزرگ به سمت کشاورزان+فیلم

‌می‌متالز - انفجار‌های شدید و پی در پی معدن‌کاران و پرتاب تکه سنگ‌های ناشی از اکتشاف، سلامت و جان کشاوران و دامداران روستا‌های دو روستای کلنگرز و رازمجین بخش مرکزی شهرستان ابهر را به خطر انداخته است و طبق گفته فرماندار ابهر این موضوع به شورای تامین رفته است.

به گزارش می‌متالز، روستای رازمجین با ۳۲ خانوار و جمعیت ۹۷ نفری و روستای کلنگرز با ۳۰ خانوار و جمعیت ۹۱ نفری هستند که طبق گفته اهالی به خاطر سودآوری کشاورزی و دامداری در چند سال اخیر، مهاجرت معکوس در این دو روستا رخ داده و جمعیت در حال افزایش است.

اما این دو روستای مجاور هم به خاطر پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های معدنی، مقصد مهم معدن‌کاران در این سال‌ها شده است و مجوز‌های اکتشاف و بهره‌برداری به معدن‌داران از سوی اداه‌کل صمت استان صادر شده است. اهالی این روستا‌ها معتقد هستند بار‌ها خطرات ناشی از اکتشاف معدنکاران را به مسوولان شهرستانی اعلام کرده‌اند، ولی خبری از حل این مشکل نشده است.

یکی از اهالی روستای رازمجین تصاویری از آثار پرتاب سنگ‌ها بر اثر انفجار در معدن را ارسال کرده است. این فرد ساکن روستای رازمجین معتقد است پرتاب این سنگ‌ها از ارتفاعات سبب خسارت به مزارع، باغات و آسفالت روستا شده و به آن‌ها خسارت زده و اگر این سنگ‌ها به انسان برخورد کند قطعاً موجب مرگ خواهد شد.

تشیکل جلسه در شورای تأمین شهرستان ابهر

احمد ذوالقدر فرماندار شهرستان ابهر با تأیید وقوع این اتفاق در این دو روستا گفت: یک معدن در دو روستای مجاور رازمجین و کلنگرز وجود دارد که اکتشافات این معدن به این دو روستا آسیب وارد کرده است. از یک لحاظ معدن‌کار مجوز رسمی از صمت دارد که طبق قانون اخذ کرده و ماهم وظیفه داریم در راستای حمایت از تولید، از معدن‌داران حمایت کنیم. از سوی دیگر باید بررسی شود واقعاً مشکل چیست. حداقل هشت جلسه با طرفین و متولیان چه اهالی و چه غیراهالی، حتی با دادستانی برگزار شده و حتی این موضوع به شورای تأمین نیز رفته است.

وی با بیان اینکه بنده به طور نامحسوس از این دو روستا بازدید و مشاهده کردم که گلایه و شکایت اهالی روستا در یک سری از مسائل درست است، عنوان کرد: وقتی انفجار صورت می‌گیرد سنگ‌های ناشی از انفجار پرت و به سمت روستا سرازیر می‌شوند. حتی امکان خسارت جانی اهالی نیز وجود دارد؛ این سنگ‌های پرتاب شده که حاصل اکتشافات معدنی است کاملاً درست بوده و به مزارع و باغات آنان خسارت زده است. اگر این سنگ‌ها با انسان برخورد کند قطعاً شاهد مرگ و میر خواهیم شد.

فرماندار شهرستان ابهر با بیان اینکه در این مشکل ما هم طرفدار حقوق مردم هستیم و هم از معدن‌دار حمایت می‌‍کنیم، مطرح کرد: واقعیت این است که معدن باید در وهله نخست با رعایت تمام قوانین و حفظ آسایش مردم به فعالیت خود ادامه دهد. البته درست است که مجوز از صمت دارند، اما ممکن است محل اکتشاف به درستی انتخاب نشده که در این خصوص این موضوع هم در حال بررسی هستیم. باید بررسی شود که این مجوز در این محل با این حجم اکتشاف درست است یا خیر. باید صمت بررسی کند که حجم انفجار بیشتر از حد قانونی صورت گرفته یا اینکه طبق مجوز خود اقدام به اکتشاف می‌کنند.

وی اضافه کرد: نظر بنده این است که این معدن برای روستا مشکل ایجاد کرده، ولی باید بررسی شود. این شرایطی که در حال حاضر وجود دارد سبب مخل آسایش و آرامش روستاییان شده است، ولی باید دقیق بررسی شود که موضوع چیست. فعلاً نتیجه‌ای در خصوص بررسی موضوعات به دست نیامده است.

ذوالقدر تصریح کرد: در این زمینه با مسوولان مربوطه از جمله اداره‌کل صمت استان مکاتبه صورت گرفته است و باید بررسی هرچه سریعتر انجام گیرد تا مشکلی پیش نیاید. به طور جدی در حال بررسی هستیم و حتی اداره صمت شهرستان ابهر را مکلف کردیم که گزارشات خود را به ما ارائه دهد.

در فیلم فوق، یکی از اهالی روستا با زبان ترکی می‌گوید: در باغ روستای کلنگرز مشغول چیدن انگور از باغ بودیم که انفجاری در معدن رخ داد و همین انفجار معدن سبب پرتاب سنگ‌های بزرگ به سمت مزارع و باغات و جاده منتهی به رازمجین شد که موجب خسارت شوند. نمونه سنگ‌ها را در فیلم می‌بینید متوجه می‌شوید سنگ‌های به چه بزرگی پرتاب شدند و باعث شکاف شدند.

این روستایی در ادامه می‌گوید: اگر قرار است انفجاری صورت بگیرد باید معدن‌دار به اهالی اطلاع دهد که قرار است در ساعت مشخص انفجار انجام دهیم و در این ساعت در مکان‌هایی که ممکن است سنگ برخورد کند نباشید. معدن‌دار بدون اطلاع قبلی نسبت به انفجار اقدام کرده و سبب خسارت شده است. این جاده عمومی است و راه چند روستا از این جاده عبور می‌شود و اگر در این جاده موتورسوار و یا ماشینی در حال عبور بود و سنگ با آن برخورد می‌کرد موجب خسارت جانی نیز می‌شد.

اکتشاف وحشتناک معدن در حاشیه ۲ روستای زنجان/ پرتاب سنگ‌های بزرگ به سمت کشاورزان+فیلم

اکتشاف وحشتناک معدن در حاشیه ۲ روستای زنجان/ پرتاب سنگ‌های بزرگ به سمت کشاورزان+فیلم

اکتشاف وحشتناک معدن در حاشیه ۲ روستای زنجان/ پرتاب سنگ‌های بزرگ به سمت کشاورزان+فیلم

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده